• Anonym (TS)

Hyra i andra hand, badrum luktar illa / avlopp

Tittade på ett hus (radhus) som hyrs ut i andrahand , bor i lägenhet nu men letar efter lite större på grund av tillskott i familjen. Tror ändå inte vi ska hyra det på grund av att hyran är lite för dyr och vi helst vill ha förstahand (jag helt ok kötid) egentligen men funderar fortfarande.

Det ena badrummet luktade illa, inte mögel direkt men typ avlopp. De sa att de nyligen hade köpt huset för att hyra ut. Kan det vara så att det luktar illa bara för att det inte har använts på länge eller är det något som man behöver göra något åt? Frågade inte då för det var lite stressigt och jag hade barnen med mig men tänkte om det är någon som vet. Jag har bara bott i lägenhet utom när jag var liten så kan inte mycket om hus. Egentligen letar vi främst efter större lägenhet men tittar på annat också. 

• Svar på tråden Hyra i andra hand, badrum luktar illa / avlopp
  • Sonora
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 14:04:14 följande:

Det ena badrummet luktade illa, inte mögel direkt men typ avlopp. De sa att de nyligen hade köpt huset för att hyra ut. Kan det vara så att det luktar illa bara för att det inte har använts på länge eller är det något som man behöver göra något åt? Frågade inte då för det var lite stressigt och jag hade barnen med mig men tänkte om det är någon som vet. Jag har bara bott i lägenhet utom när jag var liten så kan inte mycket om hus. Egentligen letar vi främst efter större lägenhet men tittar på annat också. 

Är avloppen i badrummet inte använda på länge, så kan det vara så enkelt att vattenlåset i avloppet har torkat ut och då släpps det fram lukt från röret.
    Botas genom att spola vatten en stund ut genom avloppet  tills vattenlåset är full med vatten igen
  • Anonym (Clara)

Jag instämmer med Sonora. Dock så ska det sluta lukta när man har fyllt vattenlåsen och vädrat ur badrummet. Om lukten kommer tillbaka igen så är det något annat som är fel.

• Anonym (TS)

Tack för era svar! 

• Anonym (Uttorkad.)

Litet tips från coachen -
    Vet man att ett avlopp inte kommer att användas under en tid, i mitt fall avloppet till badkaret efter som jag duschar i tvättstugan.
    Det finns "flytande lock" att köpa till exempel apelsinolja.
    Fyll som sagt upp vattenlåset som sagts ovan och häll på oljan.
    Oljan bildar ett lock och brunnen klarar sig mycket längre utan att torka ur.

Svar på tråden Hyra i andra hand, badrum luktar illa / avlopp