• Anonym (Rådvill)

Sambon lovar sluta snusa men det händer inget.

Sambon och jag har båda varsitt barn i sena tonåren från våra tidigare relationer. Vi båda var nöjda så trodde vi, tills senhösten när vi började prata om ett gemensamt barn och kom fram till att vi ville prova. 

Problemet är att han snusar och jag har ända sedan jag var liten haft en benhård regel att jag aldrig kommer skaffa barn med någon som snusar/röker då jag av olika anledningar inte vill att mitt barn ska växa upp i en familj där nikotinbruk normaliseras. 

Vi pratade om det och jag förklarade varför och han lovade att göra det då han ändå funderat på att sluta. 

Efter det har jag slutat med mitt preventivmedel (tre månader sedan). Men när jag frågar honom om hur han tänker kring sitt löfte blir han tvärsur och går därifrån. Jag vet att han tycker det är ett lite konstigt krav och det kan jag förstå, men jag var tydlig med var jag står och han accepterade det.

Jag kräver inte att han ska sluta idag. Skulle jag bli gravid har han ju månader på sig. Jag vill bara veta att han inte nonchalerar det för det blir också en stress i mig för varje månad som går att om jag blir gravid och han skiter i det. Vad ska jag göra då? Ibland har jag för mycket tid att fundera och blir konspiratorisk och tänker att det kanske är hans plan. Jag vill liksom bara veta hur hans plan ser ut så jag slipper stå där och känna mig lurad när eventuell bäbis kommer. 

Jag visste ju att han snusade när vi började träffas och eftersom barn inte var på kartan då vägde allt annat fantastiskt med honom upp för det så det har inte varit ett problem förrän nu. Jag förstår också att det är svårt att sluta för någon annans skull. Därför har jag försökt vända och vrida på om jag kan acceptera att ändra mig på punkten men det är så djupt rotat i mig att då har jag hellre bara de barn vi har i dag.

Hjälp, hur ska jag hantera situationen?! 

• Svar på tråden Sambon lovar sluta snusa men det händer inget.
  • burleskburkläsk

Det är individuellt, jag slutade med kaffe och snus samma dag...saknar det inte nåt.
    Jag mår bättre på alla plan!

I erat fall är det väl som när en unge skall sluta med napp...för vissa en enkel match och för andra ett rent helvete! 

• MsM84

Sett till hur viktigt det verkar vara för dig tycker jag ni ska använda preventivmedel till han faktiskt har slutat.

• Anonym (A)

Det är svårt att sluta och du kan räkna med att han inte gör det. Det går bara när initiativet kommer från honom själv. 
    Så:
    - Skaffa inga barn om det är ett ultimatum.
    - Gör slut och hitta en lika bra partner som inte snusar.
    - Alternativt acceptera att han fortsätter, men då med gemensamma regler kring snushanteringen.

• Anonym (trixig)

Lägg dina blodiga tamponger på ditt sängbord en vecka, och någon på handfatet i badrummet.

När han reagerar på att det är äckligt, säg "ja, och så äckligt är det för mig att du snusar".

Se om polletten trillar ner.

• Anonym (Rådvill)
    MsM84 skrev 2025-02-24 19:54:31 följande:

Sett till hur viktigt det verkar vara för dig tycker jag ni ska använda preventivmedel till han faktiskt har slutat.

Ja, det är lite det jag känner också. Men för att ta det beslutet känner jag också att vi behöver kunna prata om det?
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (A) skrev 2025-02-24 20:04:32 följande:

Det är svårt att sluta och du kan räkna med att han inte gör det. Det går bara när initiativet kommer från honom själv. 
    Så:
    - Skaffa inga barn om det är ett ultimatum.
    - Gör slut och hitta en lika bra partner som inte snusar.
    - Alternativt acceptera att han fortsätter, men då med gemensamma regler kring snushanteringen.

Det som gör mig ledsen då är att han lovade när vi pratade om det. Om det kändes otänkbart för honom då skulle han ju ha sagt det och i så fall om det här med ett barn till var viktigt men inte med mina villkor så har kan ju också alternativet att hitta någon som accepterar det?
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (trixig) skrev 2025-02-24 20:15:03 följande:

Lägg dina blodiga tamponger på ditt sängbord en vecka, och någon på handfatet i badrummet.

När han reagerar på att det är äckligt, säg "ja, och så äckligt är det för mig att du snusar".

Se om polletten trillar ner.

hahah, kanske får prova det 
  • Anonym (Greta)

Ditt barn, det du redan har, växer ju redan upp i en familj där tobaksbruk normaliseras. Barnets bonuspappa snusar ju! Och själv älskar du honom, kysser honom, har sex med honom, men du kan absolut inte tänka dig att skaffa barn med honom bara för att han snusar? Kan du på något sätt förklara för oss detta mycket märkliga ställningstagande?

• Jårdi

Du skriver att hans fantastiska sätt vägde upp för att han snusade, gör Det inte det längre? Jag tycker du drar på för stora växlar Som funderar på att lämna en i övrigt bra relation för att någon snusar. 

Svar på tråden Sambon lovar sluta snusa men det händer inget.