• Dromedar1

Bör jag skaffa barn med min flickvän?

Hej! 

Jag och min flickvän har varit tillsammans i snart två år och bott ihop i ett år. Vi är både i övre 30-årsåldern och vill båda ha barn i livet. 

Sen vi flyttade ihop har vår vardag innehållit mycket bråk och konflikter. Ofta flera gånger i veckan. Småsaker eller situationer min flickvän stör sig på och som hon blir upprörd över. Hon har ett väldigt temperament medan jag är lugn och ganska konflikträdd. Jag upplever det som att vi inte kan nå till varandra, utan det som hjälper är om jag bekräftar det hon säger, även om jag inte håller med. Jag ger henne dagliga komplimanger och försöker fylla på med den kärleken jag har, men hon säger ofta att jag inte ger henne tillräckligt med kärlek. Detta gör att jag känner mig otillräcklig och ihop med bråken gör det att jag tappat känslorna mer och mer. Och det känner hon av såklart. Under denna period har jag tappat sexlust och attraktion mer och mer och det påverkar allt i en negativ spiral. 
    Hon är väldigt stressad över barnfrågan och vill att vi skaffar omgående, medan jag känner att relationen inte är stabil. Detta resulterar i gråtattacker och utbrott från min flickvän och gör mig väldigt rädd för hur en familjesituation ska se ut i framtiden. Hon har psykisk ohälsa i släkten och svår uppväxt, vilket gör henne skör. Men jag vill känna att det är stabilt och att jag har en stark attraktion. Hon har nu satt ett ultimatum att antingen kör vi på barn, eller går vi skilda vägar. Jag vet inte om det är rätt att chansa när jag känner mig så otrygg, fast att hon i grunden är en jättefin person. Jag är rädd att jag aldrig får familj annars och att detta är min sista chans. Men något i mig gör att jag inte vill ta steget. Hon menar också att hon är så här och att jag borde älska henne, även med hennes temperamentsfulla sidor. Medan jag vill ha en harmoni och känner inte att det känns helt bra. Jag vill bilda en stabil och harmonisk miljö för ett framtida barn och ha en tvåsamhet där man når varandra vid konflikter. Jag funderar på om det är rätt att chansa på att skaffa barn med henne. Om det är som hon säger så beror utbrotten på barnfrågan och hennes ålder. När hon vet att vi har ett barn kommer hon vara harmonisk menar hon för då vet hon att jag kommer vara där och att jag verkligen älskar henne. Jag vet inte hur jag ska se på detta. Jag vill vidare i livet och man vet ju aldrig hur det kommer bli i slutändan. Har ni några tips? Tack på förhand!

• Svar på tråden Bör jag skaffa barn med min flickvän?
  • Anonym (Rob)

Låter som att är tillsammans bara för att hon vill ha barn. Nåt hon har fått sina barn kommer hon bry sig ändå mindre om dig.  

• Anonym (Kim)

Nej, du ska absolut inte skaffa barn med henne, det vore högst oansvarigt och orättvist mot ett barn. Hennes snack om att hon skulle bli harmonisk och bla bla om hon fick ett barn är bara skitsnack. Kanske tror hon själv på det och menar det, men det kommer inte att bli så.

Enligt mig ska ni inte ens vara ihop, varför lever man i en relation där man bråkar flera gånger i veckan? Det är inte sunt och inte vad en relation ska vara, den ska ge energi, glädje och samhörighet.

• Anonym (Nej)

Nej nej nej! Spring! Bli inte fast med henne i 18+ år.

• Anonym (Moses)

Nej, det låter som en dålig matchning ärligt talat.

Sen så tror jag att den här konflikträddheten du känner inte är något som gynnar ett bra förhållande. Om jag nu ska vara bryskt ärlig så tror jag att dynamiken i förhållandet landar i ett omhändertagande från kvinnan sida. En slags pseudobebis. Du behöver vilja saker och ta plats som en jämbördig vuxen. Ta initiativ och inte bara bli ledd.

Kanske inte nödvändigtvis i detta förhållande.

• Lynx123

Tycker du att bråk ska vara en del av ett barns uppväxt? Om nej, så ska ni självklart inte skaffa barn.

• Dromedar1

Tack för svar!

Jag skulle inte påstå att jag bli ledd i relationen. Jag tar initiativ till att lösa konflikter. Vi har även varit i parterapi. 

vi har en jämställdhet kring hemmet med städning, matlagning, tvätt. Så tycker även min flickvän. 

Däremot ligger min flickvän före mig i initiativet att skaffa barn omgående. Hon tycker det är tillräckligt bra för att skaffa barn, men jag vill ha en mer fungerande relation. 

Menar du ?Moses? att det är min konflikträdsla som skapar detta? Eller hur menar du? Jag säger vad jag tycker, men märker att detta inte bidrar till att lösa konflikter, även när jag bekräftar henne och gör det på ett lugnt sätt. 

mellan bråken så är det såklart också fina stunder. Men jag vet inte hur jag ska se på detta och om det kan lösa sig om det blir som hon önskar, att vi går all in.

• Ascendere

Lämna, sen terapi.
    Om ni har det sådär redan utan barn så kan du ju inse själv hur hon kommer att bli med amningshormoner, sömnbrist, brist på egentid mm samt allt annat som kommer med att ha barn. 
    Hon är kort sagt inget att satsa på. 

• Anonya

Absolut inte! Tycker hela ert förhållande verkar vara osunt.
    Och nej, hon skulle absolut inte bli lugn och harmonisk av barn. Med tusen hormoner, minimalt med sömn, oro för barnet osv. Hon säger också att hon skulle bli harmonisk för då skulle hon veta att du finns kvar hos henne iom barnet. 

Var glad att hon sätter ultimatum. Låt det ta slut. Och har ni sex fler gånger, se till att använda kondom och kolla att den är oskadad. Känns som risk för att hon hör till dem som kan ljuga om p-piller och kanske till och med göra hål i en kondom... Ja, sånt är extremt, men sånt händer och din sambo verkar helt låst i att ett barn gör allt bra och att blir hon gravid har hon dig fast. 

Att ni har det bra ibland också räcker inte! Så säger de som blir misshandlade också, att han är ju så fin ibland.

Som man har du möjlighet att få barn i många år till. I en sund relation med en stabil och kärleksfull kvinna som kan luta sig mot dig, men du också mot henne.

Du har ingen skyldighet att se till att hon får barn någon gång!
    Tänk på dig själv och tänk på att inget barn ska leva under de förhållanden du beskriver. 

Lycka till med allt!

• EnAnonumius

Man skaffar inte ett barn när man har ett förhållande som är i bästa fall instabilt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bör jag skaffa barn med min flickvän?