• Anonym (Tveksam)

Besöka USA

Min bästa vän bor i USA. Hon är demokrat och är helt förtvivlad över vart hennes land är på väg. Hennes stat är visserligen tekniskt sett blå, men skillnaden mellan stad (blå) och landsbygd (röd) är stor. Alla hennes grannar är MAGA och hon pratar för närvarande inte med dem.

Tanken var att jag skulle hälsa på i augusti. Jag tänkte i min enfald att det tar ett tag att ställa till det alltför illa och att det inte skulle vara några problem att åka i år även om jag tvekade angående 2026.

Bevisligen hade jag fel och om det blivit så här mycket kaos på bara en dryg månad, vågar jag verkligen boka biljetter 6 mån framåt i tiden?

Hade det inte varit för att jag verkligen vill träffa min vän så hade vilda hästar inte kunnat få mig att åka dit. Om jag väljer att inte åka så kommer hon så klart att bli ledsen men hon skulle förstå.

Ska jag få biljetter till rimliga priser måste jag tyvärr boka dem relativt snart, annars hade jag väntat några månader till.

• Svar på tråden Besöka USA
  • Anonym (S)

Vad är du orolig för ska inträffa mot dig som besökare?

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (S) skrev 2025-03-01 08:54:44 följande:

Vad är du orolig för ska inträffa mot dig som besökare?

Det handlar egentligen inte om att jag tror att något ska hända mig, snarare om att jag är tveksam att åka dit av ideologiska orsaker. Ungefär som att jag inte anser att Moskva är ett lämpligt resmål just nu. 
  • NinniQX
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-03-01 08:59:21 följande:
    Det handlar egentligen inte om att jag tror att något ska hända mig, snarare om att jag är tveksam att åka dit av ideologiska orsaker. Ungefär som att jag inte anser att Moskva är ett lämpligt resmål just nu. 
    Men om du ska tänka så kan du ju inte resa någonstans egentligen. Varje land har sina problem. Jag tycker du ska åka. 
  • Anonym (S)
    Fast rent ideologiskt har ju inget förändrats?
    Trump och hans anhängare har ju stått för detta sedan dag 1. 
    USA har ju varit idelogiskt problematiskt väldigt länge egentligen.

Du pratar om kaos som skapats och hopp om att det inte skulle hinna bli så illa innan din resa och då låter det som något annat oroar dig än enbart deras ideologi....
  • Anonym (K)
    Och hur ska någon här veta hur en resa dit passar ihop med dina värderingar? 
  • Sonora
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-03-01 08:46:21 följande:
    Besöka USA

Ja varför inte besöka ?  Det kan vara en värdefull erfarenhet att känna av den politiska temperaturen att ta med sig hem med en erfarenhet visare.
    Alltid bra att vi alla blir utmanade på något vis. Som jag ser det är det ett tillfälle att reflektera över sina värderingar och stärka sina övertygelser tillsammans med likasinnade
  • Spucks

Boka biljetter och betala lite extra för att kunna avboka även tätt inpå resan. Då kan du ångra dig ifall du tycker landet är för kaotsikt när det väl blir dags att åka.

• Xenia
    Men du åker ju inte dit som turist utan för att träffa din vän. Det låter som om hon behöver ditt stöd extra mycket nu. Att bo omgiven av MAGA-folk måste vara jobbigt, kan hon inte flytta in till staden? Har hon ingen make med samma värderingar som hon? Inga amerikanska demokrat att prata med?

Det jag skulle vara rädd för är om det blir upplopp och våldsamheter. Men som någon annan skrev, köp en biljett som går att avboka.
  • Anonym (anonymK)
    Att jämför Ryssland och USA som mål för en nöjesresa är som att jämföra nordpolen med Grekland för en solsemester.
  • Xenia

Det är snarare känslan av att Trump och Vance är för Putin och emot Europa, och trumpisterna jublar ju åt allt de säger och gör. Jag skulle personligen känna mig omgiven av fiender om jag träffade MAGA-folk. Knappt våga säga att jag kommer från Sverige av rädsla att bli utskälld.

• Tecum

Att resa till USA är att stötta maffiabossen Trump. Jag anser att alla som är för yttrandefrihet och demokrati ska bojkotta USA och allt amerikanskt. 
    Åk inte! Bjud hit din kompis istället, hon kan behöva slippa eländet i sitt hemland ett tag.

• Tow2Mater
    Sonora skrev 2025-03-01 11:05:09 följande:
    Ja varför inte besöka ?  Det kan vara en värdefull erfarenhet att känna av den politiska temperaturen att ta med sig hem med en erfarenhet visare.
    Alltid bra att vi alla blir utmanade på något vis. Som jag ser det är det ett tillfälle att reflektera över sina värderingar och stärka sina övertygelser tillsammans med likasinnade
    Och få en chans att faktist se lite av den andra sidan om du har tur (och inte bara isolerar dig i en hata-Trump-till-alla-pris bubbla). Klart du kan åka.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2025-03-01 12:45:03 följande:

Det är snarare känslan av att Trump och Vance är för Putin och emot Europa, och trumpisterna jublar ju åt allt de säger och gör. Jag skulle personligen känna mig omgiven av fiender om jag träffade MAGA-folk. Knappt våga säga att jag kommer från Sverige av rädsla att bli utskälld.

Låter som du får din information enbart från extremvänster online siter.
  • nattuw
    Tecum skrev 2025-03-01 12:45:37 följande:

Att resa till USA är att stötta maffiabossen Trump. Jag anser att alla som är för yttrandefrihet och demokrati ska bojkotta USA och allt amerikanskt.

Jag tycker vi börjar med Apple produkter och alla mobiler som använder Android som operativsystem. Sen bojkottar vi alla datorer som använder Windows. Sen alla datorer som har en CPU från Intel eller AMD.
  • Tow2Mater
    nattuw skrev 2025-03-01 13:25:50 följande:
    Jag tycker vi börjar med Apple produkter och alla mobiler som använder Android som operativsystem. Sen bojkottar vi alla datorer som använder Windows. Sen alla datorer som har en CPU från Intel eller AMD.
    Och Amerikanska engelskan! Börja nu helt använda den Brittisk engelskan!
Svar på tråden Besöka USA