• Anonym (Anonym)

Vid vilken ålder är det vanligt att barn börjar fundera på sexualitet?

Min 7 åring hade sökt på Google bla hur en snippa/snopp ser ut, hur en rumpa ser ut, hur en snygg rumpa ser ut, hur blabla ser ut naken.

Hur vanligt är det i denna ålder?

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det vanligt att barn börjar fundera på sexualitet?
  • Anonym (r)

Helt normalt. Dags för en prenumeration på KP eller en bra bok på ämnet.

• Anonym (H)

Vanlig nyfikenhet skulle jag säga att det är. Sen kanske pinsamt att ens förälder fick veta att han/hon råkade upptäcka det. Men aja sånt som händer. 

• BeBey

Och varför har hen en tillgång till surfplatta-Internet på den här ålder? Du skapar problemet själv. Inte duktigt alls. 

• BeBey

OBS mitt 7årig barn ju redan vet hur de ser ut, och inte från Internet, men från barnböcker om anatomi. 

• Anonym (Anonym)
    BeBey skrev 2025-02-19 21:29:29 följande:

Och varför har hen en tillgång till surfplatta-Internet på den här ålder? Du skapar problemet själv. Inte duktigt alls. 

Hen lånar våra mobilen ibland för roblox spel med sina kompisar. Gillar att googla på olika djur, fotbollsspelare osv. Alla jämnåriga kompisar har egna mobilen sedan länge. Vårat barn lånar våra mobiler ibland. 

Har flera barnböcker om anatomi, hur barn blir till osv. Hen kan beskriva exakt vad mens är, så kliv ner från din höga häst ;) 
  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 21:19:53 följande:
    Vid vilken ålder är det vanligt att barn börjar fundera på sexualitet?

Min 7 åring hade sökt på Google bla hur en snippa/snopp ser ut, hur en rumpa ser ut, hur en snygg rumpa ser ut, hur blabla ser ut naken.

Hur vanligt är det i denna ålder?

Det beror nog på vad man menar med sexualitet.

Nyfikenhet på kroppen och spänningen med nakenhet e.t.c. kan komma väldigt tidigt.

Men ett mer sexuellt intresse som inkluderar andra kan komma långt senare.
    I mitt fall kom det nog kring 12-13 års ålder och där någonstans började jag med onani och gärna sökte nakenbilder och porr (långt före internets tid).

Men det riktiga sexuella intresset  för tjejer i det verkliga livet kom nog först vid 15. Innan dess var man nöjd med pussar och kramar.

Nu var väl jag lite sen i utvecklingen under tonåren (tidig i utvecklingen under tidigare barndom) och dessutom ligger flickor ca 1,5 år före i fysisk och intellektuell utveckling jämfört med pojkar, så även könet spelar roll.
  • Jemp

Googlingarna är nog inte jättekonstiga, men olämpliga med tanke på vad sökresultaten kan bli. 

• Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2025-02-19 21:38:22 följande:
    Det beror nog på vad man menar med sexualitet.

Nyfikenhet på kroppen och spänningen med nakenhet e.t.c. kan komma väldigt tidigt.

Men ett mer sexuellt intresse som inkluderar andra kan komma långt senare.
    I mitt fall kom det nog kring 12-13 års ålder och där någonstans började jag med onani och gärna sökte nakenbilder och porr (långt före internets tid).

Men det riktiga sexuella intresset  för tjejer i det verkliga livet kom nog först vid 15. Innan dess var man nöjd med pussar och kramar.

Nu var väl jag lite sen i utvecklingen under tonåren (tidig i utvecklingen under tidigare barndom) och dessutom ligger flickor ca 1,5 år före i fysisk och intellektuell utveckling jämfört med pojkar, så även könet spelar roll.
    Ja frågan blev lite väl bred. I detta fallet syftar jag på nyfiken kring nakenhet och kroppar, något intresse för vad sex är eller att vara kär har barnet inte visat något intresse för alls.

Tack för ditt svar! Intressant det där. Förstår ju att förskolebarn tom kan vara otroligt intresserade av kroppar (på ett icke sexuellt sätt). Så det intresset kommer säkert långt innan det du skriver om.
  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 21:48:14 följande:
    Ja frågan blev lite väl bred. I detta fallet syftar jag på nyfiken kring nakenhet och kroppar, något intresse för vad sex är eller att vara kär har barnet inte visat något intresse för alls.

Tack för ditt svar! Intressant det där. Förstår ju att förskolebarn tom kan vara otroligt intresserade av kroppar (på ett icke sexuellt sätt). Så det intresset kommer säkert långt innan det du skriver om.
    Jag skulle nog ha lagt till att det är runt 10 års ålder (om jag minns rätt) som flickorna drar ifrån pojkarna utvecklingsmässigt.
  • Anonym (M)

Ändra inställningar på Google safe search. Annars är det jättevanligt att de blir nyfikna och googlar efter vad som helst.

• BeBey
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 21:37:44 följande:
    Hen lånar våra mobilen ibland för roblox spel med sina kompisar. Gillar att googla på olika djur, fotbollsspelare osv. Alla jämnåriga kompisar har egna mobilen sedan länge. Vårat barn lånar våra mobiler ibland. 

Har flera barnböcker om anatomi, hur barn blir till osv. Hen kan beskriva exakt vad mens är, så kliv ner från din höga häst ;) 
    Jag kan bara tillägga att jag känner synd över att föräldrar ger barn mobiler så tidigt att de mötas med situationer och problemer som inte kunde finnas om de hade inte tillgång till det. 

Enligt mig 7 år är för tidigt att ge barn ett eget mobiltelefon eller tillåt tillgång så lätt till Google. 
  • Anonym (Anonym)
    BeBey skrev 2025-02-20 13:55:09 följande:
    Jag kan bara tillägga att jag känner synd över att föräldrar ger barn mobiler så tidigt att de mötas med situationer och problemer som inte kunde finnas om de hade inte tillgång till det. 

Enligt mig 7 år är för tidigt att ge barn ett eget mobiltelefon eller tillåt tillgång så lätt till Google. 
    Okej.
Svar på tråden Vid vilken ålder är det vanligt att barn börjar fundera på sexualitet?