• Anonym (..)

Bröstcancer..

Någon som har eller har haft bröstcancer? 

om ni har haft en knöl i bröstet, hur har den känts? 

hård? mjuk? Rörlig? En eller flera?
    jag tycker det är svårt att veta vad som är vanliga körtlar i bröstet och vad som inte ska vara där..  

jag har blodig vätska som kommer ur mitt vänstra bröst, och jag har dessutom en liten knöl i samma bröst.. knölen är stenhård, den är cirka 1-2 cm stor, och den känns lite ruckbar/rörlig, lite avlång, typ som en böna. men den gör inte ont alls. Inte det minsta lilla öm. 

dock så kan det kännas som att jag får ?stötar? i samma bröst ibland, vilket gör väldigt ont. Som en blixt på några sekunder som slår ner i bröstet. 

har självklart kontaktat vårdcentralen,och dom ville att jag skulle lämna blodprover förra Veckan.. dom kollade prolaktinet och mitt TSH. har kollat på 1177 och båda provsvaren låg inom referens. sen så har jag inte hört någonting mer.. vet inte om dom tar det på allvar eller om dom bara skiter i någon uppföljning nu eftersom dom proverna såg bra ut.. 🥲

• Svar på tråden Bröstcancer..
  • Lynx123

Knölar i bröstet ska undersökas med mammografi och ultraljud samt biopsi. Hör av dig igen eller gå till privat läkare. Se till att få detta kollat snabbt. Kan vara något ofarligt men det går inte att veta.enbart genom ett blodprov.

• Anonym (..)
    Lynx123 skrev 2025-02-23 08:11:11 följande:

Knölar i bröstet ska undersökas med mammografi och ultraljud samt biopsi. Hör av dig igen eller gå till privat läkare. Se till att få detta kollat snabbt. Kan vara något ofarligt men det går inte att veta.enbart genom ett blodprov.

Tack för svar! Det känns tyvärr inte som att dom på vårdcentralen verkar bry sig speciellt mycket. Jag bor dessutom i en liten stad där det typ inte ens finns någon privat att gå tilI :( 
  • Lynx123
    Anonym (..) skrev 2025-02-23 23:22:56 följande:
    Tack för svar! Det känns tyvärr inte som att dom på vårdcentralen verkar bry sig speciellt mycket. Jag bor dessutom i en liten stad där det typ inte ens finns någon privat att gå tilI :( 
    Då får du boka tid i en annan stad. Vänta inte med det här. Förhoppningvis är det ingenting men OM det är det så kan du botas 100% om det upptäcks tidigt. Kram
  • Anonym (L)

Kombinationen av blid från bröstvårtan och en knöl av det utseende du beskriver är givetvis oroväckande och bör kontrolleras omedelbart med mammografi och biopsi. Jag vet inte vad som blivit fel här, men detta ska prioriteras inom vården. Sök igen! 

/mvh arbetar på sjukhus 

• Anonym (..)
    Anonym (L) skrev 2025-02-24 07:54:46 följande:

Kombinationen av blid från bröstvårtan och en knöl av det utseende du beskriver är givetvis oroväckande och bör kontrolleras omedelbart med mammografi och biopsi. Jag vet inte vad som blivit fel här, men detta ska prioriteras inom vården. Sök igen! 

/mvh arbetar på sjukhus 

En läkare ringde till mig alldeles nyss, på onsdag 08:10 så ska jag träffa henne så skulle hon känna på knölen, och sedan då göra en bedömning där och då om detta behövs gå vidare med eller inte. 
  • Anonym (..)
    Lynx123 skrev 2025-02-24 07:39:03 följande:
    Då får du boka tid i en annan stad. Vänta inte med det här. Förhoppningvis är det ingenting men OM det är det så kan du botas 100% om det upptäcks tidigt. Kram

Ja det känns läskigt att bara gå omkring såhär.. men har fått en läkartid nu på onsdag 08;10 för att en läkare ska känna igenom mitt bröst och göra en bedömning där och då om det behövs gå vidare med någon annan undersökning eller ej. 

känns länge kvar till onsdag även om det inte är det. :( 

• Lynx123
    Anonym (..) skrev 2025-02-24 14:43:16 följande:

Ja det känns läskigt att bara gå omkring såhär.. men har fått en läkartid nu på onsdag 08;10 för att en läkare ska känna igenom mitt bröst och göra en bedömning där och då om det behövs gå vidare med någon annan undersökning eller ej. 

känns länge kvar till onsdag även om det inte är det. :( 

Förstår det. Det viktigaste är dock att du får en ordentlig undersökning av en för syftet utbildad läkare. Ibland får man tyvärr insistera. Men hellre det än att gå omkring med något obehandlat som faktiskt går att bota. Det kommer att gå bra i vilka fall. Berätta gärna hur det går. Kram på dig.
  • Anonym (Jag har haft BC)

Jag har haft bröstcancer och min knöl var som din stenhård och oöm. Ungefär som ett gruskorn. Blodprover visar inte bröstcancer, så der var en märklig handtering av din VC att bara ta blodprov. Du ska insistera på att få knölen kontrollert och inte bara genom att läkaren känner på den. Det ska i tillägg göras mamografi och tas biopsi. Lykka till och kom ihåg att också om du får ett tråkigt besked är det stor chans att du blir helt frisk.

• Lynx123
    Anonym (Jag har haft BC) skrev 2025-02-24 20:15:30 följande:

Jag har haft bröstcancer och min knöl var som din stenhård och oöm. Ungefär som ett gruskorn. Blodprover visar inte bröstcancer, så der var en märklig handtering av din VC att bara ta blodprov. Du ska insistera på att få knölen kontrollert och inte bara genom att läkaren känner på den. Det ska i tillägg göras mamografi och tas biopsi. Lykka till och kom ihåg att också om du får ett tråkigt besked är det stor chans att du blir helt frisk.

Precis så - det är ingen slutsats man kan klämma sig fram till. Det måste både röntgas och tas prover. Men, som sagt,  med väldigt goda prognoser om man bara upptäcker det i tid.
  • Anonym (..)
    Anonym (Jag har haft BC) skrev 2025-02-24 20:15:30 följande:

Jag fyller snart 33 år, och tydligen så pga min ålder så har dom inte varit oroliga. 

har 3 barn och är livrädd för att typ dö ifrån dom.. 

hur mår du nu? gick fin knöl också att ?rucka? på? Eller satt den fast? Har läst att farliga knölar oftast inte går att röra på som min gör. 

jag hoppas att du mår bra idag ❤️

• Anonym (Läkare)

Du ska göra en mammografi, vb ultraljud samt biopsi. Det räcker inte (!) att någon klämmer på ditt bröst utifrån din beskrivning. Det SKA finnas SVF (standardiserat vård förlopp) på detta. Googla. Där är det uppstyrt hur lång tid olika steg får ta. du ska inte nöja dig med mindre än mammografi Och på din beskrivning med blod ur bröstvårtan biopsi.. 

• Anonym (Läkare)

Obs - man kan få bröstcancer i alla åldrar. Det är den vanligaste cancern hos kvinnor. Den har MYCKET god prognos OM den behandlasni tid!

• Anonym (Jag har haft BC)
    Anonym (..) skrev 2025-02-24 23:37:42 följande:

Jag fyller snart 33 år, och tydligen så pga min ålder så har dom inte varit oroliga. 

har 3 barn och är livrädd för att typ dö ifrån dom.. 

hur mår du nu? gick fin knöl också att ?rucka? på? Eller satt den fast? Har läst att farliga knölar oftast inte går att röra på som min gör. 

jag hoppas att du mår bra idag ❤️

Min knöl gick att rucka på och jag hade också hört at det var ett bra tecken, men det utesluter tydligvis inte cancer. Jag är med i en FB grupp om bröstcancer och det är en god del unga kvinnor med där, så sjukvården måste bara sluta med att avvisa unga kvinnor med hänvisning till ålder. 

Jag mår bra idag och skall snart sluta min 5 åriga efterbehandling med antihormoner. Ordet cancer väcker många känslor och ren dödsskräck. Men dagens behandlingar är effektiva och de allra flesta blir friska. Gå gärna med i FB gruppen. Där får du fint stöd från många andra som har varit i din situation. Gruppen är öppen också för de som väntar på diagnos. Kram

• Anonym (..)
    Lynx123 skrev 2025-02-26 20:33:27 följande:

Hur gick det idag?

Dom klämde, och dom kände knölen också så jag hade inte bara inbillat mig. 

hon informerade om SVF remiss osv. 
    det står i journalen min om att remiss enligt svf-bröstcancer skickats, och att jag ska få göra en trippeldiagnostik tror jag det hette. 

står även ?tumör av osäker eller okänd natur i bröstkörteln? 
    så dom verkade ta mig på allvar iallafall när dom klämt på knölen. Hoppas att det går fort att bli kallad bara. :( 

• Anonym (Haft knölar)

Jag hade inte nöjt mig med mindre än en mammografi och ett ultraljud på bröstet. Sådant här är väldigt viktigt att kontrollera. Lycka till 🌸

• Lynx123
    Anonym (..) skrev 2025-02-26 23:10:35 följande:

Dom klämde, och dom kände knölen också så jag hade inte bara inbillat mig. 

hon informerade om SVF remiss osv. 
    det står i journalen min om att remiss enligt svf-bröstcancer skickats, och att jag ska få göra en trippeldiagnostik tror jag det hette. 

står även ?tumör av osäker eller okänd natur i bröstkörteln? 
    så dom verkade ta mig på allvar iallafall när dom klämt på knölen. Hoppas att det går fort att bli kallad bara. :( 

Jättebra att du kommer vidare med det här. Förstår att det känns jobbigt så klart, men nu får du den hjälp och vård som du behöver. Om det skulle vara bc så är prognosen jättegod. Försök fokusera på det. Vi är många som gått igenom det och tack vare oerhörda framsteg i forskningen är det en av de mest behandlingsbara cancerformerna. OBS - betyder inte att du faktiskt har det, inte alls, men OM så kommer du få den bästa möjliga vården. Stor kram på dig
Svar på tråden Bröstcancer..