Fokus på studenten!
Att inte ha festen/mottagningen hemma, det kan jag köpa, i viss mån. Lokal, fine, att köra catering, fine.
Men att "hyra in sig" på en restaurang i något slags "all-inclusive-tänk" låter i min ögon lite smått "opersonligt" om jag ska vara helt ärlig...
Två firanden skulle jag också se som märkligt och svårt att få ihop.
Jag har firat av två studenter, har en kvar nu här om ett par månader. Nr 2 firades av när jag och exet var separerade. Det gick utan större besvär. Som många ovan skriver. Mottagningen är en ganska "kort" affär. Det är champagne-frukost, samling i skolan, utspring, åka flak. Sen ta sig hemåt. Då får man ofta hem en ganska tilltuffsad student (menar inte alkoholpåverkad en masse, men en trött person som kanske vill varva ner lite, fylla på med mat och energi, skåla lite).
Det ska det käkas lite "buffé" kanske, det skall kramas, det skall hyllas. Sen brukar studenten vilja börja "ladda" för festen på kvällen, vilket kanske innebär att byta om. Och... sedan avvika för andra festligheter... hej då alla!!
Det är liksom inte mamma&pappas fest, det är inte Moster Agda som skall stå i fokus... utan studenten och dennes vilja och önskningar...
Har "pappan" ens tillfrågat studenten kring hur den vill ha sitt upplägg för en mottagning..??
Som någon ovan sa; du kan kanske bidra ekonomiskt efter förmåga. Kör pappan "all-in" då får han nog se till att bekosta kalaset helt enkelt. Du skall givetvis närvara i egenskap av att det är din son (också!) och du är mamma till studenten. Sen bör ni väl komma överens om någon form av "gästlista" och även där så bör Studenten involveras anser jag.. speciellt om det är begränsat med platser... någon avlägsen kusin kanske inte trumfar att sonen hellre vill ha en kompis som gäst...
Sjung om studentens lyckliga da'r...
Lycka till!