• Anonym (Inte kul)

Reaktion i fötterna när man behöver göra nr 2?

Tänkte höra om någon hört talats om något liknande eller känner till detta.

Först äter jag sedan när kroppen reagerar om att det är dags att göra nr 2 så får jag stark smärta i vänstra delen av magen. Samband med detta så påverkas fötterna enormt. Det känns som tusen myror, sulorna kan dra ihop sig och gör nt att gå på fötterna och i värsta fall så får jag så kraftiga sendrag i fötterna av detta att jag svullnar upp under fötterna och kan inte gå. Detta sker som värt t ex efter att ha ätit bröd, pizza, pasta. Dvs att jag tydligt ser el relation gentemot gluten. Men även på alkohol, kryddor och laktos. Vid laktos är smärtan outhärdlig. 

Det börjar alltså med att jag känner smärta i vänstra sidan av magen som sagt, och känner att jag måste gå på toa. Gör jag inte det så får jag ångra mig grovt då jag inte kan stå på fötterna därefter och det kan sitta i 3-5 dagar efter. 

Detta är ett riktigt stort problem för mig som stör mig då man får gå och halta i några dagar på arbetet och varenda steg gör så fruktansvärt ont. För att sedan försvinna helt då jag undviker gluten och laktos när det är som värst. 

Är inte utredd för gluten intolerans.
    Har kollat mig för gikt och det hade jag inte även om jag kan känna lika dant i fötterna när blåsan blir fylld och det blir bråttom till toan.

• Svar på tråden Reaktion i fötterna när man behöver göra nr 2?
  • Anonym (Inte kul)

När det är som värst i fötterna så brukar jag likna det med att det känns som 1000 getingstick. Kan inte sova kan inte gå eller stå på foten. Mest är det höger foten som blir drabbar men ibland blir det i vänstra foten. Men det är sällan. 

Har sökt hjälp för min fötter sedan jag var 16 år men det är aldrig någon som hittar något förutom att dom ser att min fötter / fot är extremt svullen.
    Så man tryckte på att jag skulle skaffa mig dyra sulor i skorna men det fungerade inte alls. Utan snarare så blev det värre med dom då fötterna inte klarade något som helst tryck. Och det känns som att jag gå på skelettet.

Det är iallfall inte skor / sulor som är felet för mig utan detta kommer inne från magen. Det är startskottet och jag känner av i fötterna varje dag efter varje måltid. Men nu har jag lärt mig vad jag kan äta mer eller mindre ( så äter i princip ingenting förutom ensidig kost som jag vet att jag inte får stora problem utav, t ex kyckling och ris. Såser undviker jag helt. Kan inte äta någon sås vad jag vet.

• Anonym (Nej men)

Nej, det har jag aldrig hört talas om, men har själv något liknande som händer mig, nämligen att mina fötter blir brännheta och gör ont när jag behöver kissa. Jag vet verkligen inte varför. 

• Mkay

Det enda jag har att tillägga om detta är att om du ska ha ont i magen när du behöver bajsa så är det logiskt att det är vänstra delen av magen då det är där sista delen av tarmen går innan den når anuset. Om du vet vad du får detta av är väl det logiska att undvika dessa grejer, är du intolerant/allergisk/känslig mot dessa matsalar finns det ändå ingen kur mot det att leta efter. 

• Anonym (Lilla My)

Har ett liknande fenomen

När jag har urinvägsinfektion och kissar taggtråd blir mina handflator illröda och tusen nålar sticker i dem.

Har aldrig sökt för detta eftersom det försvinner så snart UVI är botad.  

• burleskburkläsk
    Anonym (Nej men) skrev 2025-02-18 04:02:53 följande:

Nej, det har jag aldrig hört talas om, men har själv något liknande som händer mig, nämligen att mina fötter blir brännheta och gör ont när jag behöver kissa. Jag vet verkligen inte varför. 

Om jag ätit förmycket (förr var jag duktig på det hehe) då fick jag ont i vänster nackmuskel.

Om jag verkligen måste urinera så ilar det i mina tänder.

Alla har vi nog nåt sånt.
  • Anonym (allergiker deluxe)

Vissa av oss är inte glutenintoleranta utan veteproteinallergiker, och det kan ge alla möjliga konstiga symptom inklusive ledvärk och svullnad. Jag fick ont i händer och fötter och svullna kuddar under fötterna av det när det var som värst.

Vete är svårt att utesluta på proteinnivå men det första du ska göra är att sluta köpa och äta mat inte bara med vete utan med tillsatser som glukossirap, druvsocker, dextros, maltodextrin (finns ofta i kryddmixar). Allt det kan ha ursprung i vetekolhydrater.

Men står det (majs) efter så är det från majs och då är det ok.

Du ska bara köpa mat som inte har en innehållsförteckning- det är det enklaste rådet.

En annan sak att läsa på om är histaminintolerans, för även det ger symptom i hela kroppen, men en del reagerar mer med magen, andra mest med huden.

Det värsta man kan äta som histaminintolerant är t.ex. tonfisk, skaldjur, jästextrakt, sojasås, långlagrad chark, lagrad ost, rött vin, svartpeppar, röda tomater (gula går bra), mörk choklad och fermenterade grönsaker.

Alkohol verkar så att den frisätter mer av kroppens egna histamin, så om man redan har en allergisk reaktion och fullt med histamin som drar runt och hög inflammationsnivå så blir den ännu värre med sprit.

Vill du absolut ha alkohol så fungerar bubbel och ekovin/naturvin samt gindrinkar betydligt bättre än rött vin och sprit på vete eller kornmalt. Men har man akuta symptom när man dricker är det enda raka att inte dra i sig alkohol på ett tag.

Be läkare om blodprov för att kolla glutenintolerans och att de också tar blodprov för att se om du har antikroppar mot vete (= veteallergi).
    Be läkare om recept på antihistamin  (t.ex. cetirizin) för att dämpa dina symptom medan de utreder.

Histaminintolerans kan man också ta blodprov för men det ger inte så mycket eftersom diagnosen mer utgår från att du får besvär av histaminrik mat och det är rätt många som egentligen är lite känsliga för histamin (att bli extra dålig av kräftskiva fast man annars tål den mängden sprit är ett typiskt exempel) men inte så extremt som de som får diagnosen.

Om du äter ren mat några månader kommer kroppen att må bättre och bli mindre "hysterisk" för minsta lilla. Då kan man långsamt utmana och ta tillbaka en del av de matvaror som man har fått leva utan.

• Anonym (Inte kul)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2025-02-22 17:40:18 följande:

Vissa av oss är inte glutenintoleranta utan veteproteinallergiker, och det kan ge alla möjliga konstiga symptom inklusive ledvärk och svullnad. Jag fick ont i händer och fötter och svullna kuddar under fötterna av det när det var som värst.

Vete är svårt att utesluta på proteinnivå men det första du ska göra är att sluta köpa och äta mat inte bara med vete utan med tillsatser som glukossirap, druvsocker, dextros, maltodextrin (finns ofta i kryddmixar). Allt det kan ha ursprung i vetekolhydrater.

Men står det (majs) efter så är det från majs och då är det ok.

Du ska bara köpa mat som inte har en innehållsförteckning- det är det enklaste rådet.

En annan sak att läsa på om är histaminintolerans, för även det ger symptom i hela kroppen, men en del reagerar mer med magen, andra mest med huden.

Det värsta man kan äta som histaminintolerant är t.ex. tonfisk, skaldjur, jästextrakt, sojasås, långlagrad chark, lagrad ost, rött vin, svartpeppar, röda tomater (gula går bra), mörk choklad och fermenterade grönsaker.

Alkohol verkar så att den frisätter mer av kroppens egna histamin, så om man redan har en allergisk reaktion och fullt med histamin som drar runt och hög inflammationsnivå så blir den ännu värre med sprit.

Vill du absolut ha alkohol så fungerar bubbel och ekovin/naturvin samt gindrinkar betydligt bättre än rött vin och sprit på vete eller kornmalt. Men har man akuta symptom när man dricker är det enda raka att inte dra i sig alkohol på ett tag.

Be läkare om blodprov för att kolla glutenintolerans och att de också tar blodprov för att se om du har antikroppar mot vete (= veteallergi).
    Be läkare om recept på antihistamin  (t.ex. cetirizin) för att dämpa dina symptom medan de utreder.

Histaminintolerans kan man också ta blodprov för men det ger inte så mycket eftersom diagnosen mer utgår från att du får besvär av histaminrik mat och det är rätt många som egentligen är lite känsliga för histamin (att bli extra dålig av kräftskiva fast man annars tål den mängden sprit är ett typiskt exempel) men inte så extremt som de som får diagnosen.

Om du äter ren mat några månader kommer kroppen att må bättre och bli mindre "hysterisk" för minsta lilla. Då kan man långsamt utmana och ta tillbaka en del av de matvaror som man har fått leva utan.

Mycket information här. Ska gå igenom det allt till punkt o pricka. 

Men vill bar berätta om mina allergier. Är allergisk mot;

Vete tror jag? Det baserat på vetebröd, surdegsbröd kan jag inte äta alls.
    Även allergisk mot: Potatis, MAJS. kiwi, tomater, honungsmelon, skaldjur (kan jag dö av), ärtor, lax, men kan äta tonfisk, samt mjölk, fil, yoghurt. Trodde att jag kunde äta spenat, men det blir blodsmak i munnen (ja, det innehåller ju mycket järn.) Även så kål grönsaker.

Tål inte öl, cider eller rödvin, vodka, whiskey. Äter mest cayennepeppar (varit beroende av det då jag inte använder mig utav såser.) även allergisk mot Saffran, cornflakes, puffar, rödbeta. Försökt provat alger, som jag inte tålde tydligen (trodde det var min lösning nämligen.) 

Nyser och får rinnande näsa av swiechernöt-choklad och blir trött.

Har haft kontakt med vårdcentralens dietist som säger att jag ska försöka äta allt det där i princip. Så det ta ju stopp då jag vet att det inte fungerar efter så många år av plågor. Avokado är ungefär som att känna lukten av ett lik för mig, klarar alltså inte ens lukten, likadant med saffran. 

När jag sökt hjälp eller pratat med självutnämnda dietist gurus så slutar det alltid med att de blir sura på mig då jag faktiskt är allergisk mot det dom tror sig veta inte alls skulle ge reaktion.

Trots detta så äter jag pasta. Ätit ikväll och jag känner hur huden under fötterna drar ihop sig. Nu när jag inte äter pasta lika ofta så slipper jag svullnaderna under fötterna men dom kryper konstant och känns febriga. Inte ens bearneise sås klarar jag (fast det är så jäkla gott!!!)

Jag kommer alltså ingenstans med dietisten och blir konstant misstrodd.

Saker jag klarar äta, kyckling, ris, ägg, äggnudlar. Något annat vet jag faktiskt inte? Jo, vattenmelon funkar.

Tänkte jag skulle försöka baka bröd på rismjöl. 

• Anonym (Haha)

När jag börjar bli förkyld så ilar det i vissa tänder - kroppen är fantastisk

• burleskburkläsk
    Anonym (Haha) skrev 2025-02-22 21:53:36 följande:

När jag börjar bli förkyld så ilar det i vissa tänder - kroppen är fantastisk

När man lär sig att lyssna på kroppen så är det fantastiskt.
  • Anonym (Inte kul)

Skrev fel, är allergisk mot mjölk, fil och yoghurt.

Oj då, då har vi mer att fundera på.

Fast konstigt om du tål tonfisk, det går inte riktigt ihop med histaminkänslighet. En klurig sak där är dock att det inte är alltid man reagerar direkt- kroppen reagerar på medelvärdet över ett par dygn och en del får känslan att de tål en sak men reaktionen kommer först ett dygn senare när kroppens histaminhink blir full, och då är det lätt att koppla reaktionen till en annan måltid eller matvara.

Avokado är rätt högt i histamin, spenat är också ganska besvärligt.
    Vitfisk tåldes bra när jag var jättedålig, frusen spättafilé eller torsk fick det ofta bli då, och så fågel elller vilt. Fläskkött är dåligt, nötkött tålde jag inte alls heller i början men inga problem nu.

Tyvärr är svensk vård 20 år efter sin tid vad gäller dessa problem. Här är länk till ett patientsällskap i Schweiz, där det finns samlad kunskap om histamin i livsmedel.

www.histaminintoleranz.ch/

Matlistor på engelska med angivna siffror noll-3 hur histaminrikt ett livsmedel är (samt även om det frisätter histamin i kroppen eller blockar det) finns här:

www.mastzellaktivierung.info/de/downloads.html

Men det verkar då som du också reagerar mot hela gruppen nattskatteväxter (står ibland "nattskuggeväxter")- till dessa hör bland annat potatis, tomat, paprika, chili och aubergine.

Då föreslår jag att du tar klyftad sötpotatis istället, för den är inte i den gruppen växter. Jag kunde ugnsbaka sötpotatis, morot och palsternacka t.ex. när jag var som sämst. Lite ugnsbakad rödlök är också bra för den innehåller quercetin, ett ämne som hjälper kroppen att hantera histamin. Silverlök är en lök helt fri från histamin, den äter även de som knappt kan äta alls.

Ät ris/rena risnudlar ett tag (för glutenfri pasta är ju vanligen gjord på ris/majs eller ibland ärter). Hur är det med linser? Soppa på röda linser och lite gul lök kan vara ganska trevligt. Linspasta finns och om du ändå tänker äta vetepasta så kanske det vore bättre med pasta som i alla fall delvis är gjord av annat?

Jag tål inte heller ett par konserveringsmedel så färdig bea är no-no för mig. Lagar jag den själv tål jag bättre, men problemet är att t.o.m. processerna för att  tillverka ättika och vinäger kan innehålla vete. När jag var som värst kunde jag bara äta en sorts senap. Perstorps ättika är ok och Johnnys senap, t.ex. Det är helt hysteriskt men det var så noga i början, annars fick jag så mycket utslag och klåda på hela mig att jag inte kunde tänka eller jobba. 

Vad gäller bakning så prova durramjöl, finns i vanliga butiker men i större pack på rawfoodshop. Teffmjöl smakar lite som svamp och funkar till matpaj.

Sen finns det som du skrev rismjöl, till kakor kan man ocså ta kokosmjöl.

Jag gillar inte bovete och det är ofta kontaminterat av vete men Wermlands bovetemjöl ska vara fritt från vete, en del gillar att göra gröt och pannkakor av det.

Mina bästa livsmedel när jag var superkänslig var fryst mango och frysta blåbär, rotsaker i ugn med fisk eller kyckling, och broccoli och rödlök. När jag skulle börja äta nötkött igen kunde jag äta en tesked färs innan kroppen reagerade med eksem på hela mig.

Utan antihistamintabletter (och då talar vi 2-4 ggr dagsdos) hade jag inte klarat att jobba eller fungera den perioden.

En annan sak att veta om är att om ens tarm är skadad av vete så kan det ge en sekundär känslighet mot mjölkprodukter. Det betyder att om du kan undvika vete och få din tarm att läka så kanske du kan tåla mjölkprodukter bättre. Min mamma levde i 30 år smal som en sticka och trodde att hon inte tålde feta mjölkprodukter fast det var vete hon inte kunde äta. När vetet kom bort tålde hon både grädde och smör men väljer fortfarande laktosfritt.

FB-grupper som kan vara till hjälp eller inspiration:

Histaminintolerans- recept

Not: Matlistan från Schweiz kallas SIGHI-listan, om du undrar vad folk skriver om.

Naturligt glutenfritt -0 ppm

Svar på tråden Reaktion i fötterna när man behöver göra nr 2?