Anonym (allergiker deluxe) skrev 2025-02-22 17:40:18 följande:
Vissa av oss är inte glutenintoleranta utan veteproteinallergiker, och det kan ge alla möjliga konstiga symptom inklusive ledvärk och svullnad. Jag fick ont i händer och fötter och svullna kuddar under fötterna av det när det var som värst.
Vete är svårt att utesluta på proteinnivå men det första du ska göra är att sluta köpa och äta mat inte bara med vete utan med tillsatser som glukossirap, druvsocker, dextros, maltodextrin (finns ofta i kryddmixar). Allt det kan ha ursprung i vetekolhydrater.
Men står det (majs) efter så är det från majs och då är det ok.
Du ska bara köpa mat som inte har en innehållsförteckning- det är det enklaste rådet.
En annan sak att läsa på om är histaminintolerans, för även det ger symptom i hela kroppen, men en del reagerar mer med magen, andra mest med huden.
Det värsta man kan äta som histaminintolerant är t.ex. tonfisk, skaldjur, jästextrakt, sojasås, långlagrad chark, lagrad ost, rött vin, svartpeppar, röda tomater (gula går bra), mörk choklad och fermenterade grönsaker.
Alkohol verkar så att den frisätter mer av kroppens egna histamin, så om man redan har en allergisk reaktion och fullt med histamin som drar runt och hög inflammationsnivå så blir den ännu värre med sprit.
Vill du absolut ha alkohol så fungerar bubbel och ekovin/naturvin samt gindrinkar betydligt bättre än rött vin och sprit på vete eller kornmalt. Men har man akuta symptom när man dricker är det enda raka att inte dra i sig alkohol på ett tag.
Be läkare om blodprov för att kolla glutenintolerans och att de också tar blodprov för att se om du har antikroppar mot vete (= veteallergi).
Be läkare om recept på antihistamin (t.ex. cetirizin) för att dämpa dina symptom medan de utreder.
Histaminintolerans kan man också ta blodprov för men det ger inte så mycket eftersom diagnosen mer utgår från att du får besvär av histaminrik mat och det är rätt många som egentligen är lite känsliga för histamin (att bli extra dålig av kräftskiva fast man annars tål den mängden sprit är ett typiskt exempel) men inte så extremt som de som får diagnosen.
Om du äter ren mat några månader kommer kroppen att må bättre och bli mindre "hysterisk" för minsta lilla. Då kan man långsamt utmana och ta tillbaka en del av de matvaror som man har fått leva utan.
Mycket information här. Ska gå igenom det allt till punkt o pricka.
Men vill bar berätta om mina allergier. Är allergisk mot;
Vete tror jag? Det baserat på vetebröd, surdegsbröd kan jag inte äta alls.
Även allergisk mot: Potatis, MAJS. kiwi, tomater, honungsmelon, skaldjur (kan jag dö av), ärtor, lax, men kan äta tonfisk, samt mjölk, fil, yoghurt. Trodde att jag kunde äta spenat, men det blir blodsmak i munnen (ja, det innehåller ju mycket järn.) Även så kål grönsaker.
Tål inte öl, cider eller rödvin, vodka, whiskey. Äter mest cayennepeppar (varit beroende av det då jag inte använder mig utav såser.) även allergisk mot Saffran, cornflakes, puffar, rödbeta. Försökt provat alger, som jag inte tålde tydligen (trodde det var min lösning nämligen.)
Nyser och får rinnande näsa av swiechernöt-choklad och blir trött.
Har haft kontakt med vårdcentralens dietist som säger att jag ska försöka äta allt det där i princip. Så det ta ju stopp då jag vet att det inte fungerar efter så många år av plågor. Avokado är ungefär som att känna lukten av ett lik för mig, klarar alltså inte ens lukten, likadant med saffran.
När jag sökt hjälp eller pratat med självutnämnda dietist gurus så slutar det alltid med att de blir sura på mig då jag faktiskt är allergisk mot det dom tror sig veta inte alls skulle ge reaktion.
Trots detta så äter jag pasta. Ätit ikväll och jag känner hur huden under fötterna drar ihop sig. Nu när jag inte äter pasta lika ofta så slipper jag svullnaderna under fötterna men dom kryper konstant och känns febriga. Inte ens bearneise sås klarar jag (fast det är så jäkla gott!!!)
Jag kommer alltså ingenstans med dietisten och blir konstant misstrodd.
Saker jag klarar äta, kyckling, ris, ägg, äggnudlar. Något annat vet jag faktiskt inte? Jo, vattenmelon funkar.
Tänkte jag skulle försöka baka bröd på rismjöl.