• Anonym (Hjälp)

Han flyr

Jag är förlovad med en man. vi båda har varit gifta förut och har barn med våra fd.

Min nuvarande är så fruktansvärt elak ibland. Han hotar alltid med att vi ska separera, han kallar mig massa saker och framförallt han flyr. Han går hemifrån, han blockerar mig på telefonen. 

Jag får panik av det! Jag ser hellre att han sitter hemma i ett hör och är jättearg än att bara springer iväg. Men han förstår verkligen inte. Han tycker jag är psykopat för att jag undrar vart och varför han åker iväg. 

Jag förstår också att detta inte är hälsosamt. Problemet är bara att han har lånat nästan alla mina pengar - jag vet! jättedumt. Men vi är här just nu. Och jag kommer inte härifrån. För nu har jag inga pengar jag kan använda  till flytt. 
    Vad kan jag göra? Han är bara elak och kallar mig massa saker osv. Vi delar hus och det går verkligen inte att sälja just nu. 

• Svar på tråden Han flyr
  • Anonym (Hjälp)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 18:52:10 följande:

Strunta helt i vart och varför han åker iväg.

Men jag ska tolka det som att han inte vill vara i relationen va?
  • Anonym (Göran.)

Har du tänk på att han kidnappar dig mentalt.  Han påverkar/tvingar dig till att känna olust och du kan inte påverka situationen. 

ytterst obehaglig person.  Om det inte rör sig om större summor hade jag tyckt att det varit värt pengarna att slippa honom.  

Jag tror inte att han ändrar beteende.  

Han ?straffar? dig psykiskt?

Detta är ingen bra relation.  

Du bör lämna den här killen?.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-02-25 19:06:12 följande:

Har du tänk på att han kidnappar dig mentalt.  Han påverkar/tvingar dig till att känna olust och du kan inte påverka situationen. 

ytterst obehaglig person.  Om det inte rör sig om större summor hade jag tyckt att det varit värt pengarna att slippa honom.  

Jag tror inte att han ändrar beteende.  

Han ?straffar? dig psykiskt?

Detta är ingen bra relation.  

Du bör lämna den här killen?.

Ja jag har tänkt dom tankarna själv. Det är mycket han har gjort och sagt och tyvärr så pratar vi enorma summor och jag som varit för snäll och hjälpsam. Jag behöver få tillbaka endel för att lyckas ta mig härifrån. 

Hotar med att lämna, jag får alltid krypa till korset för att vi ska få en okej stämning, han gör aldrig fel, jag är en f*tta, jag förstör stämningen, jag gör fel saker, jag säger fel saker. Han har även följt med andra tjejer hem tex.. När han är arg på mig & skyller det på mig att det är mitt fel att han gjorde det.. 

han har mig runt lillfingret. Jag behöver hjälp nånstans ifrån så jag kan ta mig härifrån. 

• Anonym (Fly, fool!)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-02-25 19:12:58 följande:

Ja jag har tänkt dom tankarna själv. Det är mycket han har gjort och sagt och tyvärr så pratar vi enorma summor och jag som varit för snäll och hjälpsam. Jag behöver få tillbaka endel för att lyckas ta mig härifrån. 

Hotar med att lämna, jag får alltid krypa till korset för att vi ska få en okej stämning, han gör aldrig fel, jag är en f*tta, jag förstör stämningen, jag gör fel saker, jag säger fel saker. Han har även följt med andra tjejer hem tex.. När han är arg på mig & skyller det på mig att det är mitt fel att han gjorde det.. 

han har mig runt lillfingret. Jag behöver hjälp nånstans ifrån så jag kan ta mig härifrån. 

Men vilken avkrok sitter du i då- Sverige eller utomlands?

Inget av det där låter vettigt, bara FLY! Har du ingen mamma, pappa, vän, skolkamrat kollega eller vadfan liksom?

Du kommer inte få några pengar tillbaka av den där, det fattar du väl själv?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Fly, fool!) skrev 2025-02-25 19:32:53 följande:
    Men vilken avkrok sitter du i då- Sverige eller utomlands?

Inget av det där låter vettigt, bara FLY! Har du ingen mamma, pappa, vän, skolkamrat kollega eller vadfan liksom?

Du kommer inte få några pengar tillbaka av den där, det fattar du väl själv?
    Runt Stockholm.

jag fattar också att jag måste härifrån men måste ha lite hjälp. Min släkt va inte stor och den sista lämnade livet i oktober? Vänner absolut men jag, vet inte jag känner bara att jag skulle vara ivägen. Jag tänker om det finns något ställe att ta in på en viss period medans det löser sig. Inte hotell då.. 

Jag Vet att jag inte kommer få något tillbaka. Det är vad det är. Men något måste man alltid ha för att komma vidare en bit. 
  • Anonym (Blipp)

Du kan driva in skulderna via kronofogden. Men det kanake är bäst art lämna först... kontakta kvinnojouren, de borde kunna hjälpa dig. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-02-25 19:12:58 följande:

Hur tänker du dig att du ska kunna få tillbaka pengar från honom?

Varför skulle han ge dig frihet du idag inte har genom att betala tillbaka dig för lånet?

Har du bevis för att du lånat ut pengar? Jag tycker att du ska börja med att kontakta kronofogden för att utröna vilka möjligheter du har för att kräva tillbaka lånet.
  • Anonym (Herre jösses)

Ibland undrar man om dessa trådar är på riktigt.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Herre jösses) skrev 2025-02-25 21:40:21 följande:

Ibland undrar man om dessa trådar är på riktigt.

Ledsen men den är 100% sann.. Finns tyvärr mer sjuka saker att säga. 

men det är oerhört svårt att lämna Vissa människor i vissa situationer. När man väl sitter här så förstår man att det inte ?bara är att lämna?. Och man behöver hjälp, både ekonomiskt och stöd. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-25 21:35:11 följande:
    Hur tänker du dig att du ska kunna få tillbaka pengar från honom?

Varför skulle han ge dig frihet du idag inte har genom att betala tillbaka dig för lånet?

Har du bevis för att du lånat ut pengar? Jag tycker att du ska börja med att kontakta kronofogden för att utröna vilka möjligheter du har för att kräva tillbaka lånet.

Jag har egentligen räknat bort dom men det är klart att man hoppas kunna få tillbaka. Framförallt som ett startkapital på något nytt. 

jag har text & röstinspelning på att det är utlånat. 

• Lynx123

Du måste såklart lämna på stubben. Du lär ju inte få tillbaka pengarna om du stannar heller. Ödsla inte bort ditt värdefulla liv på detta sätt. Lämna, ta hjälp om du behöver, och försök senare driva in pengarna med kronofogden. Även om du inte får tillbaka allt så slipper du ändå ett liv i misär.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-02-25 21:54:24 följande:

Jag har egentligen räknat bort dom men det är klart att man hoppas kunna få tillbaka. Framförallt som ett startkapital på något nytt. 

jag har text & röstinspelning på att det är utlånat. 

Är det inspelat har du ju någonting. Tillskillnad från vissa i tråden tycker jag att du ska driva in pengarna.

Nu till hur du innan denna indrivning tar dig därifrån:
    Kontakta kvinnojouren omgående! Var mycket noggrann med att inte berätta det för din sambo, vilken medvetet satt dig i beroendeposition samt börjat systematiskt trycka ned dig när du väl var fast!

Kvinnojourerna är duktiga på att hjälpa kvinnor i din situation att ta sig vidare både psykiskt och praktiskt.
  • Anonym (F)

Hej TS! 
    Vilken fruktansvärt hemsk situation du hamnat i.
    Din sambo behandlar dig allt annat än ok.
    Han utsätter dig för psykisk misshandel.

Jag tycker du ska ringa kvinnojouren omgående så kommer de hjälpa dig!

Har du någon vän du kan prata med och få stöd från? 

Det ekonomiska får du ta senare, först måste du lämna han! 

Socialtjänsten kan också hjälpa dig men ring kvinnojouren först så hjälper och lotsar och stöttar de dig! 

Svar på tråden Han flyr