• Anonym (Ledsen)

”Sluta tänk på det så kommer du bli gravid!”

Jag känner mig så arg, ledsen och frustrerad!! 

(Vill innan jag skriver inte få några pekpinnar kring att 4 månader inte är länge, det är normalt med ett års försök osv. Jag vet det men jag blir knäckt ändå. Ingen behöver tycka synd om mig för detta heller, behöver mest få ventilera och kanske få några kloka råd och tankar från er som kanske är i en liknande situation).

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 4 månader, vi har klockat ägglossning och även kört utan tester då min menscykel är som en klocka (har en cykel på 28 dagar) och jag har koll på när jag har ägglossning. Men det går inte. Månad 1 och 3 bröt jag ihop och gick i princip in i väggen och har reagerat så starkt på att se andra gravida.. Mitt i all affekt så tänker man att alla andra blir gravida direkt. Det kommer upp announcements på Facebook, instagram och man kan inte komma ifrån det. 

Folk säger ?sluta tänk på det så blir du gravid?. Ja, men hur slutar man tänka på nåt som man vill ha?! Och få höra att någon annan ?blev gravid på första försöket? när man själv är ledsen för att det inte gick gör ju inte saken bättre heller, kanske inte det man vill höra när man varje månad sörjer nåt som inte blev.. 

Jag försöker intala mig själv att det kan ta upp till ett år att bli gravid och att det är normalt och jag försöker bota tankarna med träning och ha inställningen att händer det så händer det, och inte sitta med ett gravtest i högsta hugg. Men att varje månad stöta på mensen är lika hjärtskärande och man tänker att något är fel? 

Hur gör ni för att sluta tänka på barn och graviditet? Och hur fyller ni upp tiden mellan äl och bim för att inte fastna i tankarna på dem?  

Mvh en ledsen 29-åring som vill bli mamma :( 

• Svar på tråden ”Sluta tänk på det så kommer du bli gravid!”
  • Anonym (r)

Själva rubriken är verkligen ett värdelöst sk råd så förstår att det är jobbigt om någon säger det. I övrigt... hur brukar du hantera andra stressiga och oklara saker? För det känns som att du har en del jobb framför dig om du i princip går in i väggen redan nu när ni knappt försökt. Du måste hitta ett sätt att hantera detta för det kan inte vara något nytt fenomen <3

• Anonym (Ledsen)

Denna gång tog jag det mycket lättare, även om jag såklart är besviken. Inte alls bra att man känner att man går in i väggen såhär i början som du säger. Men där tror jag mycket av det sitter i att jag trodde att det skulle vara lätt att bli med barn? </3

Jag försöker intala mig själv att låta bli att tänka på det, och fokusera på min sambo och njuta av det vi har tillsammans. Jag tränar också mycket så försöker sysselsätta mig med det och sätta upp mål där (springa milen under 50 min t.ex). 

Vi äter bra och är aktiva och jag hoppas och tror att vi kommer bli gravida framöver så försöker verkligen se varje månad som nya tillfällen att lyckas, och med tanken att vara avslappnade i det hela <3 

• Anonym (r)

Jag har sett genom åren mängder av liknande inlägg där folk verkligen tror att de ska bli gravida på första försöket och då bryter ihop efter några få försök... Som att det vore fel på dom. När det är en hel del som ska klaffa. Det är en så onödig stress då det för större delen av alla går inom ett år.

bra att du fokuserar även på andra mål =)

• Anonym (Bra)

Bra att du försöker fokusera på annat. Jag ångrar så i efterhand att jag satte livet på paus och bara sörjde att jag inte blev gravid. Nu när jag har vårt barn är det så mycket jag inte kan göra som jag kunnat gjort under den tiden istället för att kasta bort dem åren. Jag blev ju inte mer gravid för att jag lät bli att leva. 

För mig hjälpte det lite när jag slutade fantisera om när bf skulle bli och om att vi skulle kunna berätta för familjen till jul osv om det tog sig i aktuell cykel. 

Hoppas du slipper vänta länge till ❤️

• Anonym (Mamma som INTE slutade att tänka)

Jag förstår dig för 100%.
    Men också... ni försökte bara 4 månader, det är jätteliten tid. 
    Vi fick barnet efter 5 år med 3 MA emellan, med IVF och alla obehagliga undersökningar.
    Och ja, jag minns när sådana "kloka" sa till mig att vi måste bara slappna av....
    aha, ja, korrekt :DD Om vi skulle slappna, skulle vi aldrig få barn! Just det. 

Lyssnar inte på de, ALDRIG slapna av innan du få vad du vill! 

Lycka till! 

Svar på tråden ”Sluta tänk på det så kommer du bli gravid!”