Anonym (???) skrev 2025-02-16 07:27:54 följande:
Hur ska jag som lärare berätta om självmord?
Under vecka 7 så har skolan jag jobbar på haft sportlov och i början av lovet så tog en elev i min mentorsklass livet av sig. Nu när skolan börjar igen på måndag ska ju jag på någon sätt berätta dehär för klassen, jag vet inte hur mycket på hennes död jag ska gå in på. Jag vill inte kontakta familjen för mycket då de verkligen lider just nu. Jag har liksom ingen aning om vad jag ska säga, jag har bara fått i uppdrag av rektorn att jag ska berätta. Jag tycker ju att rektorn kunde varit med och berättat men hon säger att det vore bäst om jag gjorde det själv. Iallafall är det en årskurs 8 jag har, men om ni har lite tips så får ni gärna säga. Jag undrar också om ni tycker jag borde berätta dödsorsaken direkt eller vänta med det, och vad jag ska svara om någon frågar vad som hände. Jag vill ju behålla respekten mot den avlidne eleven men samtidigt vill jag ju inte att massa rykten ska spridas och att de får reda på fel sätt.
Min äldsta dotter tog sitt liv för 5 år sedan, när hon gick i sjuan. Hennes skola kontaktade oss för att fråga hur vi ville att det skulle berättas. För oss var det viktigt att folk visste att hon hade gått bort i självmord. Vi visste att det skulle komma fram på något sätt, och eftersom hennes lillebror gick på skolan ville vi inte att folk skulle gå till honom och fråga.
Det som var extremt viktigt för oss var att de inte skulle berätta mer än att hon tagit livet av sig. Skolan visste metoden hon använt, men vi ville att det skulle vara vår ensak, både av respekt för vår dotter och för oss. Du skrev att eleven har småsyskon på skolan, och hen kanske inte vill ha frågor om hur storasyster dog.
Jag tycker verkligen att du ska kontakta föräldrarna. Från mitt perspektiv uppskattades det mycket, då det i början kan vara extremt svårt för en förälder att ta kontakt. Jag tror att de flesta föräldrar till barn som begått självmord känner som jag; att de vill att skolan ska kontakta dem, att de vill att orsaken ska berättas, men inte hur barnet gått till väga. Så kontakta föräldrarna och låt dem svara i sin takt. Det kanske inte är det viktigaste att berätta det första ni gör när eleverna kommer tillbaka.
Om eleven har nära vänner i klassen är det troligt att de redan har fått veta om det som har hänt. Därför kan det vara en bra idé att ta ut dessa vänner från klassrummet när ni ska informera resten av klassen. I den åldern kan det vara svårt för många att visa sina känslor offentligt, och att gråta framför sina klasskamrater kan kännas extra jobbigt.
Så gjordes med min dotters kompisar, de som var i skolan den dagen informationen skulle delas fick gå ut ur klassrummet en stund. Detta gav dem möjlighet att hantera sina känslor utan att känna pressen av att vara i klassrummet. När alla frågor hade ställts, kunde de återvända och känna sig mer bekväma. Hoppas detta hjälpte och att du kontaktar föräldrarna och allt går bra när ni ska berätta.