• Henrik S

Väntan på uppehållstillstånd

Det här är mest jag som skriver av mej men det kanske blir några intressanta diskussioner av det också? Jag, (M38) har bott i USA nu i elva år. Specifikt mitt i Bibelbältet, i Missouri.

Min fru är född här. Vi träffades på Facebook, tro't eller ej, och hon är, i varje möjlig bemärkelse, mitt livs kärlek. Fantastisk kvinna, en av de smartaste människorna jag vet, och otroligt konstnärlig/artistisk.

Hon är också den/det enda som kan få mej att stanna kvar i det här helveteshålet en enda dag längre.

- Jag har enorm hemlängtan.
    - Under mina elva år här har jag bara haft råd att resa hem tre-fyra ggr, nån vecka per gång. Min mamma avled förra året i snabb cancer. Det är typ tio år av interaktion med henne som jag blivit rånad på av Missouri. Så känns det i alla fall.
    - Löner och arbetsrättigheter här är urursla, t.ex har jag 'två' veckors semester om året (2 veckor=10 dagar med Amerikansk matematik) och ynka fyra sjukdagar. Vilket är generöst med Missouristandard. Också anledning till att jag bara kunnat träffa mamma några få ggr innan hon avled.
    - Människorna här är, för att tala klarspråk, extremt MAGA, och extremt kristna. Om jag är generös och inte dömer det, så är det i alla fall en toxisk kulturchock för mej fortfarande elva år senare.

Nu har vi för åtta månader sedan som tur är ansökt för min fru att få svenskt uppehållstillstånd genom att hon varit gift med mej i tio år. För ungefär en månad sedan genomförde hon sin intervju vid Svenska Ambassaden i Washington äntligen. Så nu går vi bara och väntar. Och väntar. Och väntar. På Migrationsverket. Som har fullt upp och säkerligen inte tillräckligt med personal.

Det är fan i mej tortyr dock. Varje dag som går som vi inte fått godkänt hennes ansökan känner jag att är en bortkastad dag i mitt liv. Jag hatar mitt jobb, hatar staden vi bor i, saknar min svenska familj.... Skulle jag beskriva känslan det ger så är det en blandning av klaustrofobi, och en oförmåga att kunna andas.

Jag kom hem efter jobbet igår, och var så jävla trött. Hjärnan var slut, det var tryck i huvudet typ, orkade inte ens prata med min bonusson och minimalt med min fru, i säkert en timme innan jag blev normal. Kroppen var blytung. Svårt att beskriva exakt hur det kändes men hade liksom ingen energi att vara människa. Jag gissar lite low key på att det är symptom på det faktum att jag hatar jobbet och platsen vi bor på. Men ändå. Så jävla jobbigt.

Jaja, där har ni det, nu har jag skrivit av mej. För de som är insatta i immigrationsprocessen så skicksde vi in en Request to Conclude/Begäran att avgöra ärende. Den avslogs (innan intervjun). Nu har vi överklagat så jag hoppas det genererar ett beslut omgående så vi kan börja planera vår jävla flytt från det här jävla U-landet.
  • Svar på tråden Väntan på uppehållstillstånd
  • Xenia

Det tar jättelång tid tydligen. Läste nyligen om en ukrainska familj som sökte permanent uppehållstillstånd. Det skulle ta fyra månader, det tog två år. Under den tiden hann deras äldsta barn fylla 18 år och hon ska nu utvisas.

Jag tycker det där Mssouri låter illa. Men USA är ju stort, kan ni inte flytta någon annanstans under tiden?

• Anonym (Mia)

Jag känner med dig. Min man och jag var i samma situation för ett drygt decennium sedan och väntan var verkligen svår, särskilt med tanke på att vi inte hade någon aning om hur lång tid det skulle ta. De sade att väntetiden var 1,5 år men vi fick igenom min mans uppehållstillstånd på bara 3 månader efter intervjun (som sagt ett tag sedan nu).

En sak ni kan tänka på är att försöka sätta eventuella barn (bonussonen) i kö till engelska skolan. Samma sak med bostadskö och börja söka jobb eller studieplatser. 

• Henrik S
    Xenia skrev 2025-02-25 14:57:31 följande:

Det tar jättelång tid tydligen. Läste nyligen om en ukrainska familj som sökte permanent uppehållstillstånd. Det skulle ta fyra månader, det tog två år. Under den tiden hann deras äldsta barn fylla 18 år och hon ska nu utvisas.

Jag tycker det där Mssouri låter illa. Men USA är ju stort, kan ni inte flytta någon annanstans under tiden?

Jag läste om dem också. För jävligt rent ut sagt.

Missouri är en av de värsta platserna man kan bo på i USA i min mening. De enda platser som är värre är traditionella rasiststater som Lousiana, Kentucky, Tennesee, etc.

Dock är det mycket som ska göras med en flytt, och det kostsr pengar, så vi har beslutat att stanna här tills det är dags att flytta. Vi vill inte heller flytta två ggr på kort tid. :(
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-25 15:00:42 följande:

Jag känner med dig. Min man och jag var i samma situation för ett drygt decennium sedan och väntan var verkligen svår, särskilt med tanke på att vi inte hade någon aning om hur lång tid det skulle ta. De sade att väntetiden var 1,5 år men vi fick igenom min mans uppehållstillstånd på bara 3 månader efter intervjun (som sagt ett tag sedan nu).

En sak ni kan tänka på är att försöka sätta eventuella barn (bonussonen) i kö till engelska skolan. Samma sak med bostadskö och börja söka jobb eller studieplatser. 

Bonussonen tänker faktiskt stanna i USA. Han ska flytta upp till sin pappa i Minensota nu när han fyllt 18.

Vad skönt att det gick så snabbt. Fast vid det här laget känns tre månader också som tortyr. Haha. Jag kollar flera ggr om dagen nu i väntan på beslut men så här långt, nothing. 😮?💨

• Anonym (Dr dre)

Din kropp har kanske varit i battlemode under dina år i usa. Nu när du börjar se ljuset i tunneln så stängs väl battlemode av. Det kanske är det du upplever fysiologiskt.

Grattis! Hoppas det inte dröjer för länge, kanske kolla på hemnet för att få inspiration inför flytten. Börja röj med prylarna. En variant är förstås att du flyttar först och ser till så att saker är ordnade för frun. Kanske även med jobb.

• Henrik S
    Anonym (Dr dre) skrev 2025-02-25 16:38:51 följande:

Din kropp har kanske varit i battlemode under dina år i usa. Nu när du börjar se ljuset i tunneln så stängs väl battlemode av. Det kanske är det du upplever fysiologiskt.

Grattis! Hoppas det inte dröjer för länge, kanske kolla på hemnet för att få inspiration inför flytten. Börja röj med prylarna. En variant är förstås att du flyttar först och ser till så att saker är ordnade för frun. Kanske även med jobb.

Du har nog rätt där. Det är ett jävligt stressigt land att bo i på alla sätt och vis. Känns för jävligt men det är väl eg positivt isf att battlemode stängs av. 🥲

Tack så mycket. Du har rätt, jag ska faktiskt börja röja. Vi tittar och har redan blivit förälskade i några hus på Hemnet. Svårt att ha tålamod när det finns hus att köpa. 😂

Att flytta innan min fru är nog tyvärr inte aktuellt. Har dessutom två hundar som ska med och jag vill inte vara ifrån dem. 😓

Dock lite positivt så sa Migrationsdomstolen idag till Migrationsverket att de 'snarast' måste fatta beslut ang vår ansökan. Förhoppningsvis betyder det att vi inte har långt kvar nu.
  • burleskburkläsk

Du måste hitra sätt att stressa ner för du kommer eventuellt ge dig själv PTSD...och tänk på hjärtat.

Jag kan inte hjälpa med mycket men oavsett vilket måste du se till att försöka må så bra du kan varje dag, ju mer du stressar, ju mer du grottar ner dig i mörker ju sämre kommer du må, du kammer hamna på ett fucking psykboende därborta.

Var rädd om dig!

• Anonym (Dr dre)
    Henrik S skrev 2025-02-25 19:34:31 följande:
    Du har nog rätt där. Det är ett jävligt stressigt land att bo i på alla sätt och vis. Känns för jävligt men det är väl eg positivt isf att battlemode stängs av. 🥲

Tack så mycket. Du har rätt, jag ska faktiskt börja röja. Vi tittar och har redan blivit förälskade i några hus på Hemnet. Svårt att ha tålamod när det finns hus att köpa. 😂

Att flytta innan min fru är nog tyvärr inte aktuellt. Har dessutom två hundar som ska med och jag vill inte vara ifrån dem. 😓

Dock lite positivt så sa Migrationsdomstolen idag till Migrationsverket att de 'snarast' måste fatta beslut ang vår ansökan. Förhoppningsvis betyder det att vi inte har långt kvar nu.
    Jag längtar också hem till Sverige, saknar mina kompisar och familj, vi har det kanske relativt bra ändå med 5v semester. Ni bor vi inte i ett bibelbälte men Maga kulten är ganska aktiv. Tycker det har blivit annorlunda sen han tillträdde. Var på en fest hos grannarna för ett par veckor sen (alla grannar är jättetrevliga) gick in i ett rum där en grupp stod samlade, de blev tydligen lätt överraskade, jag hade gått in i något. Någon skämtade med att ni ska vi äga Europa, det skämtade jag bort förstås, men märkte att de ändrade samtalet när jag var där. Troligen av respekt, men man känner sig då lite utanför. Skulle förvisso aldrig prata politik med dom, försöker förhålla mig relativt neutral

Kollar också på hemnet och drömmer mig bort. Hoppas flytten går bra med hundarna och allt! Fördelen ni har vid flytten är väl också att dollarn är stark i jämförelse med kronan just nu. Ni kanske får mer hus för pengarna
  • Henrik S
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 19:42:20 följande:

Du måste hitra sätt att stressa ner för du kommer eventuellt ge dig själv PTSD...och tänk på hjärtat.

Jag kan inte hjälpa med mycket men oavsett vilket måste du se till att försöka må så bra du kan varje dag, ju mer du stressar, ju mer du grottar ner dig i mörker ju sämre kommer du må, du kammer hamna på ett fucking psykboende därborta.

Var rädd om dig!

Tack. Jag försöker stressa ner men det är svårt. Jobbar inom Sales också så det hjälper inte. Haha. Hundarna hjälper dock, instant seratonin på det. Det kommer att bli mycket lättare när min fru har uppehållstillståndet i hand och vi kan börja förbereda tror jag också.

Jag tänker nog faktiskt prata med en terapeut/psykolog eller något när vi flyttat till Sverige, dock. Det är mycket jag måste arbeta mej igenom mentalt efter tio år i det här landet.
    Anonym (Dr dre) skrev 2025-02-25 20:06:28 följande:
    Jag längtar också hem till Sverige, saknar mina kompisar och familj, vi har det kanske relativt bra ändå med 5v semester. Ni bor vi inte i ett bibelbälte men Maga kulten är ganska aktiv. Tycker det har blivit annorlunda sen han tillträdde. Var på en fest hos grannarna för ett par veckor sen (alla grannar är jättetrevliga) gick in i ett rum där en grupp stod samlade, de blev tydligen lätt överraskade, jag hade gått in i något. Någon skämtade med att ni ska vi äga Europa, det skämtade jag bort förstås, men märkte att de ändrade samtalet när jag var där. Troligen av respekt, men man känner sig då lite utanför. Skulle förvisso aldrig prata politik med dom, försöker förhålla mig relativt neutral

Kollar också på hemnet och drömmer mig bort. Hoppas flytten går bra med hundarna och allt! Fördelen ni har vid flytten är väl också att dollarn är stark i jämförelse med kronan just nu. Ni kanske får mer hus för pengarna
    Ja, det är svårt. Ärligt talat skulle jag kunna bo hur bra som helst här i USA och det skulle ändå inte vara helt okay; det är inte Sverige, och som du säger, ens svenska vänner och familj saknar man. Jag saknar även arkitekturen och de fotgängarvänliga städerna, etc.

Jag har också hört många såna skämt. Det verkar okay att skämta om oss men inte att skämta 'åt andra hållet', i alla fall inte här i Missouri.🙄

Tack för omtanken. ❤️ Hoppas du har rätt och vi får bra växelkurs när vi flyttar över pengar från vår husförsäljning här, det hade varit välkommet! 😂
  • Anonym (amerikanen)

För oss tog det 5 månader mellan intervjun och att migrationsverket godkände. Det var faktiskt bara tre år sedan nu i mars. Jag tror det kanske fick lite snabbare för att vi har ett litet barn men det är svårt att säga.

Jag är född i Tennessee. Jag har vuxit upp runt om i sydstaterna då min pappa är militär. Tänk dig det, militärpappa med hemmafru från sydstaterna. Ovanpå det är jag homosexuell, gift med en svensk man. Jag kan ju säga att min familj inte är särskilt glada. Vi planerade egentligen att flytta  till Sverige tidigare men det var några saker vi ville göra undan först. Sista tiden bodde vi med den enda i min familj som stöttade oss, i en gammal sk sunset eller sundown town. Officiellt finns ju inga sådana kvar och de handlade mest om race segregation men homosexuella var och är inte heller säkra där..

Försök varva ner så mycket som möjligt. Er tur kommer. En sak som min man gjorde mycket mellan intervjuvn och beskedet var att lyssna på gamla barnböcker från Sverige på youtube och se gamla barnprogram. Han var också mycket trött över hela situationen och att lyssna och se på sånt lugnade honom mycket. Han kunde till och med somna på soffan tittande på SVT genom vpn.

• Anonym (What)

Lider med dig TS... Skulle fan aldrig vilja bo där du beskriver - eller usa överhuvudtaget för den delen.

Dock förstår jag inte riktigt varför du inte kan flytta med hundarna redan nu, ordna jobb till dig och boende tkll er så kommer din fru efter sen? Frun kanske kan bo hos en släkting så att ni får loss pengar så kan du kolla hus osv under tiden? Allt praktiskt går alltid att lösa, men psykiskt mående är inte så enkelt att fixa...

• Henrik S
    Anonym (amerikanen) skrev 2025-02-25 21:39:38 följande:

För oss tog det 5 månader mellan intervjun och att migrationsverket godkände. Det var faktiskt bara tre år sedan nu i mars. Jag tror det kanske fick lite snabbare för att vi har ett litet barn men det är svårt att säga.

Jag är född i Tennessee. Jag har vuxit upp runt om i sydstaterna då min pappa är militär. Tänk dig det, militärpappa med hemmafru från sydstaterna. Ovanpå det är jag homosexuell, gift med en svensk man. Jag kan ju säga att min familj inte är särskilt glada. Vi planerade egentligen att flytta  till Sverige tidigare men det var några saker vi ville göra undan först. Sista tiden bodde vi med den enda i min familj som stöttade oss, i en gammal sk sunset eller sundown town. Officiellt finns ju inga sådana kvar och de handlade mest om race segregation men homosexuella var och är inte heller säkra där..

Försök varva ner så mycket som möjligt. Er tur kommer. En sak som min man gjorde mycket mellan intervjuvn och beskedet var att lyssna på gamla barnböcker från Sverige på youtube och se gamla barnprogram. Han var också mycket trött över hela situationen och att lyssna och se på sånt lugnade honom mycket. Han kunde till och med somna på soffan tittande på SVT genom vpn.

Fy 17 vilken historia. Jag beklagar att du tvingats gå igenom det. Det gör mej förbannad. Jag säger alltid till svenska vänner, underskatta aldrig hur bakåtsträvande den Amerikanska södern är. Sjukt att sånt får fortsätta frodas när vi lever i nådens år 2025. Skönt att ni är i Sverige nu - jag hoppas vi är så öppna och accepterande i Sverige som jag minns att vi är.

Jag ska ta ditt råd och göra det. Jag kan också VPN:a SVTPlay så det får nog bli lite sånt den närmaste tiden. Tack för rådet och för att du delade med dej av era upplevelser.
    Anonym (What) skrev 2025-02-25 22:21:58 följande:

Lider med dig TS... Skulle fan aldrig vilja bo där du beskriver - eller usa överhuvudtaget för den delen.

Dock förstår jag inte riktigt varför du inte kan flytta med hundarna redan nu, ordna jobb till dig och boende tkll er så kommer din fru efter sen? Frun kanske kan bo hos en släkting så att ni får loss pengar så kan du kolla hus osv under tiden? Allt praktiskt går alltid att lösa, men psykiskt mående är inte så enkelt att fixa...

Tack. Det är en intressant upplevelse att bo här. Jag får alltid checka mej själv - annars kunde jag prata i timmar om vilket skitställe det här är.

Du har inte fel, men när jag gör lite självrannsakan så är det mer komplicerat än bara att jag inte vill flytta med hundarna själv. Jag och min fru är båda väldigt mentalt nerslagna nu, Sverigeflytten är ljuset ibskutet på tunneln.

Vi är varandras stöd (tillsammans med hundarna), och så konstigt som det låter så tror jag inte jag klarar av att vara ifrån henne någon längre tid. Dessutom vill jag inte låta henne tackla det dagliga livet ensam heller. Vi behöver varandra, och vi behöver varandra fysiskt tillsammans på plats så att säga.

Sedan finns det småsaker också som att jag inte vill att hon och hundsrna ska splittras även om det är tillfälligt.

Det kanske kommer till att vi ändå måste göra det i slutändan, men jag kommer stå emot det så länge jag kan, och förhoppningsvis får hon sitt uppehållstillstånd innan det kommer till det.
  • Xenia

Har din fru besökt Sverige? Vet hon vad hon ger sig in på så det inte blir hennes tur att längta hem sen?

Har ju läst vad invandrare sagt om Sverige. Kallt klimat, kalla och reserverade svenskar m m.

• Henrik S
    Xenia skrev 2025-02-26 15:53:23 följande:

Har din fru besökt Sverige? Vet hon vad hon ger sig in på så det inte blir hennes tur att längta hem sen?

Har ju läst vad invandrare sagt om Sverige. Kallt klimat, kalla och reserverade svenskar m m.

Ja, hon har hälsat på med mej i sverige 2 ggr, en gång på sommaren och en gång under den gråaste vintern. Hon bodde i Minnesota i fem ish år där klimatet är liknande så det besvärar henne inte.

Hon är också väldigt introvert så den svenska personligheten passar henne bra. 😂
  • Henrik S

En uppdatering till er alla, eftersom jag inte kan redigera min OP: Min fru fick sitt uppehållstillstånd beviljat idag!

Nu börjar fan förberedelserna på riktigt, och jag kan knappt tro det. Så många känslor just nu!

• Anonym (What)
    Henrik S skrev 2025-02-26 15:44:14 följande:
    Fy 17 vilken historia. Jag beklagar att du tvingats gå igenom det. Det gör mej förbannad. Jag säger alltid till svenska vänner, underskatta aldrig hur bakåtsträvande den Amerikanska södern är. Sjukt att sånt får fortsätta frodas när vi lever i nådens år 2025. Skönt att ni är i Sverige nu - jag hoppas vi är så öppna och accepterande i Sverige som jag minns att vi är.

Jag ska ta ditt råd och göra det. Jag kan också VPN:a SVTPlay så det får nog bli lite sånt den närmaste tiden. Tack för rådet och för att du delade med dej av era upplevelser.
    Anonym (What) skrev 2025-02-25 22:21:58 följande:

Tack. Det är en intressant upplevelse att bo här. Jag får alltid checka mej själv - annars kunde jag prata i timmar om vilket skitställe det här är.

Du har inte fel, men när jag gör lite självrannsakan så är det mer komplicerat än bara att jag inte vill flytta med hundarna själv. Jag och min fru är båda väldigt mentalt nerslagna nu, Sverigeflytten är ljuset ibskutet på tunneln.

Vi är varandras stöd (tillsammans med hundarna), och så konstigt som det låter så tror jag inte jag klarar av att vara ifrån henne någon längre tid. Dessutom vill jag inte låta henne tackla det dagliga livet ensam heller. Vi behöver varandra, och vi behöver varandra fysiskt tillsammans på plats så att säga.

Sedan finns det småsaker också som att jag inte vill att hon och hundsrna ska splittras även om det är tillfälligt.

Det kanske kommer till att vi ändå måste göra det i slutändan, men jag kommer stå emot det så länge jag kan, och förhoppningsvis får hon sitt uppehållstillstånd innan det kommer till det.
    Så jävligt att höra att ni har det så tufft och mår så dåligt. Verkligen. Usa är ett u-land med glitter på, har jag alltid tyckt efter flera resor dit. 

Kan ni inte båda flytta till Sverige till någon liten lägenhet och börja där? Det verkar som att din fru skulle få stanna i upp till 6 månader i Sverige, kanske har hon fått sitt medborgarskap tills dess? Alla förslag verkar bättre än att ni bor kvar dina inlägg att döma.
  • Anonym (Mia)
    Henrik S skrev 2025-02-26 19:31:04 följande:

En uppdatering till er alla, eftersom jag inte kan redigera min OP: Min fru fick sitt uppehållstillstånd beviljat idag!

Nu börjar fan förberedelserna på riktigt, och jag kan knappt tro det. Så många känslor just nu!

Grattis!!! Nu börjar äventyret!
  • Anonym (What)

MEN VAD UNDERBART!!! Megastort grattis!!!

Och VÄLKOMNA hem!
  • Xenia

Grattis! Det gick ju snabbare än befarat.

Har din fru läst svenska, annars får hon väl börja med det i Sverige. Har läst att många engelskspråkiga haft det svårt att träna språket, eftersom alla svenskar envisas med tala engelska med dem (stolta över att de kan så bra engelska?). Men hon har ju dig att prata med.

Tror du att det blir lätt för henne att hitta jobb?

Men så skönt för er att slippa ifrån "MAGA-land".
Svar på tråden Väntan på uppehållstillstånd