• Anonym (Osynlig?)

Återkoppling arbetsgivare

Sökt jobb under två års tid både hos företag och via rekryteringsbolag. I undantagsfall har jag ens fått kvittens via mail att de fått min ansökan, annars ingen återkoppling alls, inte ens från s.k "seriösa" rekryterare.
    Att enskilda företag som är amatörer på att rekrytera gör bort sig ... men borde inte de seriösa vara mån om att ha en seriös kandidatbank?
    Varför detta ointresse?
    Är vi som arbetssökande bara en förbrukningsvara?
    Kan man inte ens skicka ett automatsvar typ - Tack för din ansökan.
    Vad är problemet?

• Svar på tråden Återkoppling arbetsgivare
  • Anonym (An)

Jag tror jag nästintill alltid får svar på mina ansökningar via mejl, men det är direkt när ansökan är skickad- alltså ett automatiskt svar.

När jag skickar en ansökan för en specifik tjänst som ett företag har ute får jag svar via mejl om jag gått vidare eller ej inom ett par veckor. 
    Jag har inte räknat efter hur ofta jag får svar, men skulle uppskatta minst 80 procent av ansökningarna i alla fall. 

Tråkigt att du inte får svar, det tycker jag borde vara självklart.

• Anonym (Osynlig?)

Var med om en ny vinkel i fredags.
    Sökte ett jobb och blev kontaktad av företagets HR-människa. Vi hade en bra telefonintervju och hon lovade snar återkoppling (inom en vecka)
    Inget händer tills i fredags då jag får ett mail där hon påstår att "rekryterande chef" försökt nå mig på telefon men eftersom jag inte ringt tillbaka så är jag ute från urvalet.
    Kollade min samtalslogg fr.o.m 1/1 2025. ETT missat samtal typ 7/2 från min son
    Alternativ:
    ! - han har ringt fel nummer
    2- han ljuger helt enkelt
    Dessutom . de har min mailadress, jag och HR-människan har pratat i telefon (hon ringde upp) och vi har mailat.
    Jag hade ju förväntat mig att om de inte nått mig på telefon så skulle de skicka ett mail.
    -Vi har försökt nå dig på tfn, är du intresserad fortfarande hör av dig.

Detta är så illa skött och är en anledning till att INTE söka jobb hos direktrekryterande företag. De är helt enkelt amatörer på detta.
    Jag hade kanske inte gått vidare men jag skulle ju fan uppskattat chansen.

Svar på tråden Återkoppling arbetsgivare