Cereal Killer skrev 2025-02-14 19:14:26 följande:
Det låter ju inte som att barnet gjort illa sig på något sätt? Att falla ca 30 cm (ett trappsteg) medan man ligger på rygg på mjukt underlag är naturligtvis inte farligt (du kan ju prova att kasta dig på sängen från 30 cm höjd så ser du hur det känns). För dig kändes det som en kraftig skakning eftersom du tänker på känslan och ljudet av att hjulen dunsade ned på nästa trappsteg, men för barnet var det en mjuk madrass mellan.
Jag tror att du egentligen vet detta själv också men frågar för att man helt enkelt blir väldigt nojig som nybliven förälder. Men försök att lita på ditt sunda förnuft.
Sen ska man ju rent generellt vara extremt försiktig med barn i vagnar och trappor och det händer att det sker allvarliga olyckor (i längre trappor, eller om barnet ramlar ur vagnen). Så jag vill inte förringa faran rent generellt. Men i just detta fall låter det som att det gått bra.
Tack för svar, känns lite lugnare :) Bebisen mår bra iallafall .. Skulle inte dra vagnen ner eller uppför en trappa med fler trappsteg , vet att det kan vara farligt och hända olyckor. Det här var bara två steg och jag trodde jag kunde dra den utan att det skakade alls men det blev lite fel.