• Ahaumaha

IVF i Stockholm,

Hej! Jag har länge smygläst forumet men nu är det dags för ett eget inlägg. 

Sambon och jag ska påbörja Ivf och har några kliniker i Stockholm att välja mellan.

Vi är 30 och 31 och oförklarligt barnlösa, försökt i 2 år och haft en graviditet som slutade med tidigt missfall. 

- C-medical gynekologi och fertilitet 
    - Sophiahemmet 
    - Livio Gärdet 
    - Livio Kungsholmen
    - Stockholm Ivf
    - Ovumia Stockholm
    - Reproduktionsmedicin Karolinska 

Jag har såklart gjort research och läst recensioner men känner inte att de tar upp det jag vill veta. Bemötande och rent sociala faktorer är jag ärligt talat mindre intresserad av, vi är inte så kinkiga med det så länge personalen är kompetent och har koll på läget. Det vore toppen om någon känner till en bra embryolog eller sitter på annan värdefull info. TACK!

• Svar på tråden IVF i Stockholm,
  • Kruxokrax

Hej!

Har ni kikat på Q-IVF? Det är vårt nationella kvalitetsregister där de olika klinikernas statistiska framgång listas.

här är en länk till den färskaste rapporten:
    https://www.medscinet.com/QIVF/uploads/hemsida/Årsrapport%202024%20Final%20version%202.pdf

Lite mastigt att plöja hela rapporten kanske, men kika på sida 38, Figur 34 - Andel förlossningar per ägguttag och första embryotransfer

Q-IVF är den säkra källan till vilken klinik som faktiskt har bäst resultat! Det finns såklart faktorer som påverkar vissa data mycket, en av läkarna jag träffat under min fertilitetsutredning sa att att sjukhus som Karolinska får ta emot de patienter som har försvårande faktorer, och att de utifrån patienter med svåra förutsättningar får sämre statistik. De har också en avsevärt längre väntetid enligt den läkaren, hon menade att det är meningslöst för mig och min sambo att söka dit, vi har inte heller någon känd faktor.

Efter att ha kikat på statistiken valde vi Livio Kungsholmen, och vi är hittills (efter en stimulering+äggplock) nöjda! Det gick snabbt att få läkartid och de verkar måna om att processen ska gå smidigt. 

Lycka till!

• Anonym (Postpaket)

Hade jag valt på nytt hade jag undersökt hur flexibla det är med helger och ledigheter. Tråkigt att behöva vänta en månad extra pga att kliniken är stängd. 

• Kruxokrax

Anonym/postpaket, vet du vilka kliniker i stockholm som har helgöppet och kortast sommar/julstängt?

Har förstått det som att Livio Kungsholmen har viss aktivitet på helgen, men inte riktigt vad de gör då? Man kan vad jag har fått till mig inte ringa för rådgivning och inte göra äggplock. 

Jag frågade om sommaren, och fick till svar att de max kommer ha stängt en månad, kanske kortare. Kändes ändå ok, även om jag vet att en månad kommer kännas som en evighet om vi fortfarande är i behandling då. 

För mig känns det ändå viktigast att kliniken är bra på att få till födslar av levande barn, men om vi av någon anledning vill/behöver byta klinik längre fram känns öppettider/tillgänglighet som en viktig faktor. 

• Anonym (Postpaket)
    Kruxokrax skrev 2025-03-03 15:19:55 följande:

Anonym/postpaket, vet du vilka kliniker i stockholm som har helgöppet och kortast sommar/julstängt?

Har förstått det som att Livio Kungsholmen har viss aktivitet på helgen, men inte riktigt vad de gör då? Man kan vad jag har fått till mig inte ringa för rådgivning och inte göra äggplock. 

Jag frågade om sommaren, och fick till svar att de max kommer ha stängt en månad, kanske kortare. Kändes ändå ok, även om jag vet att en månad kommer kännas som en evighet om vi fortfarande är i behandling då. 

För mig känns det ändå viktigast att kliniken är bra på att få till födslar av levande barn, men om vi av någon anledning vill/behöver byta klinik längre fram känns öppettider/tillgänglighet som en viktig faktor. 

Tyvärr lite dålig koll på kliniker generellt men känner flera som gjort ivf och klagat på sina klinikers bristande helgaktiviteter. Kan höra mer exakt vilka kliniker de går på. Mix av Stockholm och Linköping. Linköping upplever jag sämst med öppettider och flexibilitet, alternativt att min släkting där bara råkar klagar mest. 

Livio generellt tror jag gör allt utom äggplock på helgen men genom då äggplock på vardag i anslutning till helgen. I alla fall i Stockholm. 

• Kruxokrax
    Anonym (Postpaket) skrev 2025-03-04 13:54:32 följande:

Tyvärr lite dålig koll på kliniker generellt men känner flera som gjort ivf och klagat på sina klinikers bristande helgaktiviteter. Kan höra mer exakt vilka kliniker de går på. Mix av Stockholm och Linköping. Linköping upplever jag sämst med öppettider och flexibilitet, alternativt att min släkting där bara råkar klagar mest. 

Livio generellt tror jag gör allt utom äggplock på helgen men genom då äggplock på vardag i anslutning till helgen. I alla fall i Stockholm. 

I och med att det finns färre kliniker i mindre städer är det säkert svårare att hitta någon med bra öppettider, så mycket möjligt att din släkting har rätt (Men folk är såklart också olika bra på att tolerera livets prövningar, hehe)
Svar på tråden IVF i Stockholm,