• Anonym (Spricka 4ever)

Analsprickor...

Jag har haft analsprickor i säkert 10 års tid... 
    Jag gör alla "rätt" i boken, äter mycket fibrer och dricker mycket vatten. Tog inolaxol när det fortfarande fanns och nu äter jag psylliumfröskal varje dag. 
    Jag sköter magen varje morgon.. 

Det jag dock undrar är kommer man alltid kämpa med detta livet ut? Jag menar minsta lila tendens till lite hård avföring och jag spricker direkt.
    I början använde jag mycket sheriproct och xyloproct och jag tror det förstörde mer än det gjorde gott. Huden har blivit så känslig och skör. 
    Jag använder inget av det längre och har inte gjort på flera år. 
    Det jag använder nu är inotyol och tvättar rent med olja. 

Är det fler som har kämpat med detta i flera års tid? Jag drar mig för att söka vård för det igen..

• Svar på tråden Analsprickor...
  • burleskburkläsk

Beklagar att du behöver ha det såhär.

En fråga hur mycket fetter har du i kosten.

Olivaolja Extra Virgin och omega3 fetter ?

Jag har inte dina problem men oljor smörjer insidan och huden går med vinst på utsidan.

Skal kolla lite mer efter svar.

• burleskburkläsk

Jag tänkte redan på kollagen och läste om det på nätet men goda bakterier brukar hålla magen i schack, probiotika.

Magnesiumtillskott som håller tarmen mer fuktig, har haft magnesiumcitrat...då jäklar är man inte hård iaf! 😉

Kan man använda katrinplommon ubdrar jag personligen för det sätter ju lite fart men ja detta är svårt.

Bäst är om nån i samma sits skriver.

Lycka till!

• Anonym (J)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 13:43:28 följande:

Jag tänkte redan på kollagen och läste om det på nätet men goda bakterier brukar hålla magen i schack, probiotika.

Magnesiumtillskott som håller tarmen mer fuktig, har haft magnesiumcitrat...då jäklar är man inte hård iaf! 😉

Kan man använda katrinplommon ubdrar jag personligen för det sätter ju lite fart men ja detta är svårt.

Bäst är om nån i samma sits skriver.

Lycka till!

Det där är nog olika. Magnesium har inte hjälpt mig ett dugg, har med alltid vari förstoppad. Inte heller probiotika. Det som hjälper är päron, plommon, vatten och motion.
  • Anonym (J)

Och sen framförallt, lugn. 

Om man inte är lugn så hur ska kroppen fokusera på detta. Den sätter annat i fokus då. Fly och fäkta systemet 

• Anonym (m)

Kanske prova smörja med något mer mjukgörande minst morgon och kväll. Kanske en fet salva eller matolja tex kokos eller oliv

• burleskburkläsk
    Anonym (J) skrev 2025-02-25 16:11:05 följande:
    Det där är nog olika. Magnesium har inte hjälpt mig ett dugg, har med alltid vari förstoppad. Inte heller probiotika. Det som hjälper är päron, plommon, vatten och motion.
    Finns väldigt många olika magnesium, magnesiumcitrat sätter garanterat fart på magen köper du magnesiumbisyglinat eller npt av de andra många så lär inget sånt hända.

Det är just magnediumcitrat.

Tar du det på kvällen och du vaknar utan att få springa in på toaletten så har du tagit nåt annat eller ett blandat magnesium, kör ren magnesiumcitrat.

Så alltid förstoppad och magnesiumcitrat, knappast...inte en chans.
  • Anonym (Makrogol)

Min man hade stora problem med detta och hade fruktansvärt ont. Det som har hjälpt är dagligt intag av makrogol (forlax och liknande) som han får utskrivet av läkare. Man ska inte äta det under längre tid utan kontakt med läkare. Idag mår han bra och äter det där för att det ska fortsätta så. 

• Anonym (Makrogol)

Har du ont en låg tid efter att ha varit på toa? I så fall är makens tips att äta värktabletter på kvällen, smörja med xylocain, vänta lite. Sen gå på toa med hjälp av microlax. Då kan man sova sig igenom smärtan och funka på dagen efteråt. Men det är inte bra att hålla på med mikrolax regelbundet under lång tid. Men har du tex svårt att sitta efter toabesök och ska gå på konferens dagen efter kan man göra så. 

• Anonym (J)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 16:22:00 följande:
    Finns väldigt många olika magnesium, magnesiumcitrat sätter garanterat fart på magen köper du magnesiumbisyglinat eller npt av de andra många så lär inget sånt hända.

Det är just magnediumcitrat.

Tar du det på kvällen och du vaknar utan att få springa in på toaletten så har du tagit nåt annat eller ett blandat magnesium, kör ren magnesiumcitrat.

Så alltid förstoppad och magnesiumcitrat, knappast...inte en chans.
    Jo det är magnesiumcitrat.
  • burleskburkläsk
    Anonym (J) skrev 2025-02-25 17:05:39 följande:
    Jo det är magnesiumcitrat.
    Ok väldigt udda.

Tog du för lite?

Var det fel på produkten?

Du får ursäkta mig men det är bra märkligt.

Men visst människan...vi är lika men olika, därför jag reagerar.

Spännande
  • burleskburkläsk

Vid riktigt svår förstoppning rekommenderar läkare magnesiumcitrat och 3-4 glas vatten/saft.
    Mellan 1-4 timmar skall det ha börjat.
    Fortfarande förstoppad efter 6 timmar då behöver man ta sig till sjukhus.

Samma görs vanligtvis inför gastroskopi för att helt tömma tarmen.

Därför jag tyckte det var udda, då det normalt sett är grymt effektivt.

• Anonym (J)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 17:23:04 följande:
    Ok väldigt udda.

Tog du för lite?

Var det fel på produkten?

Du får ursäkta mig men det är bra märkligt.

Men visst människan...vi är lika men olika, därför jag reagerar.

Spännande

Nej men jag gissar på att jag dricker för lite, så att det är därför det inte funkar. Har köpt den flera ggr från apoteket. Full dos, dvs 2 tabletter. Står att det är magnesiumcitrat. 

• burleskburkläsk
    Anonym (J) skrev 2025-02-25 19:09:45 följande:

Nej men jag gissar på att jag dricker för lite, så att det är därför det inte funkar. Har köpt den flera ggr från apoteket. Full dos, dvs 2 tabletter. Står att det är magnesiumcitrat. 

Ja då är det rätt, du kan prova med mer vatten, kanske är det nåt för dig kanske inte.

Tror det kan vara bra att ta då och då...inte dagligen.
  • Anonym (J)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 19:13:14 följande:
    Ja då är det rätt, du kan prova med mer vatten, kanske är det nåt för dig kanske inte.

Tror det kan vara bra att ta då och då...inte dagligen.

Ja säkert.

Fick utskrivet magnesium för förstoppning en gång av en läkare och enligt henne var det helt okej att ta det varje dag.

Men klart, reagerar man så varje gång så går det ju inte. Men på mig märks det ju inte så mycket 

Svar på tråden Analsprickor...