• Anonym (Burken)

Tvättar ni läskburkar?

Brukar ni tvätta/rengöra burkar och flaskor  ni köper av läsk, vatten osv? Ska jag dricka direkt gör jag inte det, men ska jag dricka hemma brukar jag ta en våtservett och torka av. Känns bra att göra men kanske överdrivet enligt andra?

• Svar på tråden Tvättar ni läskburkar?
  • Anonym (xxx)

Nej, har aldrig gjort. 

• Anonym (Läsk-igt)

Nej, men jag skulle aldrig få för mig att dricka direkt ur burken oavsett. Möjligtvis med ett sugrör.

• Anonym (Em)

Tanken har inte ens slagit mig. 

• Anonym (My)

Dricker inte läsk men om jag gjorde skulle jag inte tvätta den.

• Anonym (S)

Jag har bacillskräck som är ganska jobbig men så långt har det inte gått ännu. Har inga problem att dricka direkt ur en burk eller flaska utan att tvätta.

• Anonym (Linn)

Om jag köper en burk läsk till maten i ett gatukök så dricker jag direkt ur burken. Hemma häller jag upp i glas, för jag tycker att det är trevligare att dricka så.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (S) skrev 2025-02-26 18:12:51 följande:

Jag har bacillskräck som är ganska jobbig men så långt har det inte gått ännu. Har inga problem att dricka direkt ur en burk eller flaska utan att tvätta.

Jag lever efter mottot att "lite skit rensar magen" och det har funkat.
    Tvättar i och för sig alltid händerna när jag varit och handlat, har jag alltid gjort.
    Jobbat med städ och hygien i 14 år och bedömer mig ha lite koll.
    Har jobbat som säljare i 35 år och träffat människor varje dag. Är sällan eller aldrig sjuk.
    Min särbo som varit dagmamma, jobbat på dagis och på skola är heller nästan aldrig sjuk.Är vi härdade?
    Kan ju inte bevisa det på något sätt men tror att immunförsvaret mår bra att att "utmanas"
    Under de hygienutbildningar jag hållit under åren har jag hört saker som fått mig att trilla baklänges.
    En kvinna klädde av sina barn varje dag när de kom från dagis/skola, alla kläder i tvätten och ungarna i duschen.
    Och hon är inte ensam........
Svar på tråden Tvättar ni läskburkar?