• Anonym (Li)

Globala aktiefonder

Hur ska man tänka med globala aktiefonder i dessa tider. Har större summor på detta o ligger plus sedan något år o har pengar som kommer räcka till det som behövs de närmaste 5 åren på konto. Vågar man ha kvar aktiefonder de är spridda usa Sverige o Asien 

• Svar på tråden Globala aktiefonder
  • Anonym (Xman)

Av samma skäl som min morfar avslutade sina engagemang i tyska företag med koppling till styret under sent 30-tal har jag nu avslutat mina globala fonder och återinvesterat. För mig är det en fråga om moral och vad jag vill berätta för barnbarnsbarn.

• TvillingmammaVästgöte

Just nu tror många mer på Sverige och Europa, framför USA och globala placeringar. Speciellt svenska aktier tror man på under 2025, de är lågt värderade och det finns många fina bolag i Sverige.

• Anonym (Lisa)

Jag har sålt och återinvesterar endast i Svenska, Nordiska och Europeiska fonder. Det handlar inte om var man får högst avkastning. Det handlar om att stödja Sverige och Europa inför den upprustning som vi nu tvingas genomföra. Jag tar starkt avstånd från den fascism som härjar i USA och Ryssland och stödjer Ukrainas kamp för frihet. Jag köper inte heller amerikanska varor i butikerna. Nu måste alla ta sitt ansvar och inse att världsläget har förändrats och att de val vi gör nu är avgörande för vår säkerhet i framtiden.

• Anonym (Klart)

Jag låter mina globala indexfonder ligga kvar, men fyller inte på mer, cirka 30% av mitt totala innehav. Resten är enskilda svenska aktier samt några svenska fonder. 

Har precis läst en artikel i dagens tidning g som handlar just om att bojkotta olika produkter. I artikeln handlar det om ryska varor eller företag verksamma i Ryssland. Tyvärr ger det inget att bojkotta, många i världen har inte ens råd att välja vad man köper. Samt många vet inte ens om olika varors kopplingar till ex Ryssland. 

Sedan kan man bojkotta för sin egen skull. Men det är politikerna och de stora företagen som måste agera för att det ska göra skillnad. 

Svar på tråden Globala aktiefonder