• Adj2025

Sertralin för postpartum depression

Jag fick perinatal depression i vecka 35 med stark ångest och panikattacker. Läkaren och barnmorskorna trodde att det skulle bli bättre efter förlossningen, men tyvärr har jag utvecklat en postpartumdepression. Nu har vården föreslagit att jag börjar med sertralin, men jag känner mig osäker eftersom jag ammar.

Finns det några mammor här som har kommit över postpartumdepression utan medicinering?
    Eller har någon av er tagit sertralin under amning och märkt någon skillnad hos barnet?

Tacksam för era erfarenheter!

• Svar på tråden Sertralin för postpartum depression
  • Anonym (Jag med)
    Adj2025 skrev 2025-02-14 15:16:08 följande:
    Sertralin för postpartum depression

Jag fick perinatal depression i vecka 35 med stark ångest och panikattacker. Läkaren och barnmorskorna trodde att det skulle bli bättre efter förlossningen, men tyvärr har jag utvecklat en postpartumdepression. Nu har vården föreslagit att jag börjar med sertralin, men jag känner mig osäker eftersom jag ammar.

Finns det några mammor här som har kommit över postpartumdepression utan medicinering?
    Eller har någon av er tagit sertralin under amning och märkt någon skillnad hos barnet?

Tacksam för era erfarenheter!

Jag fick också en postpartum depression efter sista barnet och började med Paroxetin när jäntan var 6 månader. Utan det och lugnande vb hade jag inte orkat vidare. Det blev bättre efter ca en månad.
    Prata med din läkare hen är kunnig och då kan du ju prata om lämplig behandling.
    Jag hade redan slutat amma då amningen kraschade tidigare.
  • Kvinna7

Jag började med Sertralin när jag väntade min dotter. Var i 4e månaden. Ammade efter. Inte varit några problem. Den anses mild och "ofarlig". Dock är detta 20 år sedan. 

• Adj2025

Tack så mkt för att du delade din erfarenhet. Fick din dotter några biverkningar under amning?

• Kvinna7
    Adj2025 skrev 2025-02-16 13:02:59 följande:

Tack så mkt för att du delade din erfarenhet. Fick din dotter några biverkningar under amning?

Om detta var till mig så nej det fick hon ej. Hon är en fin, intelligent, omtänksam ung kvinna idag. 
Svar på tråden Sertralin för postpartum depression