• Anonym (Hon har magont)

Får tanten rätt vård?

Pensionär som har haft jätteont i vänster sida av magtrakten sen tre veckor nu. Gick till läkare för två veckor sen och fick någon sorts lavemang att ta hemma i en vecka. Ingen ändring.
    Läkaren sa fortsätt en vecka till. Ingen ändring.

Tanten åkte till akuten pga att hon hade så ont. Den läkaren sa att skiktröntgen behövs men det kan inte han ge utan måste gå på remiss från hennes vanliga läkare.

Tillbaka till vanliga läkaren som sa fortsätt med lavemang för en tredje vecka och hon gav bara remiss på en koloskopi och sa att det inte finns något annat att göra och att en skiktröntgen inte kommer att visa något.

Tanten fick ingen prioritet heller på koloskopin trots att hon har jätteont och bara sover ett par timmar om natten pga smärta.

Låter det här verkligen rätt? Vad annat kan tanten göra? Läkaren verkar ju ha bestämt sig att det är förstoppning bara och inget annat. Blodprover som har tagit hittills ser bra ut.

• Svar på tråden Får tanten rätt vård?

Läkaren ville inte heller ge något mot smärtan utan sa att tanten ska ta Panodil/Ipren bara. En läkare på akuten sa en gång till mig att man ska inte ta smärtstillande för magont om man inte vet varför magen gör ont så jag tyckte det var ett väldigt konstigt råd från läkaren.

• Anonym (Sine)

Ring till koloskopin och berätta att du kan komma på ett återbud, om de får några sådana. Berätta att du har så ont att du inte kan sova och att du gjort allt vad läkaren bett dig om (lavemang i tre veckor). 

Brukar du ha förstoppning? Känner du igen smärtorna från tidigare? Jag tycker det låter lite nonchalant av läkaren att bara bestämma sig för förstoppning om du inte haft liknande tidigare  

Jag är inte läkare men: Har du fått feber? Känner du dig dålig på något annat sätt? I så fall måste läkaren få reda på det direkt. 

Tog de prover som mäter inflammation, som CRP och sådant? Du kan se provsvaren på 1177 i mobilen  i journalen. 

Anonym (Sine) skrev 2025-02-28 17:14:19 följande:

Ring till koloskopin och berätta att du kan komma på ett återbud, om de får några sådana. Berätta att du har så ont att du inte kan sova och att du gjort allt vad läkaren bett dig om (lavemang i tre veckor). 

Brukar du ha förstoppning? Känner du igen smärtorna från tidigare? Jag tycker det låter lite nonchalant av läkaren att bara bestämma sig för förstoppning om du inte haft liknande tidigare  

Jag är inte läkare men: Har du fått feber? Känner du dig dålig på något annat sätt? I så fall måste läkaren få reda på det direkt. 

Tog de prover som mäter inflammation, som CRP och sådant? Du kan se provsvaren på 1177 i mobilen  i journalen. 

Det gäller inte mig utan en anhörig. Jag tycker också att det är otroligt nonchalant och kanske rent utav farligt.

Tanten brukar inte ha förstoppning och smärtan är ny. Dessutom, om det nu var förstoppning skulle inte det ha löst sig på tredje veckan med lavemang? Frågar inte dig specifikt utan bara rakt ut.

Hon ska ringa om återbud så fort hon ser att remissen har kommit fram dit den ska när hon loggar in på 1177. Blodproven som har tagits har varit inom referensvärdena.
  • Anonym (Sine)

Det är viktigt att din anhörig fortfarande har tarmtömning ibland (att avföring kommer ut), så att det inte är tarmvred, som är riktigt farligt.

Hon behöver kanske få hjälp av dig inför koloskopin. Man måste dricka stora mängder av en salt vätska. En del tycker att det går lättare om den är ljummen och andra tycker att den är bättre kall. 

Allt måste drickas i god tid före, starta i god tid. Det som sedan  kommer ut behöver vara genomskinligt och ljust på slutet. Ibte nägon avföring. Tarmen behöver vara ren för att läkaren ska kunna se något på koloskopin.Det är lite lättare att tömma tarmen om några av  de sista måltiderna före ubmnderslkningen är flytande.

Det är en påfrestande procedur att helt tömma tarmen. Man behöver dricka lite vanlig vätska också, utöver det andra. När man åker till sjukhuset kan man behöva en blöja eller liknande för att det inte ska hända något på vägen. Detsamma gäller på resan hem. 

• Anonym (nonchalant)

De sade inget om att det kan vara inflammerade tarmfickor?
    Tycker det är sjukt att det inte kollas upp ordentligt så det inte handlar om förstorad mjälte åtminstone. Nu har man läst om så många fall som bliivit hemskickade med alvedon och det hanlat om allvarliga saker.

RIng gnäll, skäll osv. MAn måste vara frisk för att orka vara sjuk.

• Anonym (A)

Här borde hon få en akut datorröntgen, vilket kan skrivas på akuten.
    Det kanske handlar lite om hur man uttrycker sig.
    "Jag har haft ont i flera veckor på samma vis och vårdcentralen utreder" = ingen akut röntgen.
    "Nu har det blivit mycket sämre/smärtorna ökat/ingen avföring eller gaser/kräks/feber/kan inte äta alls..." = akut röntgen skall göras.

• Anonym (Sine)
    Anonym (A) skrev 2025-02-28 18:59:05 följande:

"Jag har haft ont i flera veckor på samma vis och vårdcentralen utreder" = ingen akut röntgen.
    "Nu har det blivit mycket sämre/smärtorna ökat/ingen avföring eller gaser/kräks/feber/kan inte äta alls..." = akut röntgen skall göras.

Ja man behöver tyvärr stå på sig när det gäller att berätta hur ont man har. Inte vara rädd för att säga fullt ut hur illa det är. 
    Men ibland hjälper inte det heller.
    Anonym (A) skrev 2025-02-28 18:59:05 följande:

Jag var inte där men jag skulle gissa att hon inte sa att det var mycket sämre än förut. Jag för vidare vad du skrev så att hon vet hur hon ska uttrycka sig om hon hamnar på akuten igen.

Fick nyss veta också att det nog egentligen inte är magen som det gör ont i utan på vänster sida under revbenen mer. Men magen är väldigt svullen.

Jag fattar att det kan vara vad tusan som helst som är fel men vad är bland dom mest troliga orsakerna tror ni?
    Anonym (nonchalant) skrev 2025-02-28 18:35:22 följande:

De sade inget om att det kan vara inflammerade tarmfickor?
    Tycker det är sjukt att det inte kollas upp ordentligt så det inte handlar om förstorad mjälte åtminstone. Nu har man läst om så många fall som bliivit hemskickade med alvedon och det hanlat om allvarliga saker.

RIng gnäll, skäll osv. MAn måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Inget om inflammerade tarmfickor har sagts. Läkaren är bara insnöad på förstoppning verkar det som.

Tycker också att det är sjukt att hon inte fick en röntgen. Det borde väl tas ganska snabbt om vården är bra och görs som den ska? Jag menar, "förstoppning" i två veckor med lavemang? Det låter inte ens rimligt.

Och blodproverna som båda läkarna sa var bra... men vad skulle blodprover visa i det här läget förutom sepsis möjligtvis?
  • Anonym (Sine)

Jag vet inte, men bukspottkörteln sitter i de trakterna där hon har ont. 

Vid sepsis har man ofta feber och lite svårt med andningen, men jag är ingen läkare så det känns väldigt vanskligt att gissa. 

Svar på tråden Får tanten rätt vård?