• Anonym (Rådvill)

Studentmottagning med ex

Min son tar studenten nu i juni och eftersom jag är skild från sonens pappa blir det till att komma överens om studentmottagning. Jag vill såklart att sonen inte ska behöva dela sin studentdag mellan två fester men vi har väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Min exman har hus och jag bor i lägenhet. Han och hans fru vill inte ha festen hemma i trädgården eller hyra lokal utan hyra restaurang. Så brukar de och deras släkt göra vid stora firanden och de är bestämda med det. De har båda chefspositioner och gott om pengar och jag har medelinkomst. Delar vi på kostnaden så ska jag betala minst 20 000 kr och det känns väldigt jobbigt såklart. Jag vill verkligen göra det bästa för min son men enda alternativet är att ha egen mottagning och då förstör jag hans stora dag. Tacksam för råd och funderingar. 

• Svar på tråden Studentmottagning med ex
  • Anonym (Bibbi)

Har du pratat med pappan och sagt att du inte har råd med 20 tkr?

Vad tycker sonen?

• Anonym (Mamma06)

Rent krasst hade jag sagt till exet att om det är så du vill att firandet ska se ut så får du stå för det.
    Han kan inte bara komma och säga att så här är det, så har vi alltid gjort och så ska det vara - och sen komma och säga att du ska betala hälften. 
    Utan då är det på hans premisser och sen kan ni komma överens om att du ordnar tårtan, kollar si eller så och bidrar efter bästa förmåga.
    Underförstått då att du kanske inte får så mycket att säga till om totalt sett men det kanske du får acceptera då.

Alternativt att ni hittar en mellanväg där ni bestämmer en budget som passar båda, fördelar "områden/uppgifter" er emellan etc. Men av erfarenhet kan det vara svårt med en person som är så fyrkantig i sitt tänk. 

Jag har också en 06a och har precis börjat skriva ner en att göra lista inför juni

• Anonym

Jag tycker inte du förstör din sons dag för att det blir två firanden.
    Det är ingen katastrof vi talar om

Meddela din exman att du inte har möjlighet att betala för det kalas han vill ha. Finns det något vett i honom så blir du inbjuden. 
    Om inte, ordna ett eget kalas.

Din sons dag blir inte förstörd för att han blir firad i två sammanhang. Han har två familjer som vill fira honom. 

• Tom Araya

Helt orimligt!

Det är inte den bidragande med mest pengar/inkomst som bestämmer nivån, utan tvärt om.

Om han bestämmer så betalar han, eller möjligen att du är med och betalar vad som är rimligt för dig eller vad som hade varit din del av kostnaden med ett billigare alternativ.

Ge honom några olika förslag som är rimliga för dig och räkna på vad de skulle kosta på ett ungefär. Splitta den kostnaden på antalet som är med och delar.
    Låt oss säga att det blir 5000 spänn per skalle, då betalar du 5000, de andra 5000 eller mer om de kan och vill och han minst 5000 och upp till vad kalaset totalt kostar enligt hans förslag. Vill han inte det så har han automatisk underkänt sitt egna förslag och måste då gå med på något av dina, annars blir det inget.

• Anonym (Mamma06)

Bra svar där ovan av Tom Araya.
    Det jag skulle vilja lägga till gällande att ha två firanden är logistiken.
    Vi har som sagt ett barn som tar studenten och vi lever ihop och jag får rådbråka min hjärna om hur vi ens ska få ihop det...

Barnet går i skolan i grannkommunen. Där kommer släkt och vänner att samlas för utspring på eftermiddagen. Sen ska hen åka flak och på något vis ta sig hem till oss. Där behöver då alla som vill fira barnet vänta in.
    Sen ska det ätas och fikas, öppnas presenter och hållas tal utan att det blir för långdraget. Hade hen haft ett firande till då vet i fåglarna hur man fått rum med det.

När jag tog studenten var det i samma kommun, man hoppade på flaket efter att ha kramat alla i familjen. Sen åkte man runt och släppte av alla hemma hos sig. Så 1h efter utspring var alla liksom hemma redan. Nu tror jag det kommer bli längre ledtider. Men vi är inte helt med i barnets planering utan det kommer vi behöva kika närmare på. 

• cosinus

Jag skulle i det längsta undvika två firanden.

Nu kanske det är olika på olika ställen men här är det utspring, flakåkning hem och äta tårta, säga hej till släkten och så ut igen. Ev sova en stund.

De har drygt en vecka innan studenten med aktiviteter varenda kväll, många ungdomar är helt slutkörda och väljer faktiskt att lägga sig en liten stund innan de ska ut igen på kvällen och även om de håller sig vakna är tiden rätt knapp. Att då behöva bli firad på två olika ställen tror jag är allt annat än harmonisk för huvudpersonen.

Men med det sagt.

Du kan inte tvingas betala något du inte har råd med.
    Exmannen kan inte behöva tvingas ha kalaset hemma.
    Utgå från de premisserna och försök föra en dialog med exet med sonens behov  i fokus. Det vill säga att de han bryr sig om och de som bryr sig om honom är på plats kan fira honom när han har tid att bli firad.

Det låter som att ditt ex vill betala för att slippa jobba. Det måste ju gå att lösa även om ni inte är på en restaurang. Vill han ha restaurangen för sakens skull, fråga hur han tänker att sonen ska få med alla som är viktiga för honom på det upplägget?

• Lynx123

Kan du inte bara bidra med så mycket du har råd med? Ditt ex vet väl att du inte har det lika bra ställt? Räkna ut hur mycket det skulle kosta att ha festen själv, typ 5000kr, och hör med exet om det skulle vara okej så att sonen får fira med alla.

• Anonym (Grabb)

Fokus på studenten! 

Att inte ha festen/mottagningen hemma, det kan jag köpa, i viss mån. Lokal, fine, att köra catering, fine.

Men att "hyra in sig" på en restaurang i något slags "all-inclusive-tänk" låter i min ögon lite smått "opersonligt" om jag ska vara helt ärlig...

Två firanden skulle jag också se som märkligt och svårt att få ihop.

Jag har firat av två studenter, har en kvar nu här om ett par månader. Nr 2 firades av när jag och exet var separerade. Det gick utan större besvär. Som många ovan skriver. Mottagningen är en ganska "kort" affär. Det är champagne-frukost, samling i skolan, utspring, åka flak. Sen ta sig hemåt. Då får man ofta hem en ganska tilltuffsad student (menar inte alkoholpåverkad en masse, men en trött person som kanske vill varva ner lite, fylla på med mat och energi, skåla lite). 

Det ska det käkas lite "buffé" kanske, det skall kramas, det skall hyllas. Sen brukar studenten vilja börja "ladda" för festen på kvällen, vilket kanske innebär att byta om. Och... sedan avvika för andra festligheter... hej då alla!!

Det är liksom inte mamma&pappas fest, det är inte Moster Agda som skall stå i fokus... utan studenten och dennes vilja och önskningar...

Har "pappan" ens tillfrågat studenten kring hur den vill ha sitt upplägg för en mottagning..??

Som någon ovan sa; du kan kanske bidra ekonomiskt efter förmåga. Kör pappan "all-in" då får han nog se till att bekosta kalaset helt enkelt. Du skall givetvis närvara i egenskap av att det är din son (också!) och du är mamma till studenten. Sen bör ni väl komma överens om någon form av "gästlista" och även där så bör Studenten involveras anser jag.. speciellt om det är begränsat med platser... någon avlägsen kusin kanske inte trumfar att sonen hellre vill ha en kompis som gäst...

Sjung om studentens lyckliga da'r...

Lycka till! 

• Anonym (studenten)

Har ni frågat vad studenten vill? 

Han kanske vill ha två firande eller kanske inte något firande alls? Kanske studenten tycker att han vill ha ett firande samma dag med båda föräldrarna bara eller att ena föräldern har ett stort firande samma dag dit den andra föräldern är välkommen och att den andra föräldern har ett firande nästkommande helg? 

Det finns många förslag och lösningar. Fråga den blivande studenten skulle jag säga som nummer ett. 

Som nummer två så är det pappan som anpassar sig efter din ekonomi, inte tvärtom vid ett gemensamt firande. Än så länge är ni underhållsskyldiga genemot sonen båda två och han ska ha en likvärdig standard hos båda två. Det kan innebära att den som tjänar mer får stötta upp hos den som tjänar mindre vid sådana här tillfällen. 

• Anonym (Kim)

Trots allt låter det lite opersonligt och brackigt att hyra restaurang. Studenter brukar bara studsa till hemma efter urspring och flakåkande. Sedan drar studenten ut på partaj. Jag tycker ni ska sätta er ner tillsammans. Studenten, du, pappan och hans fru och prata igenom det. Både praktiskt och ekonomiskt. Du ska inte känna att du ska hosta upp ohemult mycket pengar. Det är nog tokdyrt att ta studenten ändå. Lycka till. 

• Anonym (H)

Men det är väl ändå sonen som bestämmer vilka som ska bjudas på HANS mottagning? Pappan bestämmer inte det även om han är den som betalar. Däremot kan ju pappan sätta en gräns för hur många som kan komma, på grund av priset. 

• Anonym (D)

Hur många gäster är "dina", hur många är pappans och hur många är studentens? Hur många gäster rör det sig om totalt?

Hur mycket skulle det kosta om du körde en egen mottagning?

Kan ett alternativ vara att du och studentens vänner bjuds på pappans mottagning på själva studentdagen och att du kör ett separat firande med t.ex. din familj en annan dag? Givetvis får i så fall pappan stå för merparten av kostnaderna.

Ett annat alternativ är att du betalar motsvarande vad du skulle betala för en enklare mottagning för dina gäster och studentens vänner. Övrigt står pappan för.

Ytterligare ett alternativ är ett enklare firande i pappans hus/trädgård. Partytält, catering/egenlagat, kanske några inhyrda ungdomar som hjälper till. Du bidrar efter förmåga, motsvarande en egen fest. 

• Anonym (Hulda)

Håller med om att två firanden låter besvärligt rent logistiskt och säkert mindre trevligt för studenten. Att ha ett firande en annan dag är inte lika trevligt heller. 

Tycker att TS borde säga att hon kan bidra med XXkr till detta, och dessutom komma med dekorationer och dekorera eller hjälpa till med annat som behövs runt detta. Eftersom pappan absolut vill ha det på restaurang och säkert känner till hennes finanser, borde han väl kunna gå med på att betala resten, det är ju för students skull. 

Jag var bjuden på studentmottagning i fjol i vänners trädgård. Vi var flera som var där innan och hjälpte till med stolar, bord, dekorationer, dukning, uppläggning av mat, göra sallad etc etc. En massa jobb trots att de köpt all mat utom sallad färdig. Vi hade det trevligt när vi förberedde och diskade och röjde efteråt, men visst, en massa tid och kraft tog det, så kan förstå att en del inte vill utsätta sig själv och andra för detta, om de har råd. Studenten med vänner hade det lite rörigt ändå med att åka hit och dit under dagen, trots att det bara var ett firande. 

Svar på tråden Studentmottagning med ex