Menscyklisk bipolaritet
Jag har under många år kämpat med ett sviktande humör och för ett par veckor träffade jag äntligen en läkare som förklarade så att jag förstod.Han kallade mitt tillstånd för menscyklisk bipolaritet. Det är ingen diagnos men förklarar mitt tillstånd. Har påbörjat behandling med stämningsstabiliserande läkemedel och de senaste två veckorna (vinter och höst) har faktiskt varit helt okej. Vi ska öka medicineringen snart.
Men vill gärna dela med mig för att fler ska förstå.

Jag är låg, trött och utmattad. Mot slutet av mensen känns det som att jag vaknar sakta upp från en lång dvala. Som att dimman lättar och jag ser klart igen.

Energin blomstrar, jag kan allt! Startar nya projekt, presterar högt på jobbet, tränar som en dåre och mår som en queen.

Jag är hög på livet. Kärlek åt alla och kåt som satan. Under denna period kan jag bli manisk och snudd på psykotisk.

Går in i djup depression. Livet suger, ingenting är roligt. Blir arg som ett bi och gråter floder. Här kan jag bli ganska självdestruktiv och till och med tycka att livet inte är värt att leva längre. Vid två tillfällen blivit inlagd på psykiatrisk avdelning på grund av starka självmordstankar.
Hoppas kunna hjälpa någon som befinner sig i samma situation som mig. Eller kanske en uppgiven älskare som läser och känner igen sin kära (min sambo har känt sig väldigt maktlös i min berg-och-dalbana av känslor). Det finns hjälp att få. Kram på er