Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar
Jag har barn med en man som reser en del. Han är borta en vecka i månaden ungefär, samt någon middag då och då. Barnen har aktiviteter och jag jonglerar då dessa, samt middagslagning, läxläsning och så vidare. Ibland krockar det, eller så blir ett syskon sjukt och jag får då be någon annan förälder om hjälp med transport till och från fritidsaktivitet.
Så fort min man är ensam med barnen och det vankas aktivitet, lejer han ut det på andra föräldrar. Det gör att jag känner att jag inte riktigt kan be om hjälp, även om jag skulle behöva det. Han har liksom nyttjat tillfället redan.
Vi har ingen tradition av att "hjälpa varandra" och andra föräldrar är inte intresserade av att få hjälp med hämtning från aktiviteten. Därför blir det bara att vi nyttjar deras välvilja.
'
Jag tycker att han kan steppa upp. Om jag klarar att fixa middag, och hämta på aktivitet tillsammans med syskon, tycker jag att han kan fixa det någon gång i alla fall. Nu har det blivit att jag drar mig från att förlägga saker på dessa aktivitetsdagar, för att inte belasta kompisars föräldrar. Han vill helst också att jag ska ordna hämtningen genom att kontakta andra föräldrar, men där har jag satt ner foten. Det får han lösa själv.
Tänker jag fel?