• Anonym (n)

Besviken på psykiatrin

Ja, det är jag. Det är ett välkänt problem. Men jag är ändå jättebesviken.Sverige är ett i-land inte ett u-land. Psykiatrin klarar ju inte sitt uppdrag. Detta är inte Uganda, där man kedjar fast psykiskt sjuka.

BUP älskar att sätta diagnoser på barn och ungdomar, och sedan släpper dem vind för våg. Att få en diagnos kan vara omtumlande, och hjälper inte så himla mycket egentligen. Många tänker på detta sätt, vad hjälper en diagnos, vägrar utreda osv.

Jag själv har genomgått en npf-utredning. Det enda jag fick för hjälp var en rekommendation på en bok, och remiss till hab, vilket är väl bra, men hab hjälper inte så mycket egentligen.

Det är fruktansvärt hur dålig psykiatrin är.

Det är ett jättevälkänt problem hur lång väntetiderna är för NP-utredningar. Alltså, jag förstår ju såklart att söktrycket är högt, men det är ju egentligen inte okej. Välkänt problem hur dålig vårdgarantin är. Jag kom till barnpsykiatrin som tonåring,

Akutpsykiatrin är om möjligt ännu sämre. Dem är säkert jättebra när det kommer personer med psykoser eller är deprimerade, men när det gäller personer som mår dåligt pga av att en svår livssituation, t ex långtidsarbetslös, och/eller skilsmässa, mobbning, sexuella övergrepp i barndomen och dylikt, och gör ett självmordsförsök, så vet inte psykiatrin hur man ska göra. Jag avskyr hur normalstörda tror hur att man bara går till psykiatrin, så är saken biff. Det är långt ifrån sanningen. Jag avskyr liksom att personer och myndigheter är ofelbara, speciellt myndigheter tror att läkare är ofelbara. Självklart väger ett läkarintyg tungt, precis som det bör, men läkare är inte ofelbara, och jag tycker det är dåligt att okritiskt tro på allt en läkare säger.

www.svt.se/nyheter/svart-att-motsatta-sig-tvangsvard

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/psykiatrisk-tvangsvard-vanligast-i-norrbotten-trots-riskerna--bk3at7

• Svar på tråden Besviken på psykiatrin
  • Anonym (n)
    Jag kom till barnpsykiatrin som tonåring,och hamnade i kö för np-utredning. Jag vet inte riktigt vad som hände, men bup bara schlappade bort mig, trots upprepade påminnelser om från mina föräldrar, så dröjde utredningen. Det är fruktansvärt och inkompenent. Så får det inte gå till. Sedan fyllde jag 18. Och då fick jag inte gå till bup längre, vilket är förståeligt, men samtidigt så är det inte okej att fördröja vården. 
  • Anonym (n)
    Anonym (gg) skrev 2025-03-03 14:30:17 följande:

Jag håller med dig.

Tack.Glad
  • Anonym (ja känner igen)

Ja är det något jag blir irriterad på så är det när det står 
    Det finns hjälp att få
    på alla möjliga ställen, i artiklar, på informationssidor etc.

Det gäller inte enbart psykiatrin utan även annan vård eegntligen.

Visst, det finns hjälp att få om man
    - bor i rätt region
    - lyckas hitta rätt i djungeln om hur man ska gå tillväga för att söka vård
    - orkar söka igen och igen och igen när man misslyckas med att hamna exakt rätt de första tio gångerna
    - orkar fortsätta vara som en igel på vården medan man står i kö efter kö efter kö och träffar olika personer för bedömningssamtal för att hamna i en annan kö som eventuellt kommer leda rätt så småningom
    - orkar vara en riktigt jobbig patient som inte ger upp och slutar höra av sig medan man står i kö (om man inte ligger på hamnar man sist har jag förstått)
    - lyckas hitta rätt mottagning
    - har turen att få komma till en läkare/psykolog som både är kompetent och bryr sig
    - ingår i rätt målgrupp för vad de vill satsa på just nu
    - söker vård i exakt rätt tid när de själva har tid och lust att ta emot någon
    - har tur att träffa de som ska hjälpa en när de är på bra humör

osv
    osv

Det är så mycket som ska klaffa för att man ska kunna få vård att det är otroligt att någon egentligen blir hjälpt. Men är FINNS personer som får hjälp! Så man ska inte ge upp utan fortsätta söka!

Men också jobba på hemma i sin egen kammare under tiden så gott man kan. För när det gäller psykiatri är det oftast så att man själv ändå behöver göra jobbet. De kan bara vara handledare och stötta en med verktyg mm medan man själv kämpar.  (Utöver mediciner om man behöver det.)

Svar på tråden Besviken på psykiatrin