• Anonym (Hjälp)

Hur sluta älta?

Har fastnat i en spiral av negativa tankar i huvudet. Kan knappt fokusera på annat. Är liksom fast i mitt huvud känns det som, och allt blir så så mycket större än vad det egentligen är. 

Tips på hur jag kan bryta mig loss ur detta? Att läsa en bok eller kolla film funkar inte? känns som ingenting funkarm

• Svar på tråden Hur sluta älta?
  • beli

Terapi. Har du gått hos en bra terapeut? Jag tror du behöver prata ganska mycket.

Det finns också terapi där man skapar nya associationer så att man kommer ur sina gamla tankespår.

Lyckas du komma ut och uppleva nya saker?

• Anonym (Hjälp)
    beli skrev 2025-02-25 15:45:02 följande:

Terapi. Har du gått hos en bra terapeut? Jag tror du behöver prata ganska mycket.

Det finns också terapi där man skapar nya associationer så att man kommer ur sina gamla tankespår.

Lyckas du komma ut och uppleva nya saker?

Har märkt att det hjälper att skriva lite dagbok. Att få skriva ut mitt surr hjälper faktiskt en del. 

Men behöver nog bli lite mer konkret på att försöka distrahera mig själv från huvudet men hittar inget som fångar mitt intresse så starkt. alla tankarna är liksom i vägen. Svårt att förklara. 

• Anonym (J)

Du är stressad. Säkert trött också.

Ägna tankarna åt det istället. 

• Anonym (J)

Läs på om fly- och fäkta systemet . Hur stresshormonet kortisol påverkar en. 

• Lynx123

Håller med ovanstående men vill också komma med tips från personliga erfarenheter.

Har du humor? Då kan jag rekommendera poddar med komiker som du verkligen gillar. För mig är det Ricky Gervais men alla är ju olika.

Rör på dig - sätt på din favoritmusik och ge dig ut på promenad eller.löprunda. Boken Hjärnstark förklarar bra hur du kan få enorm hjälp av rörelse.

Hjälp andra tex. Läsa för äldre på seniorboende, gå ut med hundar från hundgården, aktiviteter för nyanlända, virka roliga mössor till cancersjuka barn. Att hjälpa andra känna meningsfullt och ger ofta lite distans och perspektiv till ens egna problem.

Unna dig att syssla med "meningslösa" saker tex. Lägg ett vackert pussel medan du lyssnar åå en bra bok, podd, musik etc.

Hoppas att det funkar för dig också. Kram

Svar på tråden Hur sluta älta?