• Anonym (???)

Hur ska jag som lärare berätta om självmord?

Under vecka 7 så har skolan jag jobbar på haft sportlov och i början av lovet så tog en elev i min mentorsklass livet av sig. Nu när skolan börjar igen på måndag ska ju jag på någon sätt berätta dehär för klassen, jag vet inte hur mycket på hennes död jag ska gå in på. Jag vill inte kontakta familjen för mycket då de verkligen lider just nu. Jag har liksom ingen aning om vad jag ska säga, jag har bara fått i uppdrag av rektorn att jag ska berätta. Jag tycker ju att rektorn kunde varit med och berättat men hon säger att det vore bäst om jag gjorde det själv. Iallafall är det en årskurs 8 jag har, men om ni har lite tips så får ni gärna säga. Jag undrar också om ni tycker jag borde berätta dödsorsaken direkt eller vänta med det, och vad jag ska svara om någon frågar vad som hände. Jag vill ju behålla respekten mot den avlidne eleven men samtidigt vill jag ju inte att massa rykten ska spridas och att de får reda på fel sätt.

• Svar på tråden Hur ska jag som lärare berätta om självmord?
  • Anonym (S)

Hej
    Märkligt av rektor att bara passa över till dig kring en sådan här känslig och tuff händelse.
    Finns det ingen upparbetad krisplan på skolan?

Har skolan varit i kontakt med familjen alls och vet hur de vill ha det, vilken information som ska gå ut?
    Detta är ju jätteviktigt att ta reda på!
    Finns det syskon som behöver tas hand om?
    Vad för relation hade eleven med de andra i klassen?
    Var hen vänner med de flesta eller utstött?

Ta hjälp av elevhälsan, förslagsvis kurator, psykolog och skolsköterska. Både i samtalet med klassen och fortsatt stöd. Detta kan väcka mycket känslor och flera elever kan behöva prata. Var beredd på att detta kan påverka fler än bara närmsta vännerna och en längre period än bara de närmsta dagarna

Finns det något personalstöd från företagshälsovården som du kan få stöd ifrån?

• Anonym (Psnörd)

Vill först och främst säga att jag beklagar. Tufft även för dig som lärare ju, och tufft att behöva göra. 

Jag tycker du tänker jätteklokt, men det är en svår fråga att svara på. 
    Tycker Också att du blivit satt i en fruktansvärt svår situation, och jag tycker nog i alla fall att rektorn kanske kunnat hjälpa dig lite mer inför samtalen även om du själv kanske sen tagit samtalet 

Undrar lite om det finns möjlighet för dig att rådgöra med kuratorn på skolan innan du tar samtalet med eleverna?
    Inte minst för att hen ska vara förberedd att det kan finnas elever som vill komma och prata om det  

Svårt också för hade jag varit dig, så hade jag velat veta att föräldrarna är ok med det berättas om att det var självmord. Det kan ju vara att de absolut vill att ni ska vara öppna med det. Men det kan likväl vara att de inte alls vi att skola och klasskamrater ska veta. 

Jag tror faktiskt att det kan vara så att föräldrarna uppskattar att bli tillfrågade om det, även fast de går igenom något horribelt nu. 

Vet inte om detta hjälper något alls, men svår fråga som sagt. 

Men lycka till 

• Anonym (???)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 07:42:55 följande:

Hej
    Märkligt av rektor att bara passa över till dig kring en sådan här känslig och tuff händelse.
    Finns det ingen upparbetad krisplan på skolan?

Har skolan varit i kontakt med familjen alls och vet hur de vill ha det, vilken information som ska gå ut?
    Detta är ju jätteviktigt att ta reda på!
    Finns det syskon som behöver tas hand om?
    Vad för relation hade eleven med de andra i klassen?
    Var hen vänner med de flesta eller utstött?

Ta hjälp av elevhälsan, förslagsvis kurator, psykolog och skolsköterska. Både i samtalet med klassen och fortsatt stöd. Detta kan väcka mycket känslor och flera elever kan behöva prata. Var beredd på att detta kan påverka fler än bara närmsta vännerna och en längre period än bara de närmsta dagarna

Finns det något personalstöd från företagshälsovården som du kan få stöd ifrån?

Rektorn har varit i kontakt med familjen men sa till mig att inte kontakta dem på ett tag, hon har två syskon. Varav en som går på skolan men som är 5 år yngre. Jag skulle säga att hon hade inte så många vänner i klassen vet inte om hon var så utstött för tror också hon valde lite själv att hon ville vara just själv. Hon hade en vän men den kompisen har inte varit i skolan på väldigt länge och går nu i en speciell grupp. Jag har kontaktar kuratorn redan och inte fått svar än. Jag vet inte om någon i klassen redan vet, jag har fått information om att hennes närmaste vän (som inte går på skolan) lagt upp någon video om det. Men vet somsagt inte om någon vet om det än.
  • Anonym (Nej)

"Hej klassen. En av våra kamrater har gått bort. Detta kan väcka tankar och känslor hos er och ni är välkommna till mig eller skollkuratorn om ni behöver prata."

Absolut inget om dödaorsak. Skicka ett mejl till vårdnadshavare. Sånt ska föräldrar prata med sina barn om och skolan ska endast vara en back up. Där bollen kan studsa tillbaka liksom. Det är absolut ingen nyhet dom ska få slängd på sig så fort dom är tillbaka. 

• Anonym (Tips)

Jag håller med föregående om ett mail till vårdnadshavare så fort som möjligt.

1. Kontakta elevens föräldrar, du behöver veta vad du ska säga(av respekt)
    2. Formulera ett mail till föräldrar, konsultera detta mail med rektorn.
    3. Skicka så fort som detta är klart så får föräldrarna ta första smällen med sina barn(vilket är i sin ordning).
    4. Prata om detta med barnen i skolan på måndag och se till att ha kuratorn närvarande. Du ska inte vara själv då.

Jag vet att du har lov, men detta är en väldigt speciell situation.

Beklagar att rektorn lägger över detta på dig och även det oerhört tråkiga som hänt.

• Faxze

Ursäkta, men vad är det för j-vla rektor/chef du har?

1. Det första chefen ska göra är att erbjuda dig stöd. Du ska inte behöva ta detta helt själv. Skolhälsovården måste ju vara inkopplad.
    2. Ta själv kontakt med företagshälsovården. Detta skulle chefen ha erbjudit dig direkt. Du behöver också ges möjlighet att prata med någon.
    3. Skolan ska ha en krisplan. Det brukar finnas en låda med saker för detta. Innehåller t.ex ljus som man kan tända mm. Men det brukar vara skolans kurator/psykolog som håller i sådant.

• Anonym (Lärare)

Jag har tyvärr varit med om samma sak som dig, i min roll som lärare. Detta barn tog sitt liv på ett dramatiskt sått och stora delar av skolan visste det morgonen efter. 

Vad står det i er krisplan? Vi hade en sådan och mycket arrangerades utifrån den. Präst och diakon kom på morgonen för att prata med lärarna. Vi fick tydligt vad vi skulle säga, i vårt fall skulle vi informera om att barnet gått bort men inga namn osv då alla inte var informerade. Präst, diakon, kurator och socialpedagoger fanns sedan i ett speciellt rum mer eller mindre under återstoden av veckan, ditt barn kunde gå utöver prata med oss.

Glöm inte bort dig själv i detta. Stor del av lärarkåren hos oss blev djupt berörda, någon fick gå hem första dagen. Vi samlades i grupp och pratade med vår skolpräst, hade gemensam minnesstund för pedagogerna. Det är tufft att leda barnen genom händelsen. Det är okej att visa känslor, min upplevelse är att barnen förstår det och det är lättare att mötas i gemensam sorg. Flera barn hos oss som inte kände barnet blev mycket ledsna, för de kände empati med familj och de nära vännerna. Väldigt tuffa yrkesverksamma dagar.. ta ett omtag med din rektor och fråga efter krisplanen och vilka steg som är på måndag. 

Barn sörjer randigt. Vi både grät och skrattade mycket den veckan?

• Anonym (Heli)

Beklar vad som hänt. Jag förstår att det måste vara mycket tungt. 

Vad säger skolans krisplan? Jag jobbar inte i skola utan kontorsmiljö men vi har en krisplan och en krisgrupp som aktiveras i såna här lägen och företagshälsa som direkt kopplas in. 

Om kuratorn inte svarat på jobbmejlen så ring till hens privata telefon. Det här är en extraordinär situation och då får man frågå normala sätt att jobba. 

Att säga att hon är död men inte berätta hur tror jag kan ge väldigt mycket oro och ryktesspridning. Jag tror på att säga som det är (ryktet om det kommer ändå att spridas), men absolut inget om hur, bara att det var självmord. Resten är privat. Så hade jag gjort. Men prata också med kuratorn och se vad hen tycker. Elevhälsa och skolledning behöver vara eniga och ge dig instruktion. 

Väldigt dåligt av rektorn att smita undan och lägga detta på dig. 

Och, som redan sagts, ett mejl behöver gå ut till alla vårdnadshavare under morgondagen där det står samma information som klasserna har fått. Ett barn dog nyligen efter en tids sjukdom på mina barns skola och det var jättebra att jag som förälder visste vad jag behövde bemöta när de kom hem. 

• Anonym (Hh)

Det behöver absolut gås igenom bland er lärare så att ni lämnar samma information till eleverna. Rektorn och skolkuratorn (tilsammans med föräldrarna) bör arbeta fram en plan. Det är inte ditt ansvar att ta fram den ensam! 
    När jag gick i skolan var det en elev som dog (dock inte självmord), vi hade då samling hela skolan med minnesstund. 

• Jemp

Men va? Har ni inget kristeam för detta? Och har allt varit på paus under lovet? 

• Jemp
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-16 07:57:15 följande:

"Hej klassen. En av våra kamrater har gått bort. Detta kan väcka tankar och känslor hos er och ni är välkommna till mig eller skollkuratorn om ni behöver prata."

Absolut inget om dödaorsak. Skicka ett mejl till vårdnadshavare. Sånt ska föräldrar prata med sina barn om och skolan ska endast vara en back up. Där bollen kan studsa tillbaka liksom. Det är absolut ingen nyhet dom ska få slängd på sig så fort dom är tillbaka. 

Jag förväntar mig att skolan tar betydligt större ansvar än så.
  • Anonym (Jill)

Det är snarare rektors uppgift och inte din, men kom ihåg att det är viktigt att all personal på skolan känner till detta.

Under min utbildning undervisade jag en gång en gymnasieklass och pressade en elev lite om att inte ha gjort läxan alls, frågade eleven om anledningen. Det visade sig att elevens mamma tagit livet av sig dagen innan. Alla lärare hade naturligtvis blivit informerade men både rektor och min handledare hade missat mig. Usch, stackars tjej, och där frågade jag ut henne inför klassen! Att både jag och min handledare hade otrolig ångest efteråt hjälpte ju inte eleven.  

• Jemp

Jag har en släkting som dog under tonåren. På en fredag. Redan under helgen var skolan involverad, samling i kyrkan, något kristeam redo.

När jag befunnit mig i periferin kring självmord (tex på universitet) så har det lett till stora diskussioner om psykisk ohälsa, vilket stöd som finns att få osv. 

Så naturligtvis ska varken enskild lärare bli lämnad med detta, och givetvis ska heller inte klasskompisarna lämnas med ett ?prata med läraren om du vill?.

• Anonym (vi uppskattar det)
    Anonym (???) skrev 2025-02-16 07:27:54 följande:
    Hur ska jag som lärare berätta om självmord?

Under vecka 7 så har skolan jag jobbar på haft sportlov och i början av lovet så tog en elev i min mentorsklass livet av sig. Nu när skolan börjar igen på måndag ska ju jag på någon sätt berätta dehär för klassen, jag vet inte hur mycket på hennes död jag ska gå in på. Jag vill inte kontakta familjen för mycket då de verkligen lider just nu. Jag har liksom ingen aning om vad jag ska säga, jag har bara fått i uppdrag av rektorn att jag ska berätta. Jag tycker ju att rektorn kunde varit med och berättat men hon säger att det vore bäst om jag gjorde det själv. Iallafall är det en årskurs 8 jag har, men om ni har lite tips så får ni gärna säga. Jag undrar också om ni tycker jag borde berätta dödsorsaken direkt eller vänta med det, och vad jag ska svara om någon frågar vad som hände. Jag vill ju behålla respekten mot den avlidne eleven men samtidigt vill jag ju inte att massa rykten ska spridas och att de får reda på fel sätt.

Min äldsta dotter tog sitt liv för 5 år sedan, när hon gick i sjuan. Hennes skola kontaktade oss för att fråga hur vi ville att det skulle berättas. För oss var det viktigt att folk visste att hon hade gått bort i självmord. Vi visste att det skulle komma fram på något sätt, och eftersom hennes lillebror gick på skolan ville vi inte att folk skulle gå till honom och fråga. 
    Det som var extremt viktigt för oss var att de inte skulle berätta mer än att hon tagit livet av sig. Skolan visste metoden hon använt, men vi ville att det skulle vara vår ensak, både av respekt för vår dotter och för oss. Du skrev att eleven har småsyskon på skolan, och hen kanske inte vill ha frågor om hur storasyster dog. 
    Jag tycker verkligen att du ska kontakta föräldrarna. Från mitt perspektiv uppskattades det mycket, då det i början kan vara extremt svårt för en förälder att ta kontakt. Jag tror att de flesta föräldrar till barn som begått självmord känner som jag; att de vill att skolan ska kontakta dem, att de vill att orsaken ska berättas, men inte hur barnet gått till väga. Så kontakta föräldrarna och låt dem svara i sin takt. Det kanske inte är det viktigaste att berätta det första ni gör när eleverna kommer tillbaka. 
    Om eleven har nära vänner i klassen är det troligt att de redan har fått veta om det som har hänt. Därför kan det vara en bra idé att ta ut dessa vänner från klassrummet när ni ska informera resten av klassen. I den åldern kan det vara svårt för många att visa sina känslor offentligt, och att gråta framför sina klasskamrater kan kännas extra jobbigt.
    Så gjordes med min dotters kompisar, de som var i skolan den dagen informationen skulle delas fick gå ut ur klassrummet en stund. Detta gav dem möjlighet att hantera sina känslor utan att känna pressen av att vara i klassrummet. När alla frågor hade ställts, kunde de återvända och känna sig mer bekväma. Hoppas detta hjälpte och att du kontaktar föräldrarna och allt går bra när ni ska berätta.
Svar på tråden Hur ska jag som lärare berätta om självmord?