• Anonym (Anonym förtvivlad)

Man som aldrig tar barnen på natten

Hej! 

Behöver ventilera. 

Min man och jag har varit tillsammans 10+ år. 

vi har tre barn. 

Han aldrig velat ta barnen på natten eller morgonen. Det blir alltid diskussion och ovänner på morgonen. 

Detta är under bebis tiden mest såklart, de större klarar sig själva nu men varit samma resa under alla tre barnen. 

Nu är barn nummer tre 5 månader. Mannen har tagit kanske 1-2 uppvak sammanlagt. 
    Hans ständiga ursäkt är: jag jobbar skift, dvs dag, natt, kväll. Och då måste han ju sova. Alla barnen har varit ganska krävande på natten, speciellt nummer tre nu. Allt ifrån 2-5 uppvak på natten. Förra veckan jobbade han natt och jag var själv med barnen då såklart. Bebisen vaknade varannan timme varje natt hela veckan. Denna natten sov bebisen till 00, vakna åt sen sov till 03, vakna åt sen ville gå upp 06. Säger till min man snälla kan du ha bebisen för jag har inte sovit på hela veckan och vill ha en morgon på helgen jag kan sova för snart är det veckodag igen och då vet jag de blir jag som måste upp på morgonen då ?han ska ju jobba kväll 14-22 så då måste han ju sova på morgonen?. 

Men som alltid så hör jag: jag jobbar ju, jag kan inte vända på dygnet hej vilt! Då måste jag sova till 11.30 idag. 

men jag då? Som inte sover mer än 2-3h per natt vissa veckor? De skiter han i, bara han får sova. Så ja, jag är uppe och han sover som alltid (kl är nu 07.48) 

Hur har ni andra gjort med män som jobbar skift? har de aldrig tagit barnen för de jobbar skift? För de måste sova? Hur klarar ni er då tjejer? Hur överlever ni sömnbristen? Vet ju det är ett år nu av sömnbrist men är så ledsen att han aldrig kan ta ansvar för sina barn som han själv ville ha. 

tips? Pepp! Jag går under snart. 

hoppas någon förstår mitt röriga inlägg! 

• Svar på tråden Man som aldrig tar barnen på natten
  • Anonym (Oz)

Min fråga: Varför skaffar ni ett tredje barn om dessa rutiner inte fungerat tidigare mellan dig och din man och om ni dessutom haft problem med dom 2 första?

Konstaterande utifrån din text: Din man använder sitt skiftarbete som ursäkt för att inte ta ansvarar för barnen.

Ligger det annat bakom? Som att han inte ville ha sista barnet eller att ni surar även på andra områden?

• Anonym (Gun)

Min man  arbetar inte i skift men min bror gör det. Han och hans fru delar nätterna som alla andra jag känner. De delar upp det så att båda får sova ungefär lika mycket. De tar lite hänsyn om någon ska göra något ovant eller extra viktigt på jobbet dagen efter men då handlar det om en natt eller två, inte flera veckor. 

De har båda delat lika på föräldraledigheten och de arbetar båda i skift. 

• Anonym (Anonym förtvivlad)
    Anonym (Oz) skrev 2025-02-16 08:06:43 följande:

Min fråga: Varför skaffar ni ett tredje barn om dessa rutiner inte fungerat tidigare mellan dig och din man och om ni dessutom haft problem med dom 2 första?

Konstaterande utifrån din text: Din man använder sitt skiftarbete som ursäkt för att inte ta ansvarar för barnen.

Ligger det annat bakom? Som att han inte ville ha sista barnet eller att ni surar även på andra områden?

är han som ville ha nummer tre verkligen! Han har velat ha alla tre verkligen! 

han har sagt efter varje barn : jag kommer hjälpa till o ja nu sitter man här ändå.. 

ja men hans ursäkt är alltid han jobbar Och då kan han inte ta bebis på natten eller morgonen. 

tror inget annat är bakom utan de handlar om att han måste få sin sömn, som då är 8h minst per natt medans jag sliter för 2-3h per natt , o han säger: du är bara hemma , jag jobbar .. 

• Anonym (Han den där)

Låter ju inte som någon vidare bra karl du har hittat, hans beteende är ju verkligen inget du ska lastas för men kan ändå inte hjälpa att undra hur i hela friden du tänker som skaffar ett tredje barn med en man som redan visat sin rätta sida inte bara en utan två gånger? 

Han bör ju helt klart ställa upp, någon gång är han ju ledig, jag jobbar treskift inom ett yrke där jag måste vara pigg och har i perioder då tagit barnen mindre då min fru har ett helt annat typ av jobb. 

• Anonym (Oz)
    Anonym (Anonym förtvivlad) skrev 2025-02-16 08:16:20 följande:

han har sagt efter varje barn : jag kommer hjälpa till o ja nu sitter man här ändå.. 

ja men hans ursäkt är alltid han jobbar Och då kan han inte ta bebis på natten eller morgonen. 

tror inget annat är bakom utan de handlar om att han måste få sin sömn, som då är 8h minst per natt medans jag sliter för 2-3h per natt , o han säger: du är bara hemma , jag jobbar .. 

Då finns det inga andra anledningar alltså?

Prata med honom om att det inte är ok. Han arbetar väl också 40h/vecka?

Om sömnen är så viktig för honom får han kompensera med annat då? Ta mer disk, tvätt, göra mat mm så att du kan vila annars. Obs bara några förslag om han trilskas med just nätterna. Det är ändå ego tänkt och inte ok.

• Dexter dot com

Åk bort några dagar när han är ledig och låt honom ta barnen själv. Du får sova ut och han får förhoppningsvis en annan förståelse för hur jobbigt du har det.

• Anonym (S)

Min man har liknande arbetstider och det har alltid varit jag som tar nätter och går upp med dem på morgonen, men jag har inte tyckt att det har varit så jobbigt. Det är ju olika hur barnen är och hur man själv är men ammar man så blir det ofta flera uppvak den första tiden. Jag har kompenserat det med att sova på dagen eftersom jag har varit föräldraledig. Sedan har jag varit väldigt envis med alla barnen med att det inte morgon innan 7-8. Vi går alltså inte upp innan det på helgerna, så jag tycker att jag får sova ändå. Generellt tycker jag att det är helt ok att den förälder som är föräldraledig tar uppvak, men det kan ju vara schysst av den andra avlasta emellanåt. Min man har inte gjort det men han har andra fina egenskaper och goda sidor som väger upp, så jag har valt att inte ta den fighten. Men varje familj måste ju hitta rutiner som fungerar för båda som helhet.

• Anonym (Gun)
    Anonym (Anonym förtvivlad) skrev 2025-02-16 08:16:20 följande:

Han måste ju vara ledig några dagar?  Det är slitit att jobba skift men det är ännu slitigare att ha det som du har det nu. Kan du sätta dig ner med honom och tala allvar, skulle han lyssna och skärpa sig då? Märker han inte hur trött du är? Visar du honom hur trött och ledsen du är? 

Jag tror han gör så som han gör eftersom han kan. Du verkar själv tvivla på om du har rätt att kräva avlastning. Bestäm dig själv för vad du har rätt till och sätt ner foten. Boka tid hos en familjeterapeut om inget annat hjälper. 

• mammaåten

När han jobbar eftermiddagar bör han absolut kunna ta barnen på natten Och på morgonen, han har möjlighet att sova på dagen om han behöver när barnen är på förskola/skola/med dig.

vid förmiddags skift borde han kunna ta barnet från 03 kanske då han ändå ska upp tidigt, med villkor att han då får gå att lägga sig tidigare Och sova ostört fram till 03, då får han ändå sin sömn men avlastar dig.

Nätterna blir ju lite svårare, men han kan ju ta mer ansvar för barnen innan det är dags att åka då. 

Helogerna tar ni en dag var, förslagsvis varannan helg lördag och varannan helg söndag om det fungerar. 

• Anonym (Han den där)
    Dexter dot com skrev 2025-02-16 08:25:40 följande:

Åk bort några dagar när han är ledig och låt honom ta barnen själv. Du får sova ut och han får förhoppningsvis en annan förståelse för hur jobbigt du har det.

Detta, just do it. 
Svar på tråden Man som aldrig tar barnen på natten