Sänka matkostnad
Ska försöka att bara köpa mat för 1000kr månad, pga ökade kostnader nästa månad.
Tips på billig mat?
Jag äter inte kött men fisk
Ska försöka att bara köpa mat för 1000kr månad, pga ökade kostnader nästa månad.
Tips på billig mat?
Jag äter inte kött men fisk
*Ökade utgifter nästa månad
*Ökade utgifter nästa månad
Ärtsoppa
fransk linssoppa
dhal
1. Börja med att skriva ner på en lista på allt du har hemma i matväg. Dvs allt. Alla mjöler, tepåsar, konstiga kryddor , påsen med bortglömd is-te , allt i frysen osv.. allt räknad.
2. Fundera ut hur mycket av allt du redan har som kan lagas mat av, skriv en meny för ett par veckor framåt
3. Fundera ett varv till kring udda mat och lägg till några maträtter som är fullt ätbara men som du kanske inte tänkt på. Det går utmärkt att äta spagetti med fiskpinnar, att göra pyttipanna på äggnudlar, bacon och en portion gröna ärtor etc...
4. Te är utmärkt som mellanmål och funkar bra som substitut för kaffe
5. Håll maträtter så rena som möjligt, ju mer du fyller ut maträtter ju mindre mat har du att använda för framtida middagar... 1 kg morötter kan bli flera liter soppa istället för att räcka ett par dagar som sallad och man får kasta det sen..
6. Tänk enkelt. Gröt är bra mat och kan ätas när som helst på dagen .
7. Man måste inte laga ny mat varje dag. Ta vara på rester. Koka gröt. Är ur burkar och slattar.
8. Kolla igenom vad som verkar prisvärt att köpa och handla smart. Köp varor på nedsatta priser och extrapris.
9. Var uppfinningsrik när du lagar mat. En som är duktig på matlagning kan förvandla några trista potatisar, en buljongtärning och en lök till magisk soppa som räcker i många dagar tex. Och ja jag vurmar för soppa. Smart och billig mat som kan räcka i veckor och mättar.
Om du äter bröd är det ett bra spartips att baka eget bröd. En vanlig, tråkig limpa kostar 40 kronor, så där finns mycket att spara!
Isbergssallad, gurka och tomater är dyra och mättar dåligt. Morötter och vitkål är billigare och mättar ordentligt.
Om du äter bröd är det ett bra spartips att baka eget bröd. En vanlig, tråkig limpa kostar 40 kronor, så där finns mycket att spara!
Isbergssallad, gurka och tomater är dyra och mättar dåligt. Morötter och vitkål är billigare och mättar ordentligt.
Potatis
gul lök
morot
vitkål
Ägg
Bröd: Jämför kilopriset
Om du har ett fiskespö och lite tid över kan du ju fiska din egna fisk gratis om du bor nära havet? Annars är mina bästa tips pasta, pannkakor, tonfisk på burk, omeletter, sardiner, sill, potatis, morötter. Det är saker som mättar länge och är billigt. En billig fisk du kan köpa i affären är Alaskan Pollock. Havregrynsgröt istället för bröd.
Knäckebröd är billigare än vanligt bröd med. Köp ett paket Husman så räcker det hela månaden. Du kan lägga på sardiner eller ägg. Mättar som tusan!
Havregrynsgröt ja, det är ju så gott!