• Rabarba

Säga vad jag känner? Känner mig felbehandlad av en person

Är lite i en maktposition och står under en person som har viss inflytande som jag måste rätta mig efter? 
    men om jag känner mig orättvis behandlad och kränkt. Och inte lyssnad på. Ska jag ta då ta upp det med personen i fråga? För vi måste ha en fungerande relation och dialog men jag känner att jag liksom kokar inombords och vet inte hur jag ska lätta på trycket. Det liksom ligger och gnager inom mig!
    men tänker att det kanske lr fel att ta upp det. Kanske bara blir ännu värre? Eller ska jag lägga locket på liksom? 

hm, svårt. Vill inte framstå som en jobbig person som är till besvär men samtidigt så? känns det jobbigt. Och påverkar mitt mående.
    suck! Önska man bara kunde släppa grejer!! 

• Svar på tråden Säga vad jag känner? Känner mig felbehandlad av en person
  • Anonym (Makt)

På vilket sätt står du under personen? Är det en chef eller en kompis, partner, förälder?
    Det bästa är alltid att ta upp det man känner med personen i fråga. Förklara "När du gör såhär känner jag såhär" istället för att säga att "Du beter dig illa" t ex.

• Rabarba
    Anonym (Makt) skrev 2025-02-20 14:53:33 följande:

På vilket sätt står du under personen? Är det en chef eller en kompis, partner, förälder?
    Det bästa är alltid att ta upp det man känner med personen i fråga. Förklara "När du gör såhär känner jag såhär" istället för att säga att "Du beter dig illa" t ex.

Vill inte gå in på i detalj men det är ingen chef. Det är en person som eegentligen ska vara lyhörd och lyssna på vad jag har att säga?
  • Meddelande borttaget
  • Dexter dot com

Jag hade talat om hur jag känner så personen har en chans att ändra sitt beteende om personen är omedveten om hur hen uppfattas.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Inget vettigt svar)

Du skriver varken vilken typ av kontakt ni har eller på vilket sätt personen behandlar dig dåligt. Blir ju omöjligt att ge ett vettigt svar.

• Rabarba
    Anonym (Inget vettigt svar) skrev 2025-02-20 15:16:57 följande:

Du skriver varken vilken typ av kontakt ni har eller på vilket sätt personen behandlar dig dåligt. Blir ju omöjligt att ge ett vettigt svar.

Det är en sjuksköterska jag har kontakt med för provtagning och dels lite samtal. 
    Rabarba skrev 2025-02-20 15:22:31 följande:
    Det är en sjuksköterska jag har kontakt med för provtagning och dels lite samtal. 
    På vilket sätt behandlar hon dig dåligt?
  • Anonym (Skuggan)

Vad har person sagt och gjort som får dig att koka inombords?

• Rabarba
    Anonym (Inget vettigt svar) skrev 2025-02-20 15:33:14 följande:
    På vilket sätt behandlar hon dig dåligt?
    Anonym (Skuggan) skrev 2025-02-20 15:34:47 följande:

Jag äter en medicin och så går jag dit för att mäta rätt halter så jag ligger rätt. Hon säger att jag egentligen inte behöver mediciner utan att det sitter i mitt huvud. Ja jo visserligen då det är psykisk ohälsa men känns fel att jag säga så tycker jag. Sen har hon läst min journal från andra ställen vilket inte känns ok. Läkare och vårdpersonal brukar alltid fråga först om det är ok att de tittar i journal som de själva inte skrivit men hon frågade inte ens. Hade inte nekat men tycker man kan fråga iallafall.
  • Anonym (Sara)
    Rabarba skrev 2025-02-20 16:12:51 följande:

Jag äter en medicin och så går jag dit för att mäta rätt halter så jag ligger rätt. Hon säger att jag egentligen inte behöver mediciner utan att det sitter i mitt huvud. Ja jo visserligen då det är psykisk ohälsa men känns fel att jag säga så tycker jag. Sen har hon läst min journal från andra ställen vilket inte känns ok. Läkare och vårdpersonal brukar alltid fråga först om det är ok att de tittar i journal som de själva inte skrivit men hon frågade inte ens. Hade inte nekat men tycker man kan fråga iallafall.
    Jag förmodar att det är en läkare som skriver ut medicinen och att sjuksköterskan egentligen har ytterst lite att säga till om där.

I så fall tycker jag att du kan kosta på dig att säga ifrån på något vis. Kanske kontakta hennes överordnade. 

Själv hade jag varit frestad att utbrista "Självklart sitter det i huvudet! I vilken kroppsdel skulle man annars vara psykiskt sjuk?"
    Rabarba skrev 2025-02-20 16:12:51 följande:

Nu kan jag inte reglerna, men jag trodde att de ögnar igenom journalen innan ens besök. Så är det där jag går och jag tycker att det är bra, så att de har koll på hela ens sjukdomsbild. Men om det bryter mot några regler, så kan du väl anmäla?
  • burleskburkläsk

Jag undrar hyr gammal TS är ?

Mest nyfilen men vet när jag var yngre så var det svårt inte att lyssna på liknande folk men att inte bli överkörd och försvara sig.

• Rabarba
    Anonym (Inget vettigt svar) skrev 2025-02-20 17:03:44 följande:
    Nu kan jag inte reglerna, men jag trodde att de ögnar igenom journalen innan ens besök. Så är det där jag går och jag tycker att det är bra, så att de har koll på hela ens sjukdomsbild. Men om det bryter mot några regler, så kan du väl anmäla?
    Absolut det håller jag med om. Men det gäller ju anteckningar på själva mottagningen. För att se hela journalen så behöver man gå in i ett annat register och det är lag på att fråga patienten om det är ok. Vart på annat ställe en gång och där frågsde dom.
    Rabarba skrev 2025-02-20 17:25:38 följande:
    Absolut det håller jag med om. Men det gäller ju anteckningar på själva mottagningen. För att se hela journalen så behöver man gå in i ett annat register och det är lag på att fråga patienten om det är ok. Vart på annat ställe en gång och där frågsde dom.
    Anmäl det då.
  • Anonym (Mia)

Kör en variant av: Vilken intressant åsikt. Vad baserar du den på? Har du några studier skulle jag så gärna vilja ta del av dem och jag kan ta upp dem med doktorn som har hand om min behandling.

Vid senare möten kan du bara tacka henne och säga att du känner till de studierna men att din läkare och du valt att behandla på det här viset. 

Med vänliga hälsningar,
    "Show me the studies"-patienten.

• Rabarba
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-20 18:12:05 följande:

Kör en variant av: Vilken intressant åsikt. Vad baserar du den på? Har du några studier skulle jag så gärna vilja ta del av dem och jag kan ta upp dem med doktorn som har hand om min behandling.

Vid senare möten kan du bara tacka henne och säga att du känner till de studierna men att din läkare och du valt att behandla på det här viset. 

Med vänliga hälsningar,
    "Show me the studies"-patienten.

Ja den kanske man kan testa! Tack :)
Svar på tråden Säga vad jag känner? Känner mig felbehandlad av en person