Otrevlig tonåring
Hej, jag söker råd för jag har en tonårstjej på 14 år med väldiga utbrott. så fort man ställer minsta krav på henne får hon utbrott. Det kan handla om allt ifrån att jag ber henne städa rummet, ladda diskmaskinen eller göra sina läxor. Jag tycker inte att jag ställer orimliga krav i tid och otid heller men något bör man ju kunna hjälpa till med hemma någon gång. Jag får knappt prata klart min mening utan hon skriker nästan direkt att jag ska gå därifrån eller liknande. Hon är också väldigt otrevlig mot sina yngre syskon. Ibland, ganska sällan, kan det hända att hon är duktig och snäll men oftast har hon en tanke bakom som att hon ska få göra något som att sova över hos kompisar eller något. Jag vet att man Inte ska jämföra men hennes yngre syskon är inte alls så. Inget annat pågår heller så som mobbing i skolan eller liknande för hon har gott om kompisar.
Hon får gå på dyra fritidsaktiviteter för över 10 000 kr per år (ridning) och som jag kör till och kollar på varje vecka i flera timmar i kylan. Har det gått dåligt på ridlektionen eller minsta lilla grej så kan hon få utbrott i bilen hem. Sedan smäller hon igen bildörren och springer in när vi parkerat hemma. Det har alltså hänt mer än en gång. Sist gång röt jag ifrån efter hon fick utbrott i bilen och sade att hon är bortskämd och om det inte passar så kan hon gå hem sista biten (ca 1 km hemifrån). Då hade jag och hennes lillasyster stått och frusit i över en timme innan på hennes ridlektion. Hon hade också varit otrevlig mot mig i stallet innan och svarat snäsigt.
Lever ihop med hennes pappa men jag upplever inte att jag får något större stöd där. Ibland säger väl han också till henne men det är oftast jag som får tjata på henne om saker, exempel läxorna. Ibland när jag försöker få fram en poäng kan hennes pappa till och med gå på hennes sida vilket gör att hennes beteende förvärras. Jag har försökt det mesta känns det som. Har erbjudit henne att gå och prata med en kurator men hon vägrar. Hon gör dock annars inget farligt för vi har koll på henne så att hon inte ska dricka alkohol eller något sånt. Hon får vara med kompisar men inte ränna ute. Hon hade underkänt i matte men har nu fixat det igen. Utöver det får hon allt hon kan tänkas behöva som kläder, smink, näringsrik mat, hon har eget rum och allt. Nu är vi till och med på gång att köpa en häst till henne så att hon ska ha ett givande fritidsintresse att utvecklas i. Har försökt att sitta ner och prata med henne i lugn ton men då blir hon bara arg och otrevlig.
Vad gör man? Är hon för bortskämd?