Kan barnmorskan se om jag hämtat
har en liten fundering ifall min barnmorska kan se ifall jag har hämtat ut mini piller från apoteket som hon skrivit ut åt mig eller inte? Någon som vet?
har en liten fundering ifall min barnmorska kan se ifall jag har hämtat ut mini piller från apoteket som hon skrivit ut åt mig eller inte? Någon som vet?
Hon kan, men har sannolikt inte tid att kolla vad alla hennes patienter har för sig-
Hon kan, men har sannolikt inte tid att kolla vad alla hennes patienter har för sig-
haha nä, det låter rimligt.
men tack för svaret :)
Jo..?
Jo..?
Jo..?
Man kan se detta på förskrivningskollen. både sjuksköterskor och läkare (och andra för skrivare) kan gå in där. Teoretiskt måste patienten ge sitt tillstånd men det finns inget som hindrar att man går in ändå.
Däremot sitter man ju inte som vårdpersonal och monitorerar patienters receptuttag bara för skojs skull. Jag använder personligen tjänsten för att ha koll på vissa missbrukande patienter. Gäller det andra läkemedel så litar jag på vad patienten säger och väljer de att ljuga så är det väl deras val.
Sedan håller man tydligen på att göra informationen tillgänglig direkt i journalsystemet. Jag vet dock inte hur enkel den kommer vara att hitta när det väl är infört.
Rent tekniskt kan de se det, ja. I förskrivningsöversikten kan de se hur många uttag som var förskrivna och hur många som finns kvar.
Men det är inget som läkare eller sjuksköterskor (barnmorskor) generellt roar sig med. Sådan uppföljning är oftast bara relevant om det finns beroendeproblematik.
Varför frågar du?
Rent tekniskt kan de se det, ja. I förskrivningsöversikten kan de se hur många uttag som var förskrivna och hur många som finns kvar.
Men det är inget som läkare eller sjuksköterskor (barnmorskor) generellt roar sig med. Sådan uppföljning är oftast bara relevant om det finns beroendeproblematik.
Varför frågar du?
Ah okej förstår
ren nyfikenhet, skulle hämtat ut minipiller men hann bli gravid innan, lär ju ha samma barnmorska som sist.
inget speciellt egentligen men intressant att veta om hon då ska gå in och kika om jag sket i att hämta ut eller inte.
tacksam för era svar
Tror inte din bm bryr sig om det, men där jag jobbar (helt annan patientgrupp) kollar vi ofta och av olika anledningar. Patienter kan glömma, ta för mycket, för lite, blanda ihop läkemedel osv. Vissa saker skriver man inte ut onödigt mycket av heller, naturligtvis, för att det kan medföra fara för patienten.
Tror inte din bm bryr sig om det, men där jag jobbar (helt annan patientgrupp) kollar vi ofta och av olika anledningar. Patienter kan glömma, ta för mycket, för lite, blanda ihop läkemedel osv. Vissa saker skriver man inte ut onödigt mycket av heller, naturligtvis, för att det kan medföra fara för patienten.