• Anonym (Jggklll)

Ni som bor på Ekerö, hur pallar ni?

Frugan är förtjust i Ekerö och områden som Stenhamra, Gällstaö etc.

Jag jobbar 9-17 i innerstan. Jag har parkeringsplats men tycker 30 min pendling är i överkant. kommer det inte ta 1-2 timmar att ta sig dit och hem i rusning?

Hur fasiken gör barnen där som går på gymnasiet? De närmsta ligger i Bromma och då blir det till att gå hemifrån 06.00 om man börjar 08.00? Låter ni trötta tonåringar gå upp innan 05? Hur fasiken ska de orka med det jämfört med klasskamrater som går upp 07 varje dag och bor nära skolan?

• Svar på tråden Ni som bor på Ekerö, hur pallar ni?
  • Anonym (Jajs)

Så långt är det väl inte till bromma? Beror på var på Ekerö man bor. Fittja är nära också. Skolskjuts? 
    ja det är lite efter på Ekerö inte mkt service men samtidigt lantligt i en storstadsmiljö omkring det är lite festligt 

• Anonym (Jajs)

Jag menar ska de göra lumpen sen kommer de nog snabbt glömma bort att gnälla om sövmörnar. Min äldsta får tyvärr gå upp halv sex som normala ungar. Han cyklar ibland också om det inte är för mörkt eller halt

• Anonym (Jggklll)
    Anonym (Jajs) skrev 2025-02-20 18:21:03 följande:

Så långt är det väl inte till bromma? Beror på var på Ekerö man bor. Fittja är nära också. Skolskjuts? 
    ja det är lite efter på Ekerö inte mkt service men samtidigt lantligt i en storstadsmiljö omkring det är lite festligt 

Fågelvägen är inte så långt men efter 07 står trafiken till Brommaplan helt stilla. räkna med över en timme från Ekerö C 7-8. sen byten på det
  • Anonym (Jggklll)
    Anonym (Jajs) skrev 2025-02-20 18:22:27 följande:

Jag menar ska de göra lumpen sen kommer de nog snabbt glömma bort att gnälla om sövmörnar. Min äldsta får tyvärr gå upp halv sex som normala ungar. Han cyklar ibland också om det inte är för mörkt eller halt

Så du ser seriöst ingen skillnad på att ha 10 min eller 90 minuter enkel resa till skola/jobb.

ska de göra lumpen innan gymnasiet då?
  • mammatill6

Fast det är väl inte unikt för Ekerö just? Många gymnasieungdomar i stockholm går ju inte i det närmsta utan pendalar till det med rätt inriktning. Mina barn har haft 1,5 timme till skolan redan från mellanstadiet 

• Anonym (Jggklll)
    mammatill6 skrev 2025-02-20 18:29:17 följande:

Fast det är väl inte unikt för Ekerö just? Många gymnasieungdomar i stockholm går ju inte i det närmsta utan pendalar till det med rätt inriktning. Mina barn har haft 1,5 timme till skolan redan från mellanstadiet 

Bor du i tex Täby eller Nacka har du spårbunden trafik in till city på typ 20 min. Det mot 1,5 timme från Ekerö i rusning
  • Anonym (Jajs)
    Anonym (Jggklll) skrev 2025-02-20 18:24:40 följande:
    Så du ser seriöst ingen skillnad på att ha 10 min eller 90 minuter enkel resa till skola/jobb.

ska de göra lumpen innan gymnasiet då?

Ni får bo i en småstad om ni kräver att ha nära till skokan. eller inne i city. Finns folk som bor på Östermalm med tio min promenadtid till gymnasiet, varför inte slå till på ett boende där? 

Nä men börja ställ lite krav på dem redan nu, inget hemskt att få upp tidigt och ta bussen. De är inte 5 år. That?s life. 

• Anonym (Jggklll)
    Anonym (Jajs) skrev 2025-02-20 19:25:23 följande:

Ni får bo i en småstad om ni kräver att ha nära till skokan. eller inne i city. Finns folk som bor på Östermalm med tio min promenadtid till gymnasiet, varför inte slå till på ett boende där? 

Nä men börja ställ lite krav på dem redan nu, inget hemskt att få upp tidigt och ta bussen. De är inte 5 år. That?s life. 

Jag skulle aldrig komma på tanken att kliva upp innan 5 om jag börjar 8. Hur kan jag då kräva det av barnen. 

De allra flesta områden i närheten av Sthlm har ett lokalt gymnasium samt spårbunden trafik när man enkelt kan ta sig till annat. Inte en liten väg som det är konstant trafikstockning på.

nog om det nu. Det är min uppfattning. Någon som faktiskt bor på Ekerö som kan uttala sig?

• Anonym (Jajs)
    Anonym (Jggklll) skrev 2025-02-20 20:01:05 följande:

Jag skulle aldrig komma på tanken att kliva upp innan 5 om jag börjar 8. Hur kan jag då kräva det av barnen. 

De allra flesta områden i närheten av Sthlm har ett lokalt gymnasium samt spårbunden trafik när man enkelt kan ta sig till annat. Inte en liten väg som det är konstant trafikstockning på.

nog om det nu. Det är min uppfattning. Någon som faktiskt bor på Ekerö som kan uttala sig?

Ja men nu finns ju uppenbarligen inte det och därför startar du tråden? Nä men i så fall kan ni ju inte bo där om de eller du inte kan tänka dig att det vore etiskt för dem att gå upp tidigt. 
  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Jggklll) skrev 2025-02-20 18:41:23 följande:
    Bor du i tex Täby eller Nacka har du spårbunden trafik in till city på typ 20 min. Det mot 1,5 timme från Ekerö i rusning
    Aldrig varit med om att det tagit 1,5 timme. Sedan ska ju Ekerövägen få ett till körfält, vilket kommer att snabba på trafiken.
Svar på tråden Ni som bor på Ekerö, hur pallar ni?