• Anonym (Orolig)

Kolposkopi, hjälp att tyda journal. Nån kunnig här?

Hej, Gjorde Kolposkopi förra veckan. Inte pga cellförändringar för det gjorde jag senast 2023 och var negativt. Men sökte vårf pga mellanblödningar efter att ha satt i kopparspiral. Läkaren valde iaf att göra Kolposkopi och sa att efter att hon penslat med ättika att hon såg förändringar. Hon knipsade bitar och skulle skicka på analys. Hon sa att det kunde bli en operation men att jag inte skulle fundera över det. Fick inte så mycket mer info förutom det. Men efteråt började jag fundera över det hela och börjar få lite dödsångest. Det som står i min journal är: Portio med osynlig TZ linje . Penslas med ättika ses vit färgade förändringr som sträcker upp sig som ett band kl 12 uppåt från cx. Inget polyp eller cysta ses, koloskopi avvikande. Fick tid för återbesök om 4 veckor för att få svar. Vad innebör osynlig TZ linje?  Vit färgade förändringar, är det cellförändringar eller kan det vara nåt annat?  Alla frågor och ångesten kom efteråt och är så orolig nu :(

• Svar på tråden Kolposkopi, hjälp att tyda journal. Nån kunnig här?
  • Anonym (Orolig)

Ingen?

• Anonym (dd)

Att TZ-linjen är osynlig behöver inte betyda något alls, den är ibland svår att se.Det kan även vara tecken på cellförändringar men behöver inte betyda det.

• Anonym (Orolig)

Ser man mycket på kolposkopi? Om det hade varit långt gången livmoderhalscancer, hade läkaren kunnat se det där och då? Psykiskt påfrestande att vänta 4 veckor på svar...

• Anonym (Orolig)

Inga fler?

• Anonym (Orolig)

Kan man ha nåt  på livmodertappen som varken är cellförändringar eller cancer? Finns det annat som kan komma fram vid pensling av ättika? Eller nåt tillfälligt som bara just då blev vitt? Man blir ju knäpp av att vänta på besked 😥

Svar på tråden Kolposkopi, hjälp att tyda journal. Nån kunnig här?