• Chessie

Besök av socialen

Hej! Mitt första inlägg här.. men min fråga är ganska kort. Har någon annan denna upplevelse eller liknande? Jag är uppvuxen med föräldrar som är alkoholister. När jag och mina syskonn var små (5-12år) fick vi besök av soc som frågade hur det går..alla barn ljög pga vi trodde att familjen skulle splitras(influerade att säga detta).. gjorde vi fel som ljög? Jag är 38 år och känner än idag att jag blev snuvad på ett lyckligt liv..

• Svar på tråden Besök av socialen
  • mammatill6

samma här. Med ett vuxet perspektiv gjorde ni fel, ni skulle ha sagt. Men det förstår man inte som barn utan gör allt för att skydda mamma o pappa.

• Anonym (qwerty)

Ja det var jäkligt osmart av er. Ni hade kunnat få hjälp. D splittrar inte familjer som första utväg utan endast om det är fara för ert liv.

Men men, har du en tidsmaskin att ändra det förflutna med så lånar jag gärna den.

• Zoegazz

Ni var små och ni agerade av kärlek och lojalitet fast ni hade det svårt, det är vanligt och sorgligt och inget du ska klandra dig för idag. Kram

• Anonym (Emma)
    Zoegazz skrev 2025-02-28 06:08:28 följande:

Ni var små och ni agerade av kärlek och lojalitet fast ni hade det svårt, det är vanligt och sorgligt och inget du ska klandra dig för idag. Kram

Detta! 

Dina föräldrar lurade dig att säga så. Det var de som snuvade dig på en lycklig uppväxt. Man kan också lägga viss skuld på er omgivning som inte reagerade och hjälpte er. Men ni barn har absolut ingen skuld till det. 

Svar på tråden Besök av socialen