• Anonym (Son.)

Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?

Hej!

Har någon här erfarenhet av snåla föräldrar eller liknande?

Min far är så otroligt snål att jag känner att det är ingen ide att fortsätta kontakten då han är orimligt dumsnål mot sina närmsta.

Då min far har förlorat körkortet pga av sjukdom och att mamma inte kör bil längre så stod deras 20år gamla bil i garaget och kostade pengar, bilen är värd ca 15-20tusen, så jag erbjöd 17.000, så kan vi behålla bilen i familjen men då tyckte pappa att bilen kunde stå kvar i garaget och ruttna bort, även ett par däck utan fälg så erbjöd jag 1500 som var någon säsong kvar, då säger han att däckfirman erbjuder 1600!

Min far vann 5-6miljoner för 15år sedan och är idag pensionär med god pension och inga stora utgifter. Detta är bara ett axplock vad det gäller pengar, han ska alltid prata om någon 100lapp hit och dit, men när man kommer på besök så passar det bra att bli skjutsad överallt ,så att han kan handla här och där osv, jag känner att jag har helt enkelt tröttnat att han behandlar mig som en kund när jag är hans son, eller tänker jag fel?
    H

• Svar på tråden Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?
  • Anonym (Really?)

Hade verkligen inte sagt upp kontakten med en förälder pga. av detta. Om han inte vill sälja bilen eller däcken är det helt upp till honom. Och om du vill skjutsa honom eller inte är upp till dig. Att bryta med en förälder är en stor grej. STOR grej.

• Jemp

På vilket sätt tänker du att det har med snålhet att göra?

• Anonym (xxx)
    Jemp skrev 2025-02-17 18:32:02 följande:

På vilket sätt tänker du att det har med snålhet att göra?

Vad skulle skälet annars vara att inte sälja en gammal bil till sitt barn, en bil man inte kan använda?
  • Anonym (svinhugg går igen)

Jag fattar vad du menar, och jag förstår att det bara är exempel du ger och att detta går igenom i hela hans beteende.

Du behöver inte sluta ringa ibland eller så men till att börja med tycker jag du kan ducka alla tjänster. Nästa gång han vill ha skjuts så säg: Det är inte gratis att ha bil vet du, så jag tycker du kan betala mig en hundring för bensin i så fall, jag har kört runt dig rätt mycket.

Tycker han det är löjligt så säger du bara

-Ja, ungefär lika löjligt som att du inte vill sälja ett par däck som du inte använder, fast jag erbjöd ett helt rimligt pris. 

När du snålar så på kronor och ören mot ditt barn så är inte jag intresserad av att vara hjälpsam nåt mer. Då kan du betala för taxi istället om du bara ser mig som din chaufför. Fundera på det tills vi ses nästa gång- hejdå!

• Anonym (d)

Om du bortser från pengarna, vad finns kvar?

Du nämner inte din mamma. Er relation?

• Anonym (Really?)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-17 18:35:16 följande:
    Vad skulle skälet annars vara att inte sälja en gammal bil till sitt barn, en bil man inte kan använda?
    Håller med Jemp. Att sälja den dyrare till någon annan hade varit snålt (typ) men nu får han ju istället inget för den. Det kan inte vara snålt. Kanske har han något slags hopp att han ska kunna köra igen. Så var det för min pappa. Nej, han kunde aldrig köra igen, men det sista som överger oss är hoppet.
  • Jemp
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-17 18:35:16 följande:
    För att man vill ha kvar den.
  • Anonym (xxx)
    Jemp skrev 2025-02-17 23:55:15 följande:
    För att man vill ha kvar den.
    Till vad?
  • Anonym (Känsla)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-18 09:12:57 följande:
    Till vad?
    Känslan av att ha en bil. Tror det här är något man inte förstår innan man är i Ts pappas läge. Varför stannar folk för länge i för stora hus, varför håller man fast vid saker som inte är av nytta. För att man vill hålla kvar i sitt gamla liv.
  • Anonym (F)
    Anonym (Känsla) skrev 2025-02-18 09:22:18 följande:
    Känslan av att ha en bil. Tror det här är något man inte förstår innan man är i Ts pappas läge. Varför stannar folk för länge i för stora hus, varför håller man fast vid saker som inte är av nytta. För att man vill hålla kvar i sitt gamla liv.
    Precis så. Att sälja bilen kan kännas som att stänga dörren för gott. Ett rationellt tänk hade varit att sälja den, men för den gamle betyder det mer än så.

Jag vann för övrigt över en miljon på spel för några år sedan. Ingen mer än jag vet om det. Kraven och synpunkterna hade kommit direkt.
Svar på tråden Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?