• Anonym (Mamma)

Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar

Jag har barn med en man som reser en del. Han är borta en vecka i månaden ungefär, samt någon middag då och då. Barnen har aktiviteter och jag jonglerar då dessa, samt middagslagning, läxläsning och så vidare. Ibland krockar det, eller så blir ett syskon sjukt och jag får då be någon annan förälder om hjälp med transport till och från fritidsaktivitet.

Så fort min man är ensam med barnen och det vankas aktivitet, lejer han ut det på andra föräldrar. Det gör att jag känner att jag inte riktigt kan be om hjälp, även om jag skulle behöva det. Han har liksom nyttjat tillfället redan.

Vi har ingen tradition av att "hjälpa varandra" och andra föräldrar är inte intresserade av att få hjälp med hämtning från aktiviteten. Därför blir det bara att vi nyttjar deras välvilja.
    '
    Jag tycker att han kan steppa upp. Om jag klarar att fixa middag, och hämta på aktivitet tillsammans med syskon, tycker jag att han kan fixa det någon gång i alla fall. Nu har det blivit att jag drar mig från att förlägga saker på dessa aktivitetsdagar, för att inte belasta kompisars föräldrar. Han vill helst också att jag ska ordna hämtningen genom att kontakta andra föräldrar, men där har jag satt ner foten. Det får han lösa själv.

Tänker jag fel?

• Svar på tråden Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar
  • Aliona

Om man får hjälp av andra  så bör man ju ge tillbaka. Även om de andra förälsrarna inte ber om hjälp, så är det rimligt att ni erbjuder att skjutsa de andra barnen till akriviteter, ta med dem på grejer, har dem hemma hos et osv. Gör aldrig din man det? Jag tänker eftersom han så gärna lejer ut på andra. Om han hade fått ta hand om barnens kompisar också veckan därpå så skulle han kanske inte vara så snabb att lämna över barnen på andra så fort han får chansen. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara att skjutsa, men ha lektträff hemma tex eller ta med dem nånstans. 

Jag reser också mycket i jobbet. Inte lika ofta som din man, men jag kan vara borta 2-3 veckor åt gången. Det är ju självklart att jag vill vara med barnet när jag kommer hem, dels för att jag har saknat honom så mycket, dels för att avlasta andra föräldern. 

• Anonym (Erika)

Om jag har uppfattar det rätt så tar du ett stort ansvar med allt roddande 1 vecka/ månad och när mannen är hemma de resterande veckorna så tar han hjälp av andra föräldrar? 

Är man två vuxna hemma så får väll en vara hemma och ta fixet där medan den andra tar barnet till träningen? 

eller är du också borta? 

kändes lite oklart .

• Anonym (gammal kärring)

Jag har i alla fall aldrig varit bitter över att köra fler gånger när det var stressade ensamma mammor som behövde hjälp med skjuts av barn eller en lekeftermiddag så de själva hann göra saker som annars blev omöjliga.

Jag tänkte att det kunde jag bjuda på, som bara hade ett barn och har bra med resurser även på andra sätt. 

Vi borde alla vara lite extra snälla mot småbarnsföräldrar tycker jag.
    Det är år som flyger fort förbi men de kan vara väldigt krävande.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Erika) skrev 2025-02-19 19:25:00 följande:

Om jag har uppfattar det rätt så tar du ett stort ansvar med allt roddande 1 vecka/ månad och när mannen är hemma de resterande veckorna så tar han hjälp av andra föräldrar? 

Är man två vuxna hemma så får väll en vara hemma och ta fixet där medan den andra tar barnet till träningen? 

eller är du också borta? 

kändes lite oklart .

Varje gång jag råkar vara borta vid aktivitetsdag, lejer min man ut hämtning och lämning på andra föräldrar. Jag är alltså inte hemma då, utan borta. Han är borta ungefär hälften av aktivitetskvällarna, antingen på resa eller andra uppdrag och då roddar jag ihop både hämtning (bara hämtning krävs då det ligger nära skolan och barnet går själv dit), middag, dra dit syskon, etc. Men om jag någon gång behöver hjälp, kanske på grund av akut syskon, att jag själv är krasslig eller för att något kört ihop sig, har han redan ?nyttjat? all hjälp känner jag. 
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-02-19 19:17:17 följande:

Om man får hjälp av andra  så bör man ju ge tillbaka. Även om de andra förälsrarna inte ber om hjälp, så är det rimligt att ni erbjuder att skjutsa de andra barnen till akriviteter, ta med dem på grejer, har dem hemma hos et osv. Gör aldrig din man det? Jag tänker eftersom han så gärna lejer ut på andra. Om han hade fått ta hand om barnens kompisar också veckan därpå så skulle han kanske inte vara så snabb att lämna över barnen på andra så fort han får chansen. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara att skjutsa, men ha lektträff hemma tex eller ta med dem nånstans. 

Jag reser också mycket i jobbet. Inte lika ofta som din man, men jag kan vara borta 2-3 veckor åt gången. Det är ju självklart att jag vill vara med barnet när jag kommer hem, dels för att jag har saknat honom så mycket, dels för att avlasta andra föräldern. 

Nej, han roddar inte ihop lekträffar. Det gör jag. Det blir inte så ofta, eftersom kompisarna har så sjukt mycket aktiviteter. 
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-19 19:37:56 följande:
    Varje gång jag råkar vara borta vid aktivitetsdag, lejer min man ut hämtning och lämning på andra föräldrar. Jag är alltså inte hemma då, utan borta. Han är borta ungefär hälften av aktivitetskvällarna, antingen på resa eller andra uppdrag och då roddar jag ihop både hämtning (bara hämtning krävs då det ligger nära skolan och barnet går själv dit), middag, dra dit syskon, etc. Men om jag någon gång behöver hjälp, kanske på grund av akut syskon, att jag själv är krasslig eller för att något kört ihop sig, har han redan ?nyttjat? all hjälp känner jag. 
    Då får du väl pika honom och fråga när han ska erbjuda sig att köra åt de andra föräldrarna, om han inte vill ha rykte om sig att vara en Ove Sundberg.

Säg att du skäms för hans beteende, för det gör du ju. 

Avsluta med: - Ja, en Ove Sundberg har säkert mycket pengar, men han är inte direkt någon som kvinnor tänder på, om du fattar?
  • Tow2Mater

Vet inte hur du ska kunna ändra honom. Be honom stanna vid McDonalds och ge barnen mat istället for att laga mat hemma om det underlättar for honom att kunna skjutsa till aktiviteter.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2025-02-19 19:44:40 följande:
    Då får du väl pika honom och fråga när han ska erbjuda sig att köra åt de andra föräldrarna, om han inte vill ha rykte om sig att vara en Ove Sundberg.

Säg att du skäms för hans beteende, för det gör du ju. 

Avsluta med: - Ja, en Ove Sundberg har säkert mycket pengar, men han är inte direkt någon som kvinnor tänder på, om du fattar?
    Det är ingen körning. Det är hämtning till fots. De flesta föräldrar låter barnen gå själva och hämtar sen direkt efter jobbet. Han tar inte heller åt sig av pikningar. Och hans beteende går ju ut över mig, känner jag. 
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-19 19:50:26 följande:
    Det är ingen körning. Det är hämtning till fots. De flesta föräldrar låter barnen gå själva och hämtar sen direkt efter jobbet. Han tar inte heller åt sig av pikningar. Och hans beteende går ju ut över mig, känner jag. 
    Och då får du väl förklara det för honom och höra om han bryr sig.

Men det låter ju som ett övergående problem om det redan är så att barnen går själva dit och klarar sig själva under aktiviteten. Hur länge är det tills de faktiskt kan ta sig hem själva?
  • Anonym (Göran.)

Din man är en utnyttjare, egoist och fräck som f@n. 

pinsam också. Han tar och tar och beter sig förmodligen likadant i andra situationer. 

han utnyttjar människor. Han saknar samvete. 

Svar på tråden Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar