• Anonym (Ts)

Personal irriterad över att sonen kissade på sig

Hej! Min son går i förskoleklass och är 6 år gammal. Idag efter lunch ringer personal mig och meddelar att sonen har kissar på sig utomhus i overallen och behöver hämtas, då han bara han en uppsättning med ytterkläder. Åker givetvis och hämtar då. 
    När jag är där så får jag även höra av personalen att sonen varit arg när de var utomhus och hade sagt något i stil med: om jag inte får som jag vill kissar jag på mig. 

Detta gjorde personalen väldigt arg när det visade sig att sonen faktiskt kissade på sig. Sonen säger själv till mig att det inte alls gick till på detta sätt, utan hans förklaring är att han var lite kissnödig innan de gick ut, sen hade han väldigt roligt i snön med kompisarna och han hann inte in utan kissade i overallen istället. Påpekade detta för personalen som bara säger att det är ursäkter från sonen. 

vet inte vad jag ska tro efter detta. Tror inte min son skulle ljuga, men varför skulle personal hitta på? Vad tänker ni och har ni varit med om något liknande?

• Svar på tråden Personal irriterad över att sonen kissade på sig
  • Spucks

Är ditt barn ett barn som blir arg och kan försöka få sin vilja igenom på otrevliga sätt?

• Anonya

Att barn kissar på sig hör till jobbet när man jobbar i förskoleklass och inget man borde visa att man blir irriterad över ifall man blir det (naturlig känsla en dag då det hela tiden händer saker).

Om ett barn däremot kissar på sig med flit och använder det för att få sin vilja igenom, är det naturligtvis inte alls okej.

Jag har varit med om att en elev i förskoleklass gjorde det senare. Hon sade alltså när något inte blev som hon ville "att då kissar jag på mig" och gick man inte med på det hon ville så kissade hon på sig. 

Mitt tips är att senare idag när ni har en lugn stund på tumanhand säga att du funderat lite vad som hände när sonen kissade på sig, att du inte är säker på att du riktigt förstår och fundera högt på att det känns konstigt att läraren skulle hitta på en sådan sak, att kunde det kanske ändå vara så att sonen sagt så. Att han får en möjlighet att berätta utan att tappa ansiktet eller vara rädd för vad du ska säga. Om han vågar erkänna berömma det men samtidigt göra klart att det är en  oacceptabel sak att göra. 

• Ezmeraldah

Kan det inte vara så att han kände att han var på väg att kissa på sig och inte kunde hålla sig och tyckte att det var så pinsamt att han blev arg och sa att han skulle kissa "med flit" för att han tänkte att det då skulle bli mindre pinsamt inför kompisarna? Bättre att kompisarna tror att han kissade med mening för att han blev arg på fröken än att de tycker att han är "en bebis som kissar ner sig" kanske? Han kanske fick panik och drog till med nåt vadsomhelst?

Eller så blev han ledsen och ville hem och visste att det enda sättet var att kissa ner overallen? Har de inga lånekläder? Han kunde fått vara inne med nån annan barngrupp/sitta med i nåt klassrum och rita eller nåt? Har aldrig hört talas om att barn måste hämtas för en sån sak.

Det kommer knappast att hända igen så kanske bäst att släppa det och gå vidare? 

• Ezmeraldah
    Anonya skrev 2025-02-14 14:52:18 följande:
    Personal irriterad över att sonen kissade på sig

Att barn kissar på sig hör till jobbet när man jobbar i förskoleklass och inget man borde visa att man blir irriterad över ifall man blir det (naturlig känsla en dag då det hela tiden händer saker).

Om ett barn däremot kissar på sig med flit och använder det för att få sin vilja igenom, är det naturligtvis inte alls okej.

Jag har varit med om att en elev i förskoleklass gjorde det senare. Hon sade alltså när något inte blev som hon ville "att då kissar jag på mig" och gick man inte med på det hon ville så kissade hon på sig. 

Mitt tips är att senare idag när ni har en lugn stund på tumanhand säga att du funderat lite vad som hände när sonen kissade på sig, att du inte är säker på att du riktigt förstår och fundera högt på att det känns konstigt att läraren skulle hitta på en sådan sak, att kunde det kanske ändå vara så att sonen sagt så. Att han får en möjlighet att berätta utan att tappa ansiktet eller vara rädd för vad du ska säga. Om han vågar erkänna berömma det men samtidigt göra klart att det är en  oacceptabel sak att göra. 

Men då kanske man inte ska låta "kissa på sig" bli barnets enda maktmedel att ta till för att försöka få sin vilja? För det blir det ju om man gör en stor sak av det. Säger inte att du "Anonym" gör det för du verkar vettig. Men pedagogen i TS ringde ju till och med och bad henne hämta hem barnet.

Om man istället vänligt svarar "i så fall får du låna kläder" och så är det inte mer med det och om barnet verkligen kissar på sig säger vänligt "kom så hämtar vi extrakläder" och hjälper barnet utan att visa nån irritation och sen fortsätter som vanligt - då har ju barnet inget att "vinna" på att "kissa på sig med flit". Om ingen blir irriterad eller visar nån särskild reaktion mer än "ojdå, sånt händer, ingen fara, du får låna kläder" och är vänlig och beter sig som vanligt - varför skulle man då vilja kissa på sig framför kompisarna?

Det finns väl en anledning till att barnet drar till med "om jag inte får xx så kissar jag på mig"? Barnet måste väl på nåt sätt ha märkt eller förstått att det irriterar eller besvärar vuxna och tänka att vuxna skulle kunna ge med sig för att slippa besväret? 

Jag tycker att TS ska krama om sin son och säga "Stackars dig, vad jobbigt! Det är bäst att du går på toa efter lunch, innan ni går ut och leker. Jag skulle ha tagit med extrakläder, förlåt att jag glömde det. Vi tar med det imorgon så det finns. Det är inte ditt fel och ingen är arg på dig. Det är jag som ska se till att du har extrakläder." (Man kanske inte har två overaller men man kanske kan se till att det finns nån extra jacka+täckbrallor på fritids ifall nåt barn blir blöt av nån anledning.) 
  • Anonya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-14 17:21:35 följande:
    Men då kanske man inte ska låta "kissa på sig" bli barnets enda maktmedel att ta till för att försöka få sin vilja? För det blir det ju om man gör en stor sak av det. Säger inte att du "Anonym" gör det för du verkar vettig. Men pedagogen i TS ringde ju till och med och bad henne hämta hem barnet.

Om man istället vänligt svarar "i så fall får du låna kläder" och så är det inte mer med det och om barnet verkligen kissar på sig säger vänligt "kom så hämtar vi extrakläder" och hjälper barnet utan att visa nån irritation och sen fortsätter som vanligt - då har ju barnet inget att "vinna" på att "kissa på sig med flit". Om ingen blir irriterad eller visar nån särskild reaktion mer än "ojdå, sånt händer, ingen fara, du får låna kläder" och är vänlig och beter sig som vanligt - varför skulle man då vilja kissa på sig framför kompisarna?

Det finns väl en anledning till att barnet drar till med "om jag inte får xx så kissar jag på mig"? Barnet måste väl på nåt sätt ha märkt eller förstått att det irriterar eller besvärar vuxna och tänka att vuxna skulle kunna ge med sig för att slippa besväret? 

Jag tycker att TS ska krama om sin son och säga "Stackars dig, vad jobbigt! Det är bäst att du går på toa efter lunch, innan ni går ut och leker. Jag skulle ha tagit med extrakläder, förlåt att jag glömde det. Vi tar med det imorgon så det finns. Det är inte ditt fel och ingen är arg på dig. Det är jag som ska se till att du har extrakläder." (Man kanske inte har två overaller men man kanske kan se till att det finns nån extra jacka+täckbrallor på fritids ifall nåt barn blir blöt av nån anledning.) 
    Jag är inte "Anonym", mitt nick är Anonya. Glad

Om ett barn hotar med att kissa ner sig för att få sin vilja igenom och sedan gör det, blir det konstigt att säga "Oj, sånt händer." eller "Det var inte ditt fel."
    Det är som att ett barn i misstag välter ut mjölkglaset. Då säger man förstås att ojdå, sånt händer, det var bara ett misstag." Men om barnet med flit välter ut glaset och till och med berättar att det är med flit så säger man inte att oj, sånt händer, det gör inget, det var inte ditt fel. 

Pedagogen hade kanske inget annat val än att ringa till TS. Om sonen inte hade andra kläder för utomhusbruk, det inte fanns lånekläder och kallt eller blött ute så kunde han inte fortsätta vara ute. Står det utevistelse på programmet kan man inte avvara en vuxen till att vara inne med en elev. Det finns inte alltid någon annan grupp barnet kan vara med istället och alla barn klarar inte av att plötsligt vara i en annan grupp. 

Reservutekläder är viktigt att ta med för olyckor som kan hända och helt enkelt blött väder. Det är också viktigt så att inte sonen lär sig att han får gå hem ifall han kissar på sig utomhus. Gäller också ifall det var en olycka.
  • Ezmeraldah
    Anonya skrev 2025-02-14 23:55:48 följande:
    Jag är inte "Anonym", mitt nick är Anonya. Glad

Om ett barn hotar med att kissa ner sig för att få sin vilja igenom och sedan gör det, blir det konstigt att säga "Oj, sånt händer." eller "Det var inte ditt fel."
    Det är som att ett barn i misstag välter ut mjölkglaset. Då säger man förstås att ojdå, sånt händer, det var bara ett misstag." Men om barnet med flit välter ut glaset och till och med berättar att det är med flit så säger man inte att oj, sånt händer, det gör inget, det var inte ditt fel. 

Pedagogen hade kanske inget annat val än att ringa till TS. Om sonen inte hade andra kläder för utomhusbruk, det inte fanns lånekläder och kallt eller blött ute så kunde han inte fortsätta vara ute. Står det utevistelse på programmet kan man inte avvara en vuxen till att vara inne med en elev. Det finns inte alltid någon annan grupp barnet kan vara med istället och alla barn klarar inte av att plötsligt vara i en annan grupp. 

Reservutekläder är viktigt att ta med för olyckor som kan hända och helt enkelt blött väder. Det är också viktigt så att inte sonen lär sig att han får gå hem ifall han kissar på sig utomhus. Gäller också ifall det var en olycka.
    Ursäkta, skrev fel. Menade såklart Anonya.

Det jag menar är att om kissa på sig med flit inte leder till nån särskild reaktion hos den vuxne så finns det ju ingen anledning att hota med det. Om den vuxne svarar "jaha" och inte verkar bry så är det ju ingen idé att hota med att kissa. Samma sak med mjölkglaset. Om ingen reagerar på nåt särskilt sätt så är det ju ingen idé att välta ut glaset. Om man inte gör nån stor sak av det som barnet hotar med så märker ju barnet att den typen av hot inte fungerar. Om du själv är pedagog så tror jag nog att du förstår vart jag vill komma...? Barn märker ju liksom att vuxna blir stressade om de gallskriker i affären och då kanske de ger med sig och så får man kanske godis... Barn väljer antagligen att hota med nåt som väcker starka reaktioner hos vuxna. De säger kanske inte "om jag inte får som jag vill så städar jag mitt rum". För städa rummet är ju en bra sal som vuxna gillar så det kan man ju inte hota med. 

Det var ju inte barnets fel att det inte fanns extrakläder. Det är det jag menar med "det är inte ditt fel".

Hur hade man gjort om nån kissat på sig av misstag eller ramlat i en vattenpöl?  Förskoleklassen brukar hålla till i närheten av en grundskola så det kanske finns andra elever och lärare som är inne och barnet kunde kanske ha fått sitta med i nåt klassrum och rita. I värsta fall får väl en pedagog ta med halva gruppen och gå in. Herregud, det är ingen katastrof. Jag har också jobbat på förskola och fritids.
  • Anonym (Mea)

Vad är det för fel på förskollärare? 

Har barnet sagt eller gjort något olämpligt reder man ut det på plats. Och har ett barn kissat ner sej och det inte finns mer ytterkläder går man in. Man ringer inte till föräldrar och ber dom hämta för en sån sak. 

Svar på tråden Personal irriterad över att sonen kissade på sig