• Anonym (Semester)

När ska ni anmäla sommarlovsfritids?

När ska ni anmäla behov av sommarlovsfritids?

Vår skola vill ha in barnens anmälningar första veckan i mars. Vi beslutar inte om semester på jobbet förrän tre veckor senare (samma för pappan), så jag har ingen aning om behovet. Samtidigt blir det sura miner om man ändrar sig i efterhand och varje år kommer arga mejl om att de måste kunna planera, men det går ju inte utan information!

Är det så här tidigt överallt?

• Svar på tråden När ska ni anmäla sommarlovsfritids?
  • Jemp

Vi har inte fått frågan än, brukar vara i senare halvan av mars tror jag. Även för oss innan vi fått semestern beviljad. 

Det har dock inte varit några problem att ändra nån vecka hit eller dit vid behov (men ändringarna har inte rört de mest kritiska veckorna). I våra jobb blir det sällan stora skillnader. 

• FruFarfalle

De vill ha in det under mars nångång men jag vet inte slutdatum, vi får besked efter 31/3 i år så lite risk att det blir försent men vi kan se i filen vad de andra har önskat så då vet man lite hur man ligger till. Mannens jobb var redan klara.

jag tycker det är ditt  jobb som är sena, ska man boka något är det ju fullbokat i slutet av april. 

• Anonym (Semester)
    FruFarfalle skrev 2025-02-21 10:56:23 följande:

De vill ha in det under mars nångång men jag vet inte slutdatum, vi får besked efter 31/3 i år så lite risk att det blir försent men vi kan se i filen vad de andra har önskat så då vet man lite hur man ligger till. Mannens jobb var redan klara.

jag tycker det är ditt  jobb som är sena, ska man boka något är det ju fullbokat i slutet av april. 

Sena? Vi får ju besked sista veckan i mars på jobb.
  • FruFarfalle

Jag läste fel och trodde det stod att de ville ha in det i sista veckan i mars. Så ändrar mitt svar till att ja de är tidiga och ditt jobb rätt normalt :D 

• Anonym (Flip)

Vår skola brukar vilja ha besked någon gång i april. Verkar sällan vara några konstigheter, de har fem veckor som ordinarie verksamhet slås ihop för områdets alla fritids och förskolor och de som behöver brukar få
    plats där utan problem. Det är alltid samma fem veckor så man vet vad som gäller varje år och skolorna planerar bemanningen utifrån de veckorna och erfarenhet från tidigare år om ungefär hur många barn som behöver plats.

• Anonym (Semester)
    FruFarfalle skrev 2025-02-21 11:01:00 följande:

Jag läste fel och trodde det stod att de ville ha in det i sista veckan i mars. Så ändrar mitt svar till att ja de är tidiga och ditt jobb rätt normalt :D 

Skönt att vi är fler förvirrade
  • Anonym (Semester)
    Anonym (Flip) skrev 2025-02-21 11:04:22 följande:

Vår skola brukar vilja ha besked någon gång i april. Verkar sällan vara några konstigheter, de har fem veckor som ordinarie verksamhet slås ihop för områdets alla fritids och förskolor och de som behöver brukar få
    plats där utan problem. Det är alltid samma fem veckor så man vet vad som gäller varje år och skolorna planerar bemanningen utifrån de veckorna och erfarenhet från tidigare år om ungefär hur många barn som behöver plats.

Här är det ny organisation för sommarfritids, varför det tydligen är extra viktigt att allt blir helt rätt i tid. Jag är ny på jobbet och vet  inte hur lätt det är att verkligen få önskad semester. Förskola och skola har dessutom olika veckor för när de har sommarverksamhet, samt i helt olika delar av stan.
  • Anonym (hopplöst tidigt)

I vår skola och även förskolan vill veta hopplöst tidigt. Fredagen innan sportlovet. I åratal, minst sedan jag själv gick i skolan, har alla påpekat att ingen, verkligen absolut ingen, får semesterbesked i första halvan av februari, men skolväsendet ger sig inte en tum. Och själklart blir det också varje år bråk då alla måste skriva upp barnen hela sommaren, och sedan ändra när de väl får semesterbesked, och så står skola och förskola där med fulltalig personal och inga barn, och skäller på föräldrarna. 

• Anonym (6-8 v)

Förhoppningsvis så ser väl de flesta föräldrar till att barnen får vara hemma mestadels av sommaren. Dvs man har inte samma veckor semester. 1-2 veckor ihop kan man ju ha och hitta på nåt. 

• Anonym (Semester)
    Anonym (6-8 v) skrev 2025-02-22 20:06:19 följande:

Förhoppningsvis så ser väl de flesta föräldrar till att barnen får vara hemma mestadels av sommaren. Dvs man har inte samma veckor semester. 1-2 veckor ihop kan man ju ha och hitta på nåt. 

Hur tänker du att det på något vis hör ihop med trådens frågeställning?
Svar på tråden När ska ni anmäla sommarlovsfritids?