• annalovi

Vänta ut utomkvedshavandeskap?

Ja, det här är en j*vla historia...
    Blev gravid trots p-piller.
    Upptäckte det alltså tidigt då mensen inte kom när jag skulle göra uppehåll med tabletterna.
    Påbörjade medicinsk abort på BM + 3. 
    I samband med att jag fick tabletterna tog också ett hCG via blodprov samt ett VUL. Ingen graviditet i livmodern konstaterades så jag fick tid en vecka senare för uppföljning. Tog tabletterna som jag skulle, men enbart lite rosa flytning kom. Nästa tid hade hCG stigit, fortfarande inget synligt på VUL. Fick en till omgång cytotec. 
    Ingen blödning, bara kraftiga sammandragningar. Fick tid 4 dagar efter det, måndag 17/2. Då hade hCG tredubblats. Ingen graviditet fanns heller i livmodern, det enda som syntes var en 2 cm stor sammanfaller cysta och mörk vävnad på vänster äggstock. Lades då in akut för operation under natten/morgonen.
    Tisdag 18/2 togs nytt hCG och då hade det sjunkit. Hade inte haft blödning under natten. Fick då valet att gå hem och "vänta ut" att kroppen skulle ta hand om X:ett själv eller ta en cellgiftsspruta. Valde TT gå hem. Nästa tid på fredag. Är väldigt chockad efter allt detta och vet inte om jag fattat rätt beslut. Kan ett utomkvedshavandeskap gå tillbaka av sig själv? Erfarenheter kring detta?
    Undrar också hur hcG kunde drastiskt sjunka från en dag till den andra... Fick inget svar av läkaren heller. Är rädd och väldigt förvirrad. Alla Erfarenheter kring detta är välkommet.

• Svar på tråden Vänta ut utomkvedshavandeskap?
  • Anonym (Li)

Vad synd att de inte såg till att du hade förstått deras plan innan du gick hem. Förstår att du är förvirrad. Ring avdelningen och be att få tydliga instruktioner vad du ska förvänta dig närmsta dagarna, om det blir nån uppföljning och vid vilka symtom du ska söka igen.

Stå på dig, du har rätt till detta :)
    /Doktorn 

• annalovi
    Anonym (Li) skrev 2025-02-19 15:47:58 följande:

Vad synd att de inte såg till att du hade förstått deras plan innan du gick hem. Förstår att du är förvirrad. Ring avdelningen och be att få tydliga instruktioner vad du ska förvänta dig närmsta dagarna, om det blir nån uppföljning och vid vilka symtom du ska söka igen.

Stå på dig, du har rätt till detta :)
    /Doktorn 

Dom var ganska fundersamma själva, frågade så mycket jag kunde, men fick inga tydliga svar 😭
Svar på tråden Vänta ut utomkvedshavandeskap?