Om du har fött barn ska du köpa en lite större, annars en lite mindre. Vet att jag sett någon säljsida som låter en byta utan kostnad om man råkat köpa fel storlek.
Precis som Yes sätter jag den omkring livmodertappen. Jag brukar klämma ihop den och vika den dubbel när jag stoppar in den och så vecklar den ut sig när den är på plats. Ibland behöver man peta till den så att den hamnar lätt. Blöt den innan du sätter in den så gpr det lättare. Om den sitter rätt och den vecklat ut sig som den ska kan man snurra runt den.
Jag får också irriterad hud av engångsbindor men har ibland använt tygbindor som jag tycker funkar mycket bättre.
De har lite olika ploppar i botten. Jag har en med rund, kort plupp som är bra. Har haft en med rak lite längre och den skavde.
Jag har aldrig varit med om att den hamnat där jag inte når den.
Om du kan ha den på natten beror på hur mycket du blöder. Ha en binda också och prova dig fram. Det är inte alls samma infektionsrisk som med tamponger, så för den skull är det inga problem.
När jag är på toaletter utan handfat (festivaler och cafeer och så) brukar jag bara tömma ner i toan och sätta in den igen. Finns det handfat sköljer jag alltid av den.
Köpte menskopp för 20 år sedan och har aldrig använt något annat sedan dess. :)