• Anonym (T)

Varmvatten

?

Vad kostar varmvatten?

Till den individuella mätningen har vi tagit fram schablonvärden för hur mycket den preliminära debiteringen av varmvatten blir, grundat på antalet rum i lägenheten. Dessa värden sätts i överenskommelse med Hyresgästföreningen. Den preliminära debiteringen för varmvattnet är ett belopp som vanligtvis är en del av grundhyran för en lägenhet, det är alltså ingen extra kostnad.

1 rum och kök ? 109kr/månad (ink. moms)

2 rum och kök ? 163kr/månad (ink. moms)

3 rum och kök ? 211kr/månad (ink. moms)

4 rum och kök ? 272kr/månad (ink. moms)

5 rum+ och kök ? 338kr/månad (ink. moms)

Om du använder mer än schablonförbrukningen betalar du för den mängd som överstiger schablonvärdet. ?

Är det realistiskt med 109kr/mån om man är en person? Eller är det typ 3 minuters dusch per dag?

• Svar på tråden Varmvatten
  • Yllop

Hör med hyresvärden eftersom det varierar.
    Jag betalar för varenda vattendroppe jag använder.
    Medan min syster som bor hos en annan värd har en viss mängd vatten som ingår i hyran och sedan betalar hon om hon överskrider den mängden.

Jag betalar ca 110-130 kronor månaden för vatten och då har jag både tvättmaskin och diskmaskin i lägenheten.

• Yllop
    Yllop skrev 2025-02-28 13:24:56 följande:

Medan min syster som bor hos en annan värd har en viss mängd vatten som ingår i hyran och sedan betalar hon om hon överskrider den mängden.

Jag betalar ca 110-130 kronor månaden för vatten och då har jag både tvättmaskin och diskmaskin i lägenheten.

Ursäkta. Såg nu att du har en schablon.
  • Anonym (T)
    Yllop skrev 2025-02-28 13:24:56 följande:

Oj det var billigt. 
    De har sagt att kallvatten ingår så det är bara varmvatten jag ska betala. 

Typ Hur länge brukar du duscha då? 

• Yllop
    Anonym (T) skrev 2025-02-28 13:29:05 följande:

Oj det var billigt. 
    De har sagt att kallvatten ingår så det är bara varmvatten jag ska betala. 

Typ Hur länge brukar du duscha då? 

4-5 minuter vid en vanlig dusch. Ett par minuter till när jag tvättar håret.
  • Anonym (T)
    Yllop skrev 2025-02-28 13:38:35 följande:
    4-5 minuter vid en vanlig dusch. Ett par minuter till när jag tvättar håret.
    Aha. Jag brukar duscha 10-15 min så lär blir dyrare för mig 
Svar på tråden Varmvatten