När är man gammal? När är man ung?
Ja, vad tycker ni?
Ja, vad tycker ni?
Jag tycker att vi kan släppa åldershetsen. Man är i det skicket man är utifrån sin hälsa.
Jag tycker att vi kan släppa åldershetsen. Man är i det skicket man är utifrån sin hälsa.
Tycker man är ung under 30 och gammal över 70. På ett ungefär. Och beroende på sammanhang.
Det ligger i betraktarens öga. Varken mer eller mindre.
Jag är såå rädd att bli gammal. Jag blir 38 i år, men jag känner mig så ung i sinnet fortfarande. Men jag är så rädd att jag inte har rätt att känna så och att ungdomens glansdagar är förbi. Får man festa och gå ut med tjejerna när man är 40? Jag har inga barn, singel för tillfället. Får man leva loppan då? Jag slösade bort mina ungdomsdagar med att vara ordentlig och vuxen. Jag lever ungdomslivet nu. Är rädd att jag är tragisk.
Jag är såå rädd att bli gammal. Jag blir 38 i år, men jag känner mig så ung i sinnet fortfarande. Men jag är så rädd att jag inte har rätt att känna så och att ungdomens glansdagar är förbi. Får man festa och gå ut med tjejerna när man är 40? Jag har inga barn, singel för tillfället. Får man leva loppan då? Jag slösade bort mina ungdomsdagar med att vara ordentlig och vuxen. Jag lever ungdomslivet nu. Är rädd att jag är tragisk.
Så länge man har lust med att gå ut och roa sig så är man aldrig för gammal. De som anser att man är för gammal redan vid 40 års åldern kan inte ha något vidare roligt liv. Sen givetvis har inte alla samma intressen och vissa har aldrig varit den som kanske vart ute så. Men det är en annan sak.
Jag fick barn tidigt så då var det mer lugnt. Nu är de äldre och jag kan leva som jag känner för. Ska jag vara hemma och sitta bara för att jag är 40+. Den dagen kommer tids nog men tills dess så gör jag vad jag vill, när jag känner för det.
Allt är relativt som man brukar säga. Jag är 34 och är äldst på den universitetsutbildning jag går på, men när jag var politiskt engagerad var jag definitivt yngst i partiet. Jag är kanske för gammal för att satsa på att bli OS-gymnast, men jag är inte för gammal för att vidareutbilda mig. Jag har långt kvar till pensionen. Min faster höll på att utbilda sig till sjuksköterska i tjugoårsåldern när hon blev tvungen att ta studieuppehåll för att hon var gravid, sen tyckte hon inte det var värt att fortsätta utbilda sig. Men när hon fyllde femtio ångrade hon att hon inte utbildade sig färdigt och sökte in på sjuksköterskeutbildningen på nytt, från början. 53 år gammal tog hon examen och har ännu några år kvar innan hon går i pension, och det var ett av hennes livs bästa beslut, säger hon.
Jag känner en kvinna som trodde hon skulle dö någonstans i 50-60-årsåldern, hon blev mamma som sjuttonåring och kände sig medelålders när hon fyllde tjugoåtta. Nu är hon över sextio och ångrade att hon inte passade på att leva mer när hon var yngre istället för att skylla på att hon blivit för gammal för allt bara för att hon blev mamma så ung.
Numera håller sig många unga och fräscha allt längre upp i åldern, själv har jag ofta svårt att bedöma ålder på folk, vissa som ser ut som 30 kan vara 50, en del som ser ut som 60 kan vara betydligt yngre. I en tråd som postades i en grupp på Facebook där de som kommenterade fick posta bilder på sig själva och andra skulle gissa deras åldrar, var det många som gissade fel på + - 10 år eller mer.
Handlar mycket om hur man är som person och hur bra man tar hand om sig själv, men som någon skrev i första kommentaren, skippa åldersfascismen, vi är så unga eller gamla som vi känner oss.
Och jag är 34 och känner mig istället ganska gammal, absolut inte ung. Har tre barn, varav de äldsta går i högstadiet. Levt vuxenliv med sambo etc sen innan jag ens fyllt 17. Lyckligt skild sen två år och börjar först nu inse att jag kanske inte är så gammal ändå.