Ezmeraldah skrev 2025-02-14 17:21:35 följande:
Men då kanske man inte ska låta "kissa på sig" bli barnets enda maktmedel att ta till för att försöka få sin vilja? För det blir det ju om man gör en stor sak av det. Säger inte att du "Anonym" gör det för du verkar vettig. Men pedagogen i TS ringde ju till och med och bad henne hämta hem barnet.
Om man istället vänligt svarar "i så fall får du låna kläder" och så är det inte mer med det och om barnet verkligen kissar på sig säger vänligt "kom så hämtar vi extrakläder" och hjälper barnet utan att visa nån irritation och sen fortsätter som vanligt - då har ju barnet inget att "vinna" på att "kissa på sig med flit". Om ingen blir irriterad eller visar nån särskild reaktion mer än "ojdå, sånt händer, ingen fara, du får låna kläder" och är vänlig och beter sig som vanligt - varför skulle man då vilja kissa på sig framför kompisarna?
Det finns väl en anledning till att barnet drar till med "om jag inte får xx så kissar jag på mig"? Barnet måste väl på nåt sätt ha märkt eller förstått att det irriterar eller besvärar vuxna och tänka att vuxna skulle kunna ge med sig för att slippa besväret?
Jag tycker att TS ska krama om sin son och säga "Stackars dig, vad jobbigt! Det är bäst att du går på toa efter lunch, innan ni går ut och leker. Jag skulle ha tagit med extrakläder, förlåt att jag glömde det. Vi tar med det imorgon så det finns. Det är inte ditt fel och ingen är arg på dig. Det är jag som ska se till att du har extrakläder." (Man kanske inte har två overaller men man kanske kan se till att det finns nån extra jacka+täckbrallor på fritids ifall nåt barn blir blöt av nån anledning.)
Jag är inte "Anonym", mitt nick är Anonya.
Om ett barn hotar med att kissa ner sig för att få sin vilja igenom och sedan gör det, blir det konstigt att säga "Oj, sånt händer." eller "Det var inte ditt fel."
Det är som att ett barn i misstag välter ut mjölkglaset. Då säger man förstås att ojdå, sånt händer, det var bara ett misstag." Men om barnet med flit välter ut glaset och till och med berättar att det är med flit så säger man inte att oj, sånt händer, det gör inget, det var inte ditt fel.
Pedagogen hade kanske inget annat val än att ringa till TS. Om sonen inte hade andra kläder för utomhusbruk, det inte fanns lånekläder och kallt eller blött ute så kunde han inte fortsätta vara ute. Står det utevistelse på programmet kan man inte avvara en vuxen till att vara inne med en elev. Det finns inte alltid någon annan grupp barnet kan vara med istället och alla barn klarar inte av att plötsligt vara i en annan grupp.
Reservutekläder är viktigt att ta med för olyckor som kan hända och helt enkelt blött väder. Det är också viktigt så att inte sonen lär sig att han får gå hem ifall han kissar på sig utomhus. Gäller också ifall det var en olycka.