• Anonym (årtal)

Varför visas inte årtal på en del inlägg och trådstartar?

När jag öppnar en tråd som jag kanske sökt fram via Familjeliv eller på Google så vill jag ofta veta vilket år tråden är ifrån. Många gånger är det ju frågan om att vilja veta om informationen i tråden är aktuell eller inte. Men det står inget årtal. Jag har för mig det stod årtal förut men numera står det bara t ex "Äldre 20 Jan 17:09" eller bara "17 feb 13:20". På en del nya trådar finns årtalet med har jag sett, men en del är det borta på. Någon mer som reagerat på detta?

• Svar på tråden Varför visas inte årtal på en del inlägg och trådstartar?
  • Meddelande borttaget
  • Fjäril kär

Får du upp en riktigt flera år gammal tråd så står årtalet. 

Står det bara "äldre än" så är det oftast inom samma år eller möjligen ett år bakåt.  Citerar man ett svar kommer årtalet/datum upp

• Anonym (s)

För att FL vill ha det enklare för trollen att låtsas som de "inte såg hur gammal tråden är"/ "töntig förklaring för att trådar VISST kan ge mycket 15 år senare när folk fortsätter bråka med ett gammalt troll" .

De valde att göra denna förändring och trots att den inte tillfört något positivt är den kvar. Snacka om dålig ledning.

• Anonym (årtal)
    Anonym (s) skrev 2025-02-15 16:21:07 följande:

För att FL vill ha det enklare för trollen att låtsas som de "inte såg hur gammal tråden är"/ "töntig förklaring för att trådar VISST kan ge mycket 15 år senare när folk fortsätter bråka med ett gammalt troll" .

De valde att göra denna förändring och trots att den inte tillfört något positivt är den kvar. Snacka om dålig ledning.

Ja, ett mycket märkligt val. Eller så har de inte märkt att det saknas?
  • Anonym (Om)
    Anonym (årtal) skrev 2025-02-15 02:01:37 följande:
    Varför visas inte årtal på en del inlägg och trådstartar?

När jag öppnar en tråd som jag kanske sökt fram via Familjeliv eller på Google så vill jag ofta veta vilket år tråden är ifrån. Många gånger är det ju frågan om att vilja veta om informationen i tråden är aktuell eller inte. Men det står inget årtal. Jag har för mig det stod årtal förut men numera står det bara t ex "Äldre 20 Jan 17:09" eller bara "17 feb 13:20". På en del nya trådar finns årtalet med har jag sett, men en del är det borta på. Någon mer som reagerat på detta?

Om du trycker på att citera trådstarten så står det exakt datum. 
  • Anonym (årtal)
    Anonym (En sketen blära) skrev 2025-02-15 02:08:54 följande:

Det är visas väl aldrig på en gammal, tror jag?
    Man får påbörja ett citat för att se året.

Vet du om det var någon orsak till att de gjort det så att årtalen inte syns förrän man citerar?
  • Anonym (s)
    Anonym (årtal) skrev 2025-02-15 21:08:10 följande:
    Ja, ett mycket märkligt val. Eller så har de inte märkt att det saknas?
    Nä, så blinda är de inte. Negativ respons på ändringen redan från början. Mycket trist.
  • Anonym (årtal)
    Anonym (Om) skrev 2025-02-15 21:09:50 följande:
    Om du trycker på att citera trådstarten så står det exakt datum. 
    Aha, ja det gör det. Det kanske är en miss när nya designen kom som de inte fixat än då.
  • Anonym (s)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 09:47:32 följande:

Får du upp en riktigt flera år gammal tråd så står årtalet. 

Står det bara "äldre än" så är det oftast inom samma år eller möjligen ett år bakåt.  Citerar man ett svar kommer årtalet/datum upp

Nja inte riktigt korrekt.
  • Anonym (W)

Citera trådstarten, som om du skulle svara på det, så ser du datumet det skrevs högst upp i citatet som skapats.

• Anonym (s)

Tre pers som säger att man kan citera vilket är bra att folk lärt sig men det ska inte behövas  :P

Kan tänka mig att det är än besvärligare om ens enhet inte är en dator.

• Anonym (årtal)
    Anonym (W) skrev 2025-02-15 21:13:41 följande:

Citera trådstarten, som om du skulle svara på det, så ser du datumet det skrevs högst upp i citatet som skapats.

Ok. Men varför syns årtalet först då, och inte direkt på inlägget? Vet någon om de hade en tanke bakom det designvalet, eller är det bara en miss?
  • Anonym (årtal)

Ställer man frågan till Chatgpt har den följande teorier:

Ja, det låter som att Familjeliv har gjort en medveten designändring för att dölja årtalet i vanliga inlägg, men ändå spara informationen i databasen eftersom den syns vid citering. Här är några möjliga skäl till varför de kan ha gjort detta:

Förhindra att gamla trådar känns "föråldrade" ? Om användare ser att en trådstart är 10+ år gammal kanske de undviker att delta, även om diskussionen fortfarande är relevant. Genom att bara visa datum utan år kan trådar kännas mer aktuella.

Minska risken för nekroposting (att gamla trådar väcks till liv) ? Genom att skriva "äldre" istället för att visa ett specifikt årtal kan det signalera att inlägget är gammalt utan att tydligt visa exakt hur gammalt.

Förbättra läsupplevelsen ? Korta datum (som "25 okt") tar mindre plats och kan se renare ut än att ha fullständiga datum med årtal överallt.

Minska uppmärksamhet på äldre inlägg ? Forumägare kanske vill styra användarna mot nyare diskussioner, och genom att dölja årtalet kan det minska fokus på att vissa inlägg faktiskt är mycket gamla.

• Anonym (s)

Jaha varför ställer du inte bara frågan till Forumvärd? Chatgpt kom inte direkt med något nytt eller intressant.

• Anonym (årtal)
    Anonym (s) skrev 2025-02-15 22:00:10 följande:

Jaha varför ställer du inte bara frågan till Forumvärd? Chatgpt kom inte direkt med något nytt eller intressant.

Forumvärd? Var gör man det?
  • Anonya

Det irriterar mig också. Så många som missar åldern och skriver råd till TS trots att tråden kan vara tio år gammal. 
    Står det äldre betyder det väl bara att den är äldre än ett år, för står det ett datum är det senaste gången det var det datumet. Eller var det så att det finns något mellanting nu?

• Anonym (årtal)
    Anonya skrev 2025-02-16 00:26:30 följande:

Det irriterar mig också. Så många som missar åldern och skriver råd till TS trots att tråden kan vara tio år gammal. 
    Står det äldre betyder det väl bara att den är äldre än ett år, för står det ett datum är det senaste gången det var det datumet. Eller var det så att det finns något mellanting nu?

Ja precis. Ska man ge råd till någon måste det ju vara inom rimlig tid. Att se årtalet först när man citerar visste jag inte, och det är ju inte självklart att det är så det fungerar.
    "Äldre" för mig är kanske några veckor gammal tråd. Då börjar den bli inaktuell. Står det någonstans att det är ett år som "äldre" gäller?
  • Moderator

Hej!
    Jag skickar frågan till teknik. Återkommer när jag fått svar.
    Mvh
    Admin

Svar på tråden Varför visas inte årtal på en del inlägg och trådstartar?