• Cicciciccicicci

Bebis hård mage - sover oroligt

Hej! Har en 9 månaders son som sedan vi börjat med mat återkommande blir hård i magen och nu har det pågått i en månad snart. Han är inte helt förstoppad utan kan bajsa upp till tre gånger per dag men det är hårt. Han sover också oroligt på nätterna och ligger och kastar och slänger sig fram och tillbaka; ligger kanske still i tre minuter på en sida innan han rullar över till den andra. Jag kan inte sova eftersom han rör sig så mycket och jag tänker att hans sömnkvalitet inte kan vara så god. Han bajsar sen alltid så fort jag lägger ner/sätter ner honom för att leka på morgonen. 

Är det något som känner igen det beteendet når er bebis haft problem med magen och har det blivit bättre? Eller beror den oroliga sömnen på något annat? Nu senaste två veckorna har han även varit täppt så det har nog gjort det ännu värre. 

• Svar på tråden Bebis hård mage - sover oroligt
  • Anonym (X)

Jobbigt! Vanligt när man går över till mat. Katrinplommon? Man kan köpa torkade plommon och koka själv. Ammar han nåt? Det brukar hjälpa. Fysisk aktivitet är viktigt men detär ju väldigt olika hur långt man kommit motoriskt vid 9 mån.

• KarolinH73

Försök få honom att dricka mycket mer och ge honom mat som är lösande, som tex katrinplommon men finns mycket annat. Men om det går att få i honom mer vätska än han får idag är det jätteviktigt. Han ska inte behöva vara hård i magen ❤️

• Anonym (Samma)

Vi hade samma med sonen från 6 månader när vi började introducera mat. Idag är han 1 år och äter mat och ammas. 

Vi lärde oss följade

1. Låt barnet vara aktiv, tex låt den krypa/gå osv bär inte ofta eller sitta i famnen stilla. 

2. Erbjud vatten ha en vattenflaska på golvet där barnet leker, barn mellan 6 mån - 1 år ska få i sig ca 1-1,5liter vätska. 

3. Massera magen och cykla med benen vid blöjbyten. Kan vara avkopplande och skönt för att få igång tarmarna. 

4. Erbjud frukt som kiwi, päron osv och grönsaker som gör magen lös. Vi märkte på sonen att järnrik mat gjorde att han blev extra hård i magen tex leverpaste, blodpudding osv. 

5. Låt inte barnet vara hård i magen länge utan sök hjälp hos bvc eller boka tid hos vårdcentralen om det inte hjälper med ovanstående tips. För de kan bli en ond cirkel och det kan vara smärtsamt för barnet att bajsa ut hårda klumpa. De kan få sprickor i ändtarmen vilket gör att de vill undvika att bajsa. 

Min son fick utskrivet laktulos för magen som vi har använt i snart 3 månader fungerar väldigt bra. Han var som ditt barn hade en stöd sömn pga en mage som var hård. 

Hoppas ni hittar något som funkar för er! 

Svar på tråden Bebis hård mage - sover oroligt