• Lance

Är upptagna män mer attraktiva?

En sak som jag noterat samt funderat över under senare tid är den mängd "uppmärksamhet" jag känner att jag får varje gång jag rör mig i utelivet utan att jag själv på något sätt aviserar att jag är ute efter något.

Jag är gift, har familj och har efter många småbarnsår av näst intill obefintlig närvaro i utelivet återigen börjat vistas ute en del. Till stor del pga förändrade relationer för mina kompisar där skilsmässor osv börjat härja. Det är kul att vara ute ibland, man träffar nya människor och får känna lite av den där pulsen som i yngre år var en stor del av ens liv.

Det jag däremot inte riktigt hade väntat mig var all den uppmärksamhet jag verkar dra till mig när jag är ute, mycket mer än vad jag vill minnas att jag fick då man var singel och faktiskt sökte efter denna uppmärksamhet. Hade nästan förväntningen att man skulle anses som den där ?slemmiga gubben i hörnet? när man var ute, i verkligheten känns det nästan tvärtom. Nu är man bara "där" och då kommer både blickar och närmanden gång på gång utan att man gör något. Det kommer från tjejer i alla åldrar. Speciellt i lägen där man mer eller mindre är helt passiv dessutom. Bara för att dra några exempel:

-Sitter vid ett bord och pratar med mina kompisar på ett uteställe, en kille kommer fram till mig och säger att hans tjejkompis vill att jag ska gå fram till henne och ragga. Hade inte lagt märke alls till henne innan, inga blickar som mötts eller liknande.

-På bussen på väg hem från krogen. Blir uppraggad av en skitsnygg 25-åring jag aldrig träffat tidigare, hon tog 100% av kontakten. Förklarade att jag är gift och i princip hade kunnat varit hennes farsa, hon verkar inte bry sig om det. Efter lite samtalande under resan skiljs vi åt när vi kommer fram, gick av på samma busshållplats.    

Jag ser inget speciellt ut heller. Jag är visserligen lång och har eventuellt stått emot tidens tand bättre än många av mina jämnåriga. Tränar regelbundet och rent kroppsligt ser jag väl ut som jag gjorde när jag var 25 ungefär. I övrigt är man knappast någon modeikon, klär mig ungefär som folk i min ålder gör osv. Kan dock tänka mig att jag klättrat en del på rankingen inom ?min ålderskategori? pga ovan, men jag är ju fortfarande äldre och gaggigare än dom snygga, välpumpade 25-åringarna.

Vad beror det här på? Är man mer attraktiv nu när man inte ?jagar? något eller någon? Är det en åldersgrej? Jag bär ring, folk ser att jag är gift. Hade man haft detta ?flow? när man var singel för många år sen man levt i himmelriket. 🙂

• Svar på tråden Är upptagna män mer attraktiva?
  • Anonym (Ja så är det)

Nästan alla män jag skulle klassa som bra män blev upptagna tidigt i 20års åldern eller i tonåren, gifte sig runt 25 och har en bodycount på 1-3 (de utöver en är sedan tonåren)

Det är typen av män som jag gillar och de vänstrar inte så man får vara jävligt snabb när de skiljer sig. Det är något jag lärt mig nu. En är ju en slampa om man "tar" någon som är precis nyss skild men jag har lovat mig själv att inte vänta nästa gång det händer och slampa till det som fan och direkt. För annars gör någon annan det. Spelar ingen roll om de så gått 5 minuter efter hans fru sagt "jag lämnar dig" jag skall vara där direkt.  

• TvillingmammaVästgöte
    Lance skrev 2025-02-22 13:26:44 följande:
    Är upptagna män mer attraktiva?

En sak som jag noterat samt funderat över under senare tid är den mängd "uppmärksamhet" jag känner att jag får varje gång jag rör mig i utelivet utan att jag själv på något sätt aviserar att jag är ute efter något.

Jag är gift, har familj och har efter många småbarnsår av näst intill obefintlig närvaro i utelivet återigen börjat vistas ute en del. Till stor del pga förändrade relationer för mina kompisar där skilsmässor osv börjat härja. Det är kul att vara ute ibland, man träffar nya människor och får känna lite av den där pulsen som i yngre år var en stor del av ens liv.

Det jag däremot inte riktigt hade väntat mig var all den uppmärksamhet jag verkar dra till mig när jag är ute, mycket mer än vad jag vill minnas att jag fick då man var singel och faktiskt sökte efter denna uppmärksamhet. Hade nästan förväntningen att man skulle anses som den där ?slemmiga gubben i hörnet? när man var ute, i verkligheten känns det nästan tvärtom. Nu är man bara "där" och då kommer både blickar och närmanden gång på gång utan att man gör något. Det kommer från tjejer i alla åldrar. Speciellt i lägen där man mer eller mindre är helt passiv dessutom. Bara för att dra några exempel:

-Sitter vid ett bord och pratar med mina kompisar på ett uteställe, en kille kommer fram till mig och säger att hans tjejkompis vill att jag ska gå fram till henne och ragga. Hade inte lagt märke alls till henne innan, inga blickar som mötts eller liknande.

-På bussen på väg hem från krogen. Blir uppraggad av en skitsnygg 25-åring jag aldrig träffat tidigare, hon tog 100% av kontakten. Förklarade att jag är gift och i princip hade kunnat varit hennes farsa, hon verkar inte bry sig om det. Efter lite samtalande under resan skiljs vi åt när vi kommer fram, gick av på samma busshållplats.    

Jag ser inget speciellt ut heller. Jag är visserligen lång och har eventuellt stått emot tidens tand bättre än många av mina jämnåriga. Tränar regelbundet och rent kroppsligt ser jag väl ut som jag gjorde när jag var 25 ungefär. I övrigt är man knappast någon modeikon, klär mig ungefär som folk i min ålder gör osv. Kan dock tänka mig att jag klättrat en del på rankingen inom ?min ålderskategori? pga ovan, men jag är ju fortfarande äldre och gaggigare än dom snygga, välpumpade 25-åringarna.

Vad beror det här på? Är man mer attraktiv nu när man inte ?jagar? något eller någon? Är det en åldersgrej? Jag bär ring, folk ser att jag är gift. Hade man haft detta ?flow? när man var singel för många år sen man levt i himmelriket. 🙂

Det finns undersökningar som visar att en man som är upptagen är mer attraktiv för kvinnor. Teorin är att en annan kvinna har godkänt mannen, så då är han bra.
    För män är det tvärtom, en upptagen kvinna med vigselring och barn blir mindre attraktiv.
  • Anonym (Rob)

Kvinnor älskar långa män. Såg samma mönster när jag var ute med min långa kompis. Kvinnor kom fram till honom på krogen.  
    Lång och tränad är väl kvinnors ideal. Tror inte det har ett jotta med att du är singel eller ej.

• Anonym (Frida)

Att utstråla självsäkerhet är attraktivt. Den som verkar desperat blir automatiskt oattraktiv. Den som redan är stadgad och inte dreglar hysteriskt över varenda kvinna han ser blir omedelbart mer intressant än alla spännproppar som desperat försöker få kvinnornas uppmärksamhet.

Kvinnor är ofta vana vid att bli överösta med manlig uppmärksamhet, och kvinnor tappar intresset snabbt. En man som är lite mer avståndstagande och inte ger kvinnor så mycket uppmärksamhet blir liksom lite mer utmanande och mystisk. Det finns en anledning till att homosexuella killar ofta uppfattas som attraktiva av kvinnor, just för att de inte ger kvinnor särskilt mycket uppmärksamhet, annat än vänskapligt.

• Anonym (Nej)

Om man vet hur Sverige fungerar i stort. Så inser man att det här är rena sagorna från TS sida. Det ör allmänt känt att gifta män gärna vill tro att dom är allt och lite till.
    Och såklart var det en 25 åring som raggade på dig så där bara rätt upp och ner..visst sörru.

Upplever att det snarare är tvärtom. Oavsett hur snygg man är eller inte. Respektabla kvinnor raggar inte på upptagna män. Det som då blir över är s.k. "home wreckers" och kvinnor som saknar både klass och moral. Tveksamt om det är något att skryta över eller hänga i granen lol

Alla mina kvinnliga vänner ( jag är man) raggar inte på upptagna män. Det har tvärtom den motsatta effekten. Sämst till ligger du till bland frivilliga singel kvinnor. Dom har noll intresse av dig. Har du familj med barn. Är du i princip osynlig för frivilligt barnfria kvinnor.  För att ge lite perspektiv. Majoriteten är inte intresserade av upptagna män. Det är liksom ett big no no.

Vi bor i Sverige lol, folk har inte den typen av kultur som du beskriver överlag.  Kul läsning men noll trovärdighet. Men vad gör man inte när vardagslivet och äktenskapet blivit tråkigt. Vi behöver alla peppa upp oss med fantasier ibland  =)

• Anonym (Mannen)

Män som inte är för på är mer attraktiva. Är man upptagen så är man inte på och i många fall är man också lugnare. Lugnet attraherar. Men sen finns det en del kvinnor som dras till just upptagna män men de är en mindre grupp som har i behov av psykolog.

• Just Precis

Du har säkert bara åldrats väl. Finns många bildsköna ynglingar men någon som utstrålar lugn och trygghet, på ett sätt som inte sällan kommer först med åldern, och dessutom är hyfsat välbevarad smäller högre tycker jag.

• Anonym (Malin)

Svårt att säga vad det beror på i just ditt fall, men det är välkänt att upptagna män är mer attraktiva då de så att säga blivit godkända av någon kvinna och inte raggar desperat. Plus att bra män blir infångade snabbt.

Har man en bra man gäller det att hålla i honom hårt och inte ta honom för given. Som tur är för mig fattar inte min man hur attraktiv han blivit för kvinnor, jag ser blickarna men inte han... Däremot att mycket yngre  kvinnor spanar på honom har jag inte noterat.

• Anonym (norrmannen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 13:48:50 följande:
    Det finns undersökningar som visar att en man som är upptagen är mer attraktiv för kvinnor. Teorin är att en annan kvinna har godkänt mannen, så då är han bra.
    För män är det tvärtom, en upptagen kvinna med vigselring och barn blir mindre attraktiv.
    Inte just för alla nej ....    Flört
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-22 16:58:46 följande:

Svårt att säga vad det beror på i just ditt fall, men det är välkänt att upptagna män är mer attraktiva då de så att säga blivit godkända av någon kvinna och inte raggar desperat. Plus att bra män blir infångade snabbt.

Har man en bra man gäller det att hålla i honom hårt och inte ta honom för given. Som tur är för mig fattar inte min man hur attraktiv han blivit för kvinnor, jag ser blickarna men inte han... Däremot att mycket yngre  kvinnor spanar på honom har jag inte noterat.

Hur många män är det som raggar desperat bara för att de är singlar?  Jag har då aldrig gjort det...
  • Lance
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-22 14:30:48 följande:

Om man vet hur Sverige fungerar i stort. Så inser man att det här är rena sagorna från TS sida. Det ör allmänt känt att gifta män gärna vill tro att dom är allt och lite till.
    Och såklart var det en 25 åring som raggade på dig så där bara rätt upp och ner..visst sörru.

Alltså du får tro vad du vill, det är sant och jag är inte här för att övertyga någon.

Sen har jag aldrig hävdat att det är "respektabla kvinnor" som du kallar dem som initierat kontakter, jag gissar att de flesta är singlar. I min ålder finns nog många med kraschade förhållanden som söker nya bekantskaper. Det behöver heller inte enbart vara tredje sorteringen som huserar där, finns nog hela spektrat gissar jag på. 

Inte heller är det några sci-fi scenarion som inträffat och visst kunde sådant även hända i de yngre åren, men långt ifrån lika frekvent som nu. Antar att folk i en viss ålder (för det är såklart fler i närheten av min egen ålder (+/- 10år) än 25-åringar) är mindre komplicerade, orädda och säkra på vad dom vill. Att träffa någon ny när man nyligen avslutat ett 10 årigt äktenskap behöver inte innebära att man har som mål att gifta sig och skaffa barn med den personen, antar man kan bara ses och se vad som händer. Allt blir mindre laddat vilket gör hela processen kortare och enklare.   
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-22 18:30:39 följande:
    Hur många män är det som raggar desperat bara för att de är singlar?  Jag har då aldrig gjort det...
    Vet inte hur stor andel det är men det finns en grupp män i samhället som raggar brett för att få något napp. De är oftast socialt sett lite efterblivna.
Svar på tråden Är upptagna män mer attraktiva?