• Anonym (Anonym dotter)

Narcissistisk

Jag lever med en narcissistisk mamma och en pappa som förblindad av min mamma och en lillebror som bara tänker på dig själv och slås.
    jag Är inte den typiska tonåringen ma förväntar sig,jag växte upp snabt för att vara min mammas stöd och lärde mig tidigt att jag alltid ska vara tyst och inte prata om min familj även om det var mycket problem. pga av min mamma har jag alltid haft svårt och stå upp för mig själv och även min psykiska hälsa som nästan tagit kol på mig under hela mitt liv har jag varit min mammas minion och gjort exakt de hon vill men ja är aldrig tillräcklig enligt henne,jag har försökt allt och jag är snart 18 oooh jag älskar mina föräldrar men ja mår så dålig när dom behandlar mig så här. Jag mår så dålig av min Mamma och hon gör saker mot mig så fort ingen annan ser men när de är vi två är jag bara en usel dotter 
    vad kan jag som 17 åring göra för ja vill inte lämna min familj men jag kan inte leva så här längre
  • Svar på tråden Narcissistisk
  • Anonym (A)

Har du pratat med skolkuratorn om din situation?
    Vad är det som din mamma gör som är elakt?

Du säger att du inte vill lämna din familj så jag tolkar ditt inlägg som att du vill att dina föräldrar ska få stöd?
    Är din bror yngre än dig?

Du kan alltid prata med skolkuratorn om ditt mående och hur du har det. Det finns också möjlighet att göra en orosanmälan till socialförvaltningen. Dina föräldrar kommer då kallas till möte där de får ta del av vad som står i anmälan och de kommer erbjudas stöd i sitt föräldraskap. Tror du de skulle vara intresserade av det?

I värsta fall så skulle socialen kunna vara behjälplig med att du får ett eget boende om man anser att din familjesituation är så dålig att du inte kan bo hemma. När du är 17, nästan 18 år är det sällan man placeras i familjehem.

• Anonym (Anonym dotter)

Tack 
    jag har haft socialen sen jag var 13 och jag pratade me kurator då de blev en anmälan men mina föräldrar ändra sig utåt mot socialen och alla vi pratade med och inget förändrades. Min bror är 12 och han har alltid blivit behandlad som guds barn jag är faktiskt lite avundsjuk på honom för att han kan göra allt han vill men jag som 17 åring inte får göra något,min lillebror har ett stort ego och spelar runt 8 timmar per dag och slås med både mig o mamma och andra, han slog mamma när mamma sa till honom att sluta spela,inga konsekvenser för honom.jag ville måla när jag va 14 så blev jag knuffad och inte kunde bo hemma på flera dagar pga av min mamma 

• Anonym (A)
    Anonym (Anonym dotter) skrev 2025-02-20 14:06:40 följande:

Tack 
    jag har haft socialen sen jag var 13 och jag pratade me kurator då de blev en anmälan men mina föräldrar ändra sig utåt mot socialen och alla vi pratade med och inget förändrades. Min bror är 12 och han har alltid blivit behandlad som guds barn jag är faktiskt lite avundsjuk på honom för att han kan göra allt han vill men jag som 17 åring inte får göra något,min lillebror har ett stort ego och spelar runt 8 timmar per dag och slås med både mig o mamma och andra, han slog mamma när mamma sa till honom att sluta spela,inga konsekvenser för honom.jag ville måla när jag va 14 så blev jag knuffad och inte kunde bo hemma på flera dagar pga av min mamma 

Jag tänker att du behöver lyfta sådanna saker med socialen. Att det inte blivit förändringar. Alla barn vill ju leva tillsammans med sina föräldrar, kosta vad det kosta vill, men alla föräldrar är inte bra föräldrar. Att inte bo tillsammans med sina föräldrar innebär ju inte att man aldrig mer ses eller hörs, men att man själv har större möjlighet att välja när man vill ha kontakt.

Det låter som att din mamma (och pappa) behöver stöd i sin föräldraroll både avseende att kunna ta hand om dig och möta dina behov men också din brors. 

Har du några diagnoser som gör livet svårare för dig? Hur går det i skolan?
Svar på tråden Narcissistisk