• Anonym (M)

Köpa menskopp första gången, tips tack!

Har läst trådar där flera inte längre använder bindor eller tamponger längre och att menskopp ska vara bättre.

Vill testa det bästa mens, men har ingen aning om storlek, märke som är bäst? Behöver man bara en eller flera? 

Ska man sova med den eller använda bindor på natten?

Uppskattar alla råd och tips

• Svar på tråden Köpa menskopp första gången, tips tack!
  • Anonym (Yes)

Jag är menskopp-frälst!

Finns flera olika sorter och jag gissar att det är en smaksak. Jag har haft en Belladot och ytterligare en från Apoteket, Hjärtats tror jag. Båda har funkat fint i alla fall. När jag köpte min första så avgjordes storleken efter hurvida man varit gravid och/eller fött barn vaginalt. Men beroende på vilken variant du väljer finns det säkert en storleksguide. Me Luna har en väldigt bra hemsida och många olika varianter. Kolla där! 

Du behöver bara ha en, den sköljs ur i samband med tömningar och kokas sedan när mensen är slut och den ska "ligga på hyllan" till nästa mens. Går utmärkt att använda på natten men kan vara bra att ha ett trosskydd eller binda de första gångerna, eftersom det kan ta ett tag innan man lärt sig rätt knyck för att sätta den rätt. Enligt instruktionerna på min första skulle den sitta typ i "mitten" av slidan, men jag märkte att det var ju mycket bättre att trycka upp den så att den satt runt om livmodertappen. Först då höll den tätt! Men du kanske upplever att något annat funkar bättre för dig. Man får ge det några försök helt enkelt. 

Lycka till!

• Anonym (M)
    Anonym (Yes) skrev 2025-03-02 20:16:14 följande:

Jag är menskopp-frälst!

Finns flera olika sorter och jag gissar att det är en smaksak. Jag har haft en Belladot och ytterligare en från Apoteket, Hjärtats tror jag. Båda har funkat fint i alla fall. När jag köpte min första så avgjordes storleken efter hurvida man varit gravid och/eller fött barn vaginalt. Men beroende på vilken variant du väljer finns det säkert en storleksguide. Me Luna har en väldigt bra hemsida och många olika varianter. Kolla där! 

Du behöver bara ha en, den sköljs ur i samband med tömningar och kokas sedan när mensen är slut och den ska "ligga på hyllan" till nästa mens. Går utmärkt att använda på natten men kan vara bra att ha ett trosskydd eller binda de första gångerna, eftersom det kan ta ett tag innan man lärt sig rätt knyck för att sätta den rätt. Enligt instruktionerna på min första skulle den sitta typ i "mitten" av slidan, men jag märkte att det var ju mycket bättre att trycka upp den så att den satt runt om livmodertappen. Först då höll den tätt! Men du kanske upplever att något annat funkar bättre för dig. Man får ge det några försök helt enkelt. 

Lycka till!

Åh men så bra! Tycker alltid bindor har gett klåda vid varje mens, så skulle vilja testa menskopp efter allt bra jag har hört. 

Finns det någon risk att den har åker upp för långt och blivit svårt att få ut den? 
  • Anonym (Lingontanten)

Om du har fött barn ska du köpa en lite större, annars en lite mindre. Vet att jag sett någon säljsida som låter en byta utan kostnad om man råkat köpa fel storlek. 

Precis som Yes sätter jag den omkring livmodertappen. Jag brukar klämma ihop den och vika den dubbel när jag stoppar in den och så vecklar den ut sig när den är på plats. Ibland behöver man peta till den så att den hamnar lätt. Blöt den innan du sätter in den så gpr det lättare. Om den sitter rätt och den vecklat ut sig som den ska kan man snurra runt den. 

Jag får också irriterad hud av engångsbindor men har ibland använt tygbindor som jag tycker funkar mycket bättre. 

De har lite olika ploppar i botten. Jag har en med rund, kort  plupp som är bra. Har haft en med rak lite längre och den skavde. 

Jag har aldrig varit med om att den hamnat där jag inte når den. 

Om du kan ha den på natten beror på hur mycket du blöder. Ha en binda också och prova dig fram. Det är inte alls samma infektionsrisk som med tamponger, så för den skull är det inga problem.  

När jag är på toaletter utan handfat (festivaler och cafeer och så) brukar jag bara tömma ner i toan och sätta in den igen. Finns det handfat sköljer jag alltid av den. 

Köpte menskopp för 20 år sedan och har aldrig använt något annat sedan dess. :) 

• Anonym (Tygbindor)
    Anonym (M) skrev 2025-03-02 21:13:39 följande:
    Åh men så bra! Tycker alltid bindor har gett klåda vid varje mens, så skulle vilja testa menskopp efter allt bra jag har hört. 

For att slippa kladan kan du prova tygbindor som backup till menskoppen. 
  • Anonym (Elin79)

Jag hade tur och hittade min favorit direkt. Jag testade Lunette för kanske 4-5 år sedan och vi har varit bästisar sen dess.
    Det märkte jag i somras när vi åkt iväg på semester och jag insåg att den låg kvar hemma. Gick in på något av nätapoteken och beställde ett annat märke och det funkade men inte alls lika bra

Jag beställde två olika storlekar direkt första gången och provade mig fram, orkade inte hålla på och skicka tillbaka och så. Jag har fött barn men bara med akut snitt, samtidigt har jag riklig mens de 2-3 första dagarna så jag var osäker.

Det som är så bra är ju att du kan sova med den. Och du kan fortsätta använda även mot slutet av menstruationen även om flödet är minimalt så att säga. Med tampong är ju risken att det blir alldeles för torrt och dra ut en tampong som inte... nej det är vidrigt! Jag kommer aldrig använda det igen!

Jag känner mig säker även vid bad och så, det är inga problem. Det man ska tänka på är att få den på plats när man sätter in så att den inte är "vikt" där inne. Då kommer det ju rinna förbi. Och sen att inte dra rakt ut bara när man ska tömma, för det har bildats ett vakuum. Så man måste få det att släppa först. Lycka till!

Svar på tråden Köpa menskopp första gången, tips tack!