• Anonym (kronan)

Hur mycket tjänar man på att spara i fonder?

Hej!

Känner många som tjänar pengar på börsen på jobbet. De sitter ofta och köper och säljer osv. Jag känner mig vilsen när det kommer till sparande och investerande och skulle behöva lite input. 

Jag undrar hur mycket ni som sparar i aktier och fonder tjänar per år på det? Hur stor skillnad i avkastning blir det än om man sparar i fasträntekonton? Fasträntekonton är idag mellan 2-3%. De flesta går under 3% nu, 

Tjänar man mer på fondkonton? Nu tänker jag inte de fondkonton men högst risk utan de som ändå är ganska stabila, säg lägsta nivårisk. 

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Hur mycket tjänar man på att spara i fonder?
  • Anonym (?)

Jag slutade handla aktivt för många år sedan utan kör på breda fonder.   Har följt OMX30 rätt nära  

• Anonym (kronan)
    Anonym (?) skrev 2025-02-23 12:03:33 följande:

Jag slutade handla aktivt för många år sedan utan kör på breda fonder.   Har följt OMX30 rätt nära  

Tack för svar. Det säge rmig inte så mycket. Är det en fond? Vad tjänar man per år på det isåfall?
  • Anonym (P)

I mitt ISK sparande har värdeökningen varit  snitt 12% senaste året. Och den är skattefri. För ett fasträntekonto är räntan kanske 3%. Skatten på värdeökningen är ca 30% så nettoräntan är drygt 2%. Ibland är nettoränta t.o.m. lägre än inflationen vilket innebär att man förlorar pengar istället. Har en väldigt blandad riskspridning bland mina fonder, finns säkert många som haft större värdeökning men med högre risk.

• Anonym (?)
    Anonym (kronan) skrev 2025-02-23 12:15:56 följande:
    Tack för svar. Det säge rmig inte så mycket. Är det en fond? Vad tjänar man per år på det isåfall?
    Har snittat ungeför +10% per år
  • Tom Araya
    Anonym (kronan) skrev 2025-02-23 11:57:56 följande:
    Hur mycket tjänar man på att spara i fonder?

Hej!

Känner många som tjänar pengar på börsen på jobbet. De sitter ofta och köper och säljer osv. Jag känner mig vilsen när det kommer till sparande och investerande och skulle behöva lite input. 

Jag undrar hur mycket ni som sparar i aktier och fonder tjänar per år på det? Hur stor skillnad i avkastning blir det än om man sparar i fasträntekonton? Fasträntekonton är idag mellan 2-3%. De flesta går under 3% nu, 

Tjänar man mer på fondkonton? Nu tänker jag inte de fondkonton men högst risk utan de som ändå är ganska stabila, säg lägsta nivårisk. 

Tack på förhand. 

Det är lite oklart vad du vill.

Att spara i fonder är en sak, det kan ge 5, 10, 15 %. Risken är i regel ganska låg och det är fondförvaltarna som sköter investeringarna i olika värden som ska ge avkastning.

Att handla med värdepapper är en helt annan sak. Då gör du jobbet själv och man måste vara mer aktiv och har större risker men kan också ge större vinster om man är duktig och har lite tur.
  • Anonym (Qwerty)

2016 hade jag cirka 58 tkr i en IPS. Då tog de bort avdragsrätten och jag slutade sätta in mer pengar. 

Idag har värdet ökar till cirka 450 tkr utan några nya insättningar. 

• Anonym (M)

Har sparat i olika fonder sen 20 år tillbaka. Tjänat en hel del så jag har långa perioder då jag inte behöver jobba alls. Detta har varit ett långsiktigt sparande och inget jag blev rik på över en natt. 

• Anonym (kronan)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-02-23 12:42:49 följande:

2016 hade jag cirka 58 tkr i en IPS. Då tog de bort avdragsrätten och jag slutade sätta in mer pengar. 

Hur gör man för att spar i IPS?
  • Anonym (kronan)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-02-23 12:42:49 följande:

På 8 år har 58 tusen blivit 450 tusen? 
    Vad är det för iPS? 
  • Anonym (Malin)

Jag sparar på Lysa (ISK, fondrobot, jag har valt 5-10 år, 63%aktier, 37%räntor)
    På 1 år 8 mån har mina pengar gått upp med 21,85%.
    Jag kan inget om ekonomi, och ville ha ett sparande där jag inte behövde byta något eller hålla koll själv.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (kronan) skrev 2025-02-23 13:21:50 följande:
    Hur gör man för att spar i IPS?

Det ör inte lönsamt idag, dessutom är pengarna låsta. 

Men du kan spara i en ISK. 

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (kronan) skrev 2025-02-23 13:22:56 följande:
    På 8 år har 58 tusen blivit 450 tusen? 
    Vad är det för iPS? 

Se mitt tidigare svar. 

Global indexfond. 

Svar på tråden Hur mycket tjänar man på att spara i fonder?