• Anonym (weg)

Måste ha kontakt med en person, som gör mig förbannad varje gång!

Hur ska man gå tillväga när man är tvungen att ha kontakt med en person som verkligen driver en till vansinne varje gång man pratar med varandra?

Brukar tänka att jag måste hålla mig lugn, bita mig i tungan, inte bli upprörd utan försök allt bara rinna av dig och reagera inte när personen går en extremt mycket på nerverna.

Men nej, jag klarar det inte. Jag blir arg, ibland skriker jag på personen, jag tappar kontrollen över mig själv helt enkelt.  Men samtidigt så måste jag ha kontakt med personen. Och ibland undrar man om personen gör en irriterad och beter sig med flit ärligt talat för det sker varje gång som jag antingen pratar med personen eller träffar den.

Det förstör några timmar för mig, tar en otrolig energi och man är helt slut därefter. Men ändå är personen totalt lika infantil vid varje gång man pratar eller ses. Polletten trillar liksom ALDRIG ner !? 

Personen har ett stort behov av att prata om allt möjligt med en, men när man då börjar ställa frågor eller försöker ge dn tips så blir den tvärsur och ställer sig totalt avig mot en eller drar på sig en fallskärm utav offerkofta.

Jag har hjälpt den här personen så jävla mycket men ändå behandlar den mig som skit.

• Svar på tråden Måste ha kontakt med en person, som gör mig förbannad varje gång!
  • Anonym (M)

Vem är det, är du verkligen tvungen att träffa denna?

• Anonym (weg)
    Anonym (M) skrev 2025-02-22 20:51:57 följande:

Vem är det, är du verkligen tvungen att träffa denna?

Det är en familjemedlem.

Inga barn med i bilden. Men likt förbaskat behöver man ställa upp för personen. Har försökt bryta kontakten så många gånger. Men blockar jag personen, då sickar den brev. Och svarar jag då inte personen så hotar den att ringa polis då den leker att den är orolig för mig och vill att polisen ska kolla om jag lever. Vilket är helt irrationellt! Personen är överdriven, leker paranoid och behandlar mig som skit när vi väl har kontakt.

Personen har egentligen bara mig till hands. Därför som jag måste ha kontakt med den.
    Personen har även råkat förgifta mig vid 2 tillfällen för att den är så jävla dum i huvudet och trög och fattar inte ens vad 1+1 är nästan! 

Är så jävla less och trött på allt det här.

• Anonym (Tjirp)

Inget av det du skriver säger att du måste ha kontakt med personen. Om hen ringer polisen är det inte ditt problem, det är bara den personens problem. Förklara läget för polisen så blir det konsekvenser för personen ifråga. 

Att hen inte har någon annan är också den personens problem och högst troligt självförvållat. 

• Lynx123

Sluta umgås med personen eller lär dig att kontrollera ditt agerande. Antar att du inte är fjorton längre.

• Anonym (weg)
    Lynx123 skrev 2025-02-22 21:15:21 följande:

Sluta umgås med personen eller lär dig att kontrollera ditt agerande. Antar att du inte är fjorton längre.

Nej, jag är inte 14 direkt. Men jag är uppväxt med tortyr och jävligt mycket orättvisa. En del blir tysta och konflikträdda. Jag exploderar istället.

Jag kan inte sluta ha kontakt med personen då den är i stort behov utav hjälp.

• Aniiee
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 21:24:40 följande:

Nej, jag är inte 14 direkt. Men jag är uppväxt med tortyr och jävligt mycket orättvisa. En del blir tysta och konflikträdda. Jag exploderar istället.

Och då får du faktiskt skylla dig själv....
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • fornminne
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 21:24:40 följande:

Att personen har stort behov av hjälp, är inte ditt ansvar eller problem. Särskilt inte om personen beter sig illa.

Det låter som du är medberoende och skulle behöva hjälp med att bryta den här personens grepp om dig. Du måste ingenting, du bara tror det. 
  • Anonym (weg)
    Aniiee skrev 2025-02-22 21:33:54 följande:
    Och då får du faktiskt skylla dig själv....
    På vilka grunder menar du? 
  • Anonym (weg)
    fornminne skrev 2025-02-22 21:41:32 följande:
    Att personen har stort behov av hjälp, är inte ditt ansvar eller problem. Särskilt inte om personen beter sig illa.

Det låter som du är medberoende och skulle behöva hjälp med att bryta den här personens grepp om dig. Du måste ingenting, du bara tror det. 
    Mm, men personen har hjälpt mig ekonomiskt när det ar strulat för mig i livet. Den är emot det vad jag har växt upp med och är min närmaste allierad där fast det var en person mellan oss som gjorde alla mordförsök misshandel och elektriskt tortyr mot mig som barn.. Men personen börjar bli gammal nu och man vet ju aldrig hur länge den lever kvar. 

Önska att jag bara kunde låta allt rinna av mig men det går inte. Antagligen error hos mig där.
  • OlgaElvira

Som du beskriver personen och ditt förhållande till denna gör att jag gissar att det gäller en förälder till dig. 

Många av oss vet att det är svårt att frigöra sig från sin förälder även om man blivit misshandlad på olika sätt. Man känner plikt att hjälpa till för det finns bara du kvar som kan hjälpa. 

Du behöver hjälp att hjälpa dig själv att bryta mönstret. Det blir svårt, jag vet. 

Vilken typ av hjälp är det du ställer upp med? Ekonomisk, praktisk eller social? Ekonomisk - det finns försörjningsstöd. Praktisk - det finns boendestöd. Social - det finns flera organisationer som arbetar med besöksverksamhet för ensamma. Det du kan göra är att hjälpa till med att etablera kontakt. Sedan bör du, för din egen skull dra ner på kontakten.
    Men jag har kanske helt och hållet missuppfattat din situation, så då kan du strunta i mitt inlägg.

Svar på tråden Måste ha kontakt med en person, som gör mig förbannad varje gång!