• Anonym (Fundersam)

Gå på många intervjuer utan att ta jobb?

Söker en specifik typ av tjänst som regelbundet infinner sig på solsidorna, som jag sökt och blivit kallad till intervju till en handfull gånger senaste halvåret. Det som slår mig är att det flera gånger dykt upp saker på intervjun som inte finns med i annonsen som är sådant jag inte är villig att tumma på. Tänker det blir dåligt för mig själv om jag hamnar på ett ställe där det inte kändes helt 100 innan. Är det dåligt för mig att gå på flera olika intervjuer och på en del kanske dra mig ur eller utrycka att jag inte vill arbeta med vissa saker? Tänker att branschen är stor men ändå liten och vill inte bränna massa broar. Samtidigt har jag väldigt bra referenser, är duktig på det jag gör och vet vad jag söker. 

• Svar på tråden Gå på många intervjuer utan att ta jobb?
  • Anonym (Arbetaren)

Nej, det är väl rimligt och mer schyst mot både dig själv och den potentiella arbetsgivaren om du är tydlig med vilka faktorer du inte tummar på.

Jag har blivit likadan på senare år. Som ung och osäker går man med på det mesta, av oro för att inte få jobbet annars, men nu känner jag att om vissa boxar inte är icheckade så är jag hellre arbetslös tills rätt jobb dyker upp.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Arbetaren) skrev 2025-03-01 12:01:10 följande:

Nej, det är väl rimligt och mer schyst mot både dig själv och den potentiella arbetsgivaren om du är tydlig med vilka faktorer du inte tummar på.

Jag har blivit likadan på senare år. Som ung och osäker går man med på det mesta, av oro för att inte få jobbet annars, men nu känner jag att om vissa boxar inte är icheckade så är jag hellre arbetslös tills rätt jobb dyker upp.

Tack för ditt svar. Ja, jag känner också så, speciellt med tanke på att jag trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb, men trött på rollen och vill ha en annan, så jag är inte villig att byta om det inte känns väldigt positivt på nästan alla fronter. Sen får jag lite dåligt självförtroende av processen då de känner mitt tvivel och jag då inte gått vidare, även om jag tänkt tacka nej. Sen kanske jag inte hade fått tjänsterna ändå, vem vet, men det tar ändå på mitt självförtroende av någon anledning. 
  • Anonym (C)

En annons är aldrig heltäckande 

Säger du nej till vissa arbetsuppgifter är det inte konstigt om du inte får jobbet

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (C) skrev 2025-03-01 12:13:50 följande:

En annons är aldrig heltäckande 

Säger du nej till vissa arbetsuppgifter är det inte konstigt om du inte får jobbet

Fast i detta fallet är det att de vill man ska jobba med det jag sökt till och delvis det jag gör nu. Verkar vanligt att de gör så men inte alla. Jag är inte intresserad av rollen jag har nu på ett nytt ställe, är ju därför jag söker den andra. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-03-01 12:27:42 följande:
    Fast i detta fallet är det att de vill man ska jobba med det jag sökt till och delvis det jag gör nu. Verkar vanligt att de gör så men inte alla. Jag är inte intresserad av rollen jag har nu på ett nytt ställe, är ju därför jag söker den andra. 
    Helt ok. Bra att det klargörs under intervjun och inte blir knasigt sen. 
  • PH76

Jag. tycker att det låter sunt, man ska vara nöjd med sina nya arbetsplats om man byter, du sa inte vara rädd för att veta vad du vill ha. Det händer mig till och från att någon rekryterare eller headhunter kontaktar mig och jag frågar redan på telefon vad lönespannet är, det finns ingen anledning att gå igenom en massa intervjuer om man ändå inte kan komma överens i slutändan.

• Anonym (Säker i sadeln)
    PH76 skrev 2025-03-01 12:46:50 följande:

Jag. tycker att det låter sunt, man ska vara nöjd med sina nya arbetsplats om man byter, du sa inte vara rädd för att veta vad du vill ha. Det händer mig till och från att någon rekryterare eller headhunter kontaktar mig och jag frågar redan på telefon vad lönespannet är, det finns ingen anledning att gå igenom en massa intervjuer om man ändå inte kan komma överens i slutändan.

Eller hur! Är så trött på folk som vill ha 25 års erfarenhet fördelat på 3-4 tjänster i en och betala för en 30-åring.

Schas Ove, schaas! 
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-03-01 12:27:42 följande:
    Det låter som att jobbet är snarlika varandra och då är det inte konstigt att vissa uppgifter återkommer.  Söker du jobb utifrån din utbildning och kompetens hamnar du ju inom samma "bransch" liksom och kommer möta likande upplägg du redan har. 
    Vill du ifrån det jobb du har behöver du nog hitta ett yrke med mer tydliga skillnader i sina uppgifter.  
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-03-01 16:19:52 följande:
    Det låter som att jobbet är snarlika varandra och då är det inte konstigt att vissa uppgifter återkommer.  Söker du jobb utifrån din utbildning och kompetens hamnar du ju inom samma "bransch" liksom och kommer möta likande upplägg du redan har. 
    Vill du ifrån det jobb du har behöver du nog hitta ett yrke med mer tydliga skillnader i sina uppgifter.  
    Det är snarlikt men olika titlar. Vet flera med samma grundutbildning som mig men som bara jobbar med det jag söker, har själv gjort det så inte orimligt att vänta in en tjänst med de premisserna tänker jag ändå. 
Svar på tråden Gå på många intervjuer utan att ta jobb?