• Anonym (B)

Hund, städning

Jag ska lite motvilligt passa min systers hund hela mars. Gillar hunden väldigt mkt men är lite av en pedant när det gäller renlighet. 

Sköljer ni av era hundars tassar i duschen  när de varit ute i regnigt och lerigt väder? Där vi brukar promenera är det väldigt lerigt vid dåligt väder.
    Dock har jag dusch med vit fog så det gör mig också orolig, att det ska bli permanenta fläckar. Jag hyr lägenheten och den är ganska nyrenoverad så vill inte få problem vid besiktning om det blir missfärgat med smuts

• Svar på tråden Hund, städning
  • Anonym (Tusse)

Ja torkar av min hunds tassar om det är blött. är det lerigt sköljer jag av dem och torkar. 

Duschen blir inte förstörd för att den blir smutsig en stund. Spola bara av golvet i duschen när du är klar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (B) skrev 2025-02-28 14:31:46 följande:
    Hund, städning

Jag ska lite motvilligt passa min systers hund hela mars. Gillar hunden väldigt mkt men är lite av en pedant när det gäller renlighet. 

Sköljer ni av era hundars tassar i duschen  när de varit ute i regnigt och lerigt väder? Där vi brukar promenera är det väldigt lerigt vid dåligt väder.
    Dock har jag dusch med vit fog så det gör mig också orolig, att det ska bli permanenta fläckar. Jag hyr lägenheten och den är ganska nyrenoverad så vill inte få problem vid besiktning om det blir missfärgat med smuts

Jag har en speciell hundhandduk i hallen, torkar av tassarna med den rejält flera gånger. Om det är riktigt blött får man torka hela hunden. Funkar bra. 
    Om hunden typ rullat i leran kan det vara dags för en duschning. 
  • Anonym (Petra)

Vi torkar av hela hunden om det behövs, han har egna handdukar. Vi lärde honom att visa magen så lätt att torka honom. Tvättning av tassar vid behov.

• Anonym (Skål)

Förbered en skål med vatten innan ni går ut, ställ den vid dörren så kan du skölja av tassarna däri sen.

• Dexter dot com

Du behöver inte oroa dig för fogarna i duschen. Blöta tassar torkas och leriga tassar sköljs av och torkas.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Petra) skrev 2025-02-28 15:49:28 följande:

Vi torkar av hela hunden om det behövs, han har egna handdukar. Vi lärde honom att visa magen så lätt att torka honom. Tvättning av tassar vid behov.

Ja, vår hund får en hundgodisbit efter av torkning, det gör att han utan knot accepterar en grundlig avtorkning. 
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Skål) skrev 2025-02-28 15:54:56 följande:

Förbered en skål med vatten innan ni går ut, ställ den vid dörren så kan du skölja av tassarna däri sen.

Så gör vi med! Plus att vi har en trave "hundhanddukar" vid ytterdörren.

Vid snöslask med is och salt har vi tasskydd i gummi och de håller ju inte bara tassarna säkra utan även rena.
Svar på tråden Hund, städning