Sambon lovar sluta snusa men det händer inget.
Sambon och jag har båda varsitt barn i sena tonåren från våra tidigare relationer. Vi båda var nöjda så trodde vi, tills senhösten när vi började prata om ett gemensamt barn och kom fram till att vi ville prova.
Problemet är att han snusar och jag har ända sedan jag var liten haft en benhård regel att jag aldrig kommer skaffa barn med någon som snusar/röker då jag av olika anledningar inte vill att mitt barn ska växa upp i en familj där nikotinbruk normaliseras.
Vi pratade om det och jag förklarade varför och han lovade att göra det då han ändå funderat på att sluta.
Efter det har jag slutat med mitt preventivmedel (tre månader sedan). Men när jag frågar honom om hur han tänker kring sitt löfte blir han tvärsur och går därifrån. Jag vet att han tycker det är ett lite konstigt krav och det kan jag förstå, men jag var tydlig med var jag står och han accepterade det.
Jag kräver inte att han ska sluta idag. Skulle jag bli gravid har han ju månader på sig. Jag vill bara veta att han inte nonchalerar det för det blir också en stress i mig för varje månad som går att om jag blir gravid och han skiter i det. Vad ska jag göra då? Ibland har jag för mycket tid att fundera och blir konspiratorisk och tänker att det kanske är hans plan. Jag vill liksom bara veta hur hans plan ser ut så jag slipper stå där och känna mig lurad när eventuell bäbis kommer.
Jag visste ju att han snusade när vi började träffas och eftersom barn inte var på kartan då vägde allt annat fantastiskt med honom upp för det så det har inte varit ett problem förrän nu. Jag förstår också att det är svårt att sluta för någon annans skull. Därför har jag försökt vända och vrida på om jag kan acceptera att ändra mig på punkten men det är så djupt rotat i mig att då har jag hellre bara de barn vi har i dag.
Hjälp, hur ska jag hantera situationen?!