Tecum skrev 2025-03-01 11:50:16 följande:
Håller med, det är cyniskt och nedlåtande att påstå att ett sällskapsdjur kan ersätta mänsklig närhet och kärlek. Men de begriper inte bättre så ta inte illa upp.
Jag har ingen lösning för jag vet hur svårt det är och hur tungt det känns. Mitt råd är samma som vanligt, fortsätt försöka! Umgås och se till att träffa så många du orkar, både irl och på nätet. Att du börjar komma upp i åren kan vara en fördel, i den åldern finns många kvinnor som haft relationer men inte lyckats så bra, de har lärt av misstagen och söker något nytt. Där har du en chans!
Men hallå, och du är inte alls nedlåtande med ditt sett att se på kvinnor som inte lyckats. Lyckats med vaddå? Är man mer lyckad som människa om man har man, relation och barn t ex? Aldrig förstått mig på detta. Och tror att det mer är press man känner för att samhället har en bild förväntan att det ska se ut så. Det behöver de inte. Min lycka hänger inte på en man. Den skapar jag själv. Lika mycket som att mitt liv ligger i mina händer och inte en mans. Dom har ingenting med mig och mitt liv göra. För att jag har valt det och bestämmer själv över mitt liv.
Jag är en äldre kvinna, och nej vi alla söker inte relationer. Jag är helt klar med män och saknar inte det. Finns mer kvinnor än män som lever frivilligt ensamma. Män tenderar att hantera ensamhet mycket sämre. Och det verkar som det är viktigt för dom. Och att dom hänger upp hela sitt liv på att livet måste innehålla en kvinna. Livet ser inte ut så. Kärlek och relationer kommer inte ske för alla människor. Det bara är så i livet.
Till TS, det låter som du behöver komma ut mer. Att glo i taket och sitta framför skärmen kommer inte bidra till kontakt med andra människor. Riktig kontakt alltså, i verkliga livet.