Varför viktigt att sätta ord på tankar och känslor?
När man mår dåligt, eller överlag i livet så pratar folk om att det är viktigt att sätta ord på sina tankar och känslor. Jag undrar, varför är det viktigt? På vilket sätt?
Kan någon utveckla?
När man mår dåligt, eller överlag i livet så pratar folk om att det är viktigt att sätta ord på sina tankar och känslor. Jag undrar, varför är det viktigt? På vilket sätt?
Kan någon utveckla?
För att lära sig förstå VAD man känner och VARFÖR så att man lära sig HUR man kan komma vidare...annars riskerar man att göra illa sin omgivning och sig själv och skapa större skada än vad det var från början.
Jämför med att motorlampan i bilen lyser . Man åker till verkstaden och gör felsökning och får sen förslag på vad som behöver åtgärdas både akut och på sikt och vad som kan vänta tills nån annan gång.
Att inte åka in på verkstaden riskerar att skada bilen och haverera på vägen så du blir ståendes...(människan som kör på utan att reflektera över sitt mående går in i väggen och blir deprimerad och sjuk)
Det hjälper oss att sätta fingret på specifika problem, analysera vad vi kan förbättra, ge oss nya ideer.
Kan vara bra att fundera och reflektera och säkert göra gott för en del men visst kan jag också känna att många idag överanalyserar och gör saker över småsaker. Generellt känner jag att vi har blivit svagare.