• Anonym (Köra)

Svårt att ta BE-körkort?

Någon som tagit BE-körkortet nyligen? Är det svårt? Hur många körlektioner tog ni? Är teoriprovet svårt? Uppkörningen? Tog det lång tid? Berätta gärna allt. 

• Svar på tråden Svårt att ta BE-körkort?
  • Egon den stora

Det är ju mest det vanliga körkortet med några tillägg på släp när det gäller teorin.  Laddade ner en app och pluggade, hade ett fel på uppskrivningen så det vart inte så svårt. 
    Körningen tog jag en lektion för att stämma av lite så jag låg rätt till. Sen var det bara att köra.  Uppkörningen var över en timme så då kollades det mesta kändes det som. 

• Anonym (Köra)
    Egon den stora skrev 2025-03-03 22:05:45 följande:

Det är ju mest det vanliga körkortet med några tillägg på släp när det gäller teorin.  Laddade ner en app och pluggade, hade ett fel på uppskrivningen så det vart inte så svårt. 
    Körningen tog jag en lektion för att stämma av lite så jag låg rätt till. Sen var det bara att köra.  Uppkörningen var över en timme så då kollades det mesta kändes det som. 

Intressant! Jag är faktiskt bra på att backa med vanlig bil men har aldrig backat med släp. Har lätt för det teoretiska tror jag men kommer nog få ta lite fler körlektioner kanske. Vad ingår i uppkörningen? Är det både stadstrafik och landsväg samt backning då? Säkerhetskontroll också förmodar jag. 
  • Egon den stora
    Anonym (Köra) skrev 2025-03-03 22:11:01 följande:
    Intressant! Jag är faktiskt bra på att backa med vanlig bil men har aldrig backat med släp. Har lätt för det teoretiska tror jag men kommer nog få ta lite fler körlektioner kanske. Vad ingår i uppkörningen? Är det både stadstrafik och landsväg samt backning då? Säkerhetskontroll också förmodar jag. 
    Uppkörningen innefattar typ alla former av körning. Inklusive säkerhetskontroll. 
    Men det är ju lätt att öva eftersom du kan kolla på ett täckt släp som är lätt nog att dra efter bilen, sen kan du ju öva på egen hand.  Backa mycket runt gathörn och vänd på trånga ställen. 
    I slutet drar dom upp på motorvägen och då är det extremt lätt att glömma bort sig och köra över 80.
  • Anonym (Köra)
    Egon den stora skrev 2025-03-04 09:24:32 följande:
    Uppkörningen innefattar typ alla former av körning. Inklusive säkerhetskontroll. 
    Men det är ju lätt att öva eftersom du kan kolla på ett täckt släp som är lätt nog att dra efter bilen, sen kan du ju öva på egen hand.  Backa mycket runt gathörn och vänd på trånga ställen. 
    I slutet drar dom upp på motorvägen och då är det extremt lätt att glömma bort sig och köra över 80.
    Superbra tips! Tack så jättemycket! Glad
  • Egon den stora
    Anonym (Köra) skrev 2025-03-04 10:44:44 följande:
    Superbra tips! Tack så jättemycket! Glad
    Det enda man ångrar är att man inte gjorde det tidigare. Så smidigt att slippa ligga på gränsen med vikterna hela tiden. 
    Men om det var ett tag sedan du körde upp så rekommenderar jag en lektion i alla fall så du blir lite uppdaterad på var dom kollar efter. 
    Teorin löser man smidigt själv.
Svar på tråden Svårt att ta BE-körkort?